Közélet

2008.11.04. 16:19

A csapból is adósság folyik – közel 25 ezren tartoznak a vízdíjjal

A Békés Megyei Vízművek Zrt. 150 ezer ügyfelének több mint tizenhat százaléka tartozik a szolgáltatási díjjal. Nem mindig a legszegényebbek a legrosszabb adósok.

p. g.

Százötvenezerből csaknem huszonötezer fogyasztó marad hosszabb vagy rövidebb időre adósa a Békés Megyei Vízműveknek, ami cseppet sem könnyíti meg a megye egyik legnagyobb vállalatának gazdálkodását. Mint azt dr. Csák Gyula vezérigazgatótól megtudtuk, a folyamatosan felmerülő problémák kezelése érdekében hozták létre februárban a követeléskezeléssel foglalkozó osztályt.

— A tartozásokat nem könnyű behajtani, hiszen alapszolgáltatásról van szó. Csak a legvégső esetben jutunk el odáig, hogy korlátozzuk az ivóvíz-szolgáltatást — mondta elöljáróban a cégvezető. — A legtöbb hátralék egyébként rövidebb, mint harminc napos. Az egy éves vagy annál régebbre visszanyúló adósságok behajtása azonban nehezebb feladat.
A vízműveknél ugyanakkor vizsgálják annak lehetőségét, hogy a keletkező kárt miként háríthatnák át a késlekedő fogyasztókra. Legfontosabb céljuk, hogy a bliccelők  által felhalmozott költségek ne terheljék a becsületes ügyfelek pénztárcáját, s ne akadályozzák a társaságot alapfeladata teljesítésében, az egészséges ivóvíz szolgáltatásában sem.

"Nem feltétlenül a szegények a legrosszabb adósok"

A „vizes potyautasok” közel fele egyébként már az első felszólítás után rendezi tartozását, mint ahogy a szolgáltatás korlátozását előrevetítő, peres felszólítás után is sokan lépnek. Dr. Jancsó Edina, a már említett osztály vezetője elmondta, hogy bár a legszegényebbek is tartoznak a cégnek, nem feltétlenül ők a legrosszabb adósok.

— Kedvezőtlen társadalmi helyzetükből adódóan előfordul, hogy megszorulnak, de pontosan érzik a kötelezettség súlyát, s igyekeznek megtalálni a módját, hogy akár részletfizetéssel törlesszék elmaradásukat — hangsúlyozta a kérdéssel kapcsolatban dr. Csák Gyula. A vízművek vezérigazgatója egyébként jó néhány aggasztó esetben már maga is eljárt, s eljuttatta a problémát az érintett települések vezetőihez, segítséget kérve a nehéz körülmények között élők számára.

Az illegális rákötés a módosabbakra jellemző

Más kérdés, hogy az egzisztenciálisan jobb helyzetben lévő fogyasztók közül is jó néhányan az utolsó utáni pillanatig kivárnak a fizetéssel.
Komoly fejtörést okoznak a cég vezetőinek az illegális rákötések is, ami szintén inkább a módosabb fogyasztókra jellemző. Előfordult már, hogy a megye egyik legexkluzívabb villanegyedében használták hosszú hónapokig „feketén” a szennyvízhálózatot. A vízművek azonban egyre eredményesebben dolgozik ezen a területen is.

Eközben már több Békés megyei településen is működik a közmű-tartozások kiegyenlítését és a lakáscélú kölcsönök törlesztését segítő adósságkezelési szolgáltatás. A fogalom tulajdonképpen azt jelenti, hogy a rászorulók támogatást kérhetnek gáz, villany- és vízdíj-tartozásuk rendezéséhez az önkormányzattól, amely állami források felhasználásával enyhíti gondokat. Mindez a szolgáltatók dolgát is jelentősen megkönnyíti.

Nehéz követni, ki halmozta fel az adósságot

A tartozások egy másik rákfenéjét jelentik az önkormányzati bérlakásokkal kapcsolatban felmerülő problémák. Az ingatlanokban gyakran cserélődnek a bérlők, s az átadás-átvételkor gyakran elfeledkeznek a fogyasztóváltozás bejelentéséről. — Mindenképpen szeretnénk ezen a területen is felgyorsítani az információáramlást az önkormányzatokkal, hiszen egy-egy ilyen esetben nehéz lenne kideríteni ki is halmozta fel az adósságot — hangsúlyozta dr. Csák Gyula végezetül.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!