Közélet

2012.07.23. 12:04

Szembesítés: archív politikusi nyilatkozatok az M44-esről

A legújabb ígéretek szerint 2024-re elkészül az autópálya/gyorsforgalmi út Békéscsaba és az M5-ös között. Hisszük is, nem is, mert ígéretekből volt bőven az elmúlt másfél évtizedben.

BEOL

 Az 1998 óta hivatalban lévő kormányfők mindegyike ígéretet tett arra, hogy a ,,közeljövőben” megépül az M44-es. És persze a megye valamennyi számottevő politikusa ,,mindent elkövetett…” A Békés Megyei Hírlap archívumából kimazsolázott idézetekből kiolvashatják, kik és mivel hitegettek bennünket az elmúlt 15 évben.

,, A Közlekedési, Hírközlési és Vízügyi Minisztérium 10 éves fejlesztési programjában nem szerepel a 44-es gyorsforgalmivá fejlesztése.” (Varga Zoltán, a megyei közgyűlés MSZP frakciójának vezetője, 1999. szeptember 29.)
*
,,Az ágazati szaktárca vezetőjét a gyulai városházán esedékes tanácskozáson arra kérem, hogy a többször elhangzott 20-30 éves intervallumban a tizedesvesszőt balra toljuk el, tehát a 44-es gyorsforgalmúvá fejlesztése 2-3 éven belül kezdődjék el.” (Tóth Imre, kisgazda országgyűlési képviselő, 2000. július 20.)
*  
,,A közúti közlekedés vonatkozásában közvetlen — 2010-ig tartó — cél a 44-es út lakott területeket elkerülő szakaszainak megépítése.” (Domokos László, a megyei közgyűlés fideszes elnöke, 2001. március 14.)
*
,, A kormány úgy határozott, hogy novemberi határidővel tizenöt éves feladattervet dolgoz ki. (…) Az új tervbe Békés megye, illetve a 44-es út gyorsforgalmivá fejlesztése is bekerült.” (Domokos László, a megyei közgyűlés fideszes elnöke, 2001. augusztus 15.) 
*
,,A 44-es út autópályává fejlesztését 1999 elején Békéscsabán Manninger Jenő fideszes politikai államtitkár 2007–2010-re, a megyeszékhelyt elkerülő út építésének megkezdését pedig legkésőbb 2000–2001-re ígérte.” (Varga Zoltán, a megyei közgyűlés MSZP frakciójának vezetője, 2001. augusztus 18.)
*
,,Sikerült elérnünk, hogy a gyorsforgalmi 44-es út mára elérhető közelségbe kerüljön, az előző kormány által meghatározott 2030-as dátumról.” (Domokos László, a megyei közgyűlés fideszes elnöke, 2001. október 30.)
*
,,A kormány 15 éves programjában szerepel a 44-es és a 47-es utak gyorsforgalmivá alakítása.” (Balsay István, az országgyűlés területfejlesztési bizottságának fideszes elnöke, 2001. november 23.)
*
,,Békés megye sokkal jobb eséllyel vág neki a következő négy évnek, mint 1998-ban. (…) A mérnökök és a tervezők nem tudják olyan hamar elvégezni a munkát, hogy a közlekedés szempontjából kulcsfontosságú 44-es és 47-es utak fejlesztését 2004 előtt megkezdhessük.” (Domokos László, a megyei közgyűlés fideszes elnöke, 2002. január 11.)
*
,,Sikerült elérni, hogy a rövidtávú közlekedésfejlesztési koncepcióba bekerüljön a 44-es főút korszerűsítése.” (Domokos László, a megyei közgyűlés fideszes elnöke, 2002. február 2.)
*
,,Az előző kormány (az első Orbán-kormány – Á. Z.) tavaly a 44-es teljes vonalfejlesztését kivette a Horn-kormány 15 éves útprogramjából, és csak a Békéscsabát, valamint a Szarvast elkerülő út megépítését hagyta benne. Egyben a Kecskeméttől Gyula országhatárig terjedő szakasz négysávosításának megvalósítását 2030-ig tolta ki. Ezzel szemben a jelenlegi kormány 2006-ig, legrosszabb esetben 2008-ig megépíti, négysávosítja a 44-est.” (Molnár László MSZP-s országgyűlési képviselő, 2002. szeptember 25.)
*
,,2006-ig egészen Kecskemétig (…) megépülhetnek a forgalmi ,,görcsöt” oldó elkerülő szakaszok.” (Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter, 2002. október 18.)
*
,,Domokos Lászlónak a 44-es számú főúttal kapcsolatos bírálata azért nem helytálló, mert a korábbi kijelentések dacára a tervezett beruházásnak nincs kidolgozott programja, engedélyes terve.” (Varga Zoltán, a megyei közgyűlés MSZP-s elnöke, 2003. február 1.)
*
,,A 44-es főút gyorsforgalmivá fejlesztése bekerült a 15 éves programba.” (Fetser János MSZP-s országgyűlési képviselő, 2003. február 7.)
*
,,A 44-es út kapcsán a múltról sokféle valótlan állítás hangzott el. (…) ''98-ig a döntés-előkészítő előtanulmány vázlatterve sem volt meg.” (Domokos László, fideszes országgyűlési képviselő, 2003. február 7.)
*
,,A 44-es út gyorsforgalmivá fejlesztése éppen a megyei SZDSZ-es politikusok közbenjárására került be a 2015-ig szóló útfejlesztési programba (…) épp az előző ciklusban (az első Orbán-kormány idején – Á. Z.) maradt ki a 2015-ig szóló útfejlesztéseket felsoroló kormányhatározatokból.” – Pap János, Békéscsaba város SZDSZ-es polgármestere, 2003. június 6.)
*
,,A közútfejlesztési programunk szerint 2015-ig megépül a 44-es autóút.” (Szalay Gábor, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium államtitkára, 2003. június 28.)
*
,,A 44-es számú főút beruházásának az előző kormányzati ciklus késlekedése miatt nincs kidolgozott programja és engedélyezett terve.” (Varga Zoltán, a megyei közgyűlés MSZP-s elnöke, 2003. augusztus 8.)
*
,,A Békés megyei szocialista országgyűlési képviselők elérték, hogy a 44-es főút fejlesztése benne van a kormány 2015-ig szóló közútfejlesztési tervében.” (Varga Zoltán, a megyei közgyűlés MSZP-s elnöke, 2003. október 4.)
*
,,Békés megyének először is fel kellene kerülnie a »döntéshozók térképére«, hogy a bennünket érintő fejlesztések ne a távoli jövőben történjenek. Elsősorban a 44-es út a példa erre, amely a jelenlegi tervek szerint 2015-ig fejlesztendő gyorsforgalmi úttá. A hosszú távú célok a tapasztalat szerint mindig bizonytalanok, változhatnak, csúszhatnak.” (Forman Balázs, a budapesti Közgazdaságtudományi és Államigazgatási Egyetem adjunktusa, 2003. október 8.)
*
,,A 44-es főút gyorsforgalmivá alakításáról egy szó nincs a gyorsforgalmi közúthálózat fejlesztéséről szóló törvénytervezetben. Vagyis egy vas sem jut a megyébe 2008-ig az erre szánt 1100 milliárdból.” (Végh László fideszes országgyűlési képviselő, 2003. november 21.)
*
,,Tavaly áprilisban Medgyessy Péter miniszterelnök-jelöltként ígérte, hogy kormányzási lehetőség esetén folytatódik, vagy be is fejeződik a 44-es számú főút gyorsforgalmi úttá építése a négyéves ciklusban.” (Tóth Imre fideszes országgyűlési képviselő, 2003. december 5.)
*
,,2003-2007 között előkészítés alatt lesz az M44 gyorsforgalmi út 33 kilométernyi, Szarvas-Tiszakürt közötti szakasza...” (Molnár László MSZP-s országgyűlési képviselő, 2003. december 24.)
*
,,Medgyessy Péter miniszterelnök 2002 nyarán, a megyeszékhelyen, a Csaba Centerben kijelentette, miszerint az M44-es gyorsforgalmi út megépítését 2006-ig a kormány teljesíteni fogja.” (Domokos László fideszes országgyűlési képviselő, 2004. január 13.)
*
,,Bekerült a gyorsforgalmiutas törvénybe a 44-es főút Békéscsabától Kecskemétig terjedő szakaszának 2007-ig történő előkészítése.” (Molnár László MSZP-s országgyűlési képviselő, 2005. március 23.)
*
,,Ha a csillagok állása számunkra kedvező, 2013 előtt is vezethet korszerű, kibővített 44-es útpálya Békés megyén át.” (Varga Zoltán, a megyei közgyűlés MSZP-s elnöke, 2005. április 26.)
*
,,Kormányhatározatban döntöttünk a 44-es főút továbbfejlesztéséről. (…) Az autóút továbbépítése 2007-től várható.” (Dióssy Gábor, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium politikai államtitkára, 2005. május 31.)
*
,,A kormányzati döntés alapján megvan a szükséges fedezet, s a jövő héten várható a pályázat kiírása a Kondoros-Tiszakürt közötti 62 kilométernyi, 2x2 sávos autóút építési engedélyes tervének – beleértve a kisajátítási tervet – elkészítésére.” (Molnár László MSZP-s országgyűlési képviselő, 2005. június 1.)
*
,,Az autópálya önmagában nem jelent gazdasági fellendülést. Minap a mezőkövesdi polgármester elmondta: azzal, hogy megépítettük a hármas utat, javult a helyzet; de ahhoz, hogy munkahelyek jöjjenek létre, ipari parkokra, munkaerőképzésre is szükség van.” (Orbán Viktor, a Fidesz elnöke, 2005. július 6.)
*
,,A kivitelezés 2008. évi megkezdése és a Tiszakürt-Kondoros útszakasz 2010. év végi forgalomba helyezése reális cél lehet.” (Szilágyi András, Nemzeti Autópálya Rt. vezérigazgatója, 2005. szeptember 21.) 
*
,,Azon dolgozom, hogy 2010 végéig teljes hosszában megvalósuljon az M44-es négysávos gyorsforgalmi út.” (Kóka János SZDSZ-es gazdasági és közlekedési miniszter, 2005. november 5.)
*
,,A 2002-es kampányban a hivatalban levő kormány megígérte, hogy 2006-ban már autópályán jöhetünk Békéscsabára. Ez ma reggel nekem még nem sikerült, (…) a következő kormány programjában előre soroljuk a 44-es autópályává alakítását...” (Orbán Viktor, a Fidesz-KDNP miniszterelnök-jelöltje, 2006. január 27.)
*
,,Az M44-es néhány éven belül az autópálya-hálózat részévé válik. Badarság, hogy a kormány bármilyen okból letenne a 44-es fejlesztéséről.” (Dióssy Gábor, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium politikai államtitkára, 2006. február 15.)
*
,,A legfontosabb a közúthálózat-fejlesztésekben az M44-es gyorsforgalmi úttá bővítése, teljes hosszában.” (Varga Zoltán, a megyei közgyűlés MSZP-s elnöke, 2006. február 28.)
*
,,Az M44-es gyorsforgalmi úttá fejlesztése eldöntött, és a megvalósítás is hamarosan kezdetét veszi.” (Veres János pénzügyminiszter, 2006. március 6.) 
*
,,Kormányfői ígéretem van arra, hogy a 2007-13. közötti útfejlesztésekben benne lesz a 44-es.” (Molnár László MSZP-s országgyűlési képviselő, 2006. július 7.)
*
,,Az M44-es gyorsforgalmi út Tiszakürt és Kondoros közötti szakaszának kivitelezése 2008—2009-ben elkezdődhet, és 2010—2011-ben már átadható a forgalomnak. 2010-ig, de legkésőbb 2015-ig teljes egészében megépülhet az autóút.” (Kóka János SZDSZ-es gazdasági és közlekedési miniszter, 2006. augusztus 17.)
*
,,A 44-es főút autóúttá bővítése pedig közeli programmá vált. Hétfőn Kóka János gazdasági miniszter kifejtette a Parlamentben, hogy az útfejlesztések között elsődlegességet élvez a 44-es fejlesztése…” (Varga Zoltán, a megyei közgyűlés leköszönő MSZP-s elnöke, 2006. október 12.)

,,A kormány 2010-es kezdési időpontjával szemben 2009-ben vágnának bele a kivitelezésbe a Kondoros és Tiszakürt közötti szakaszon.” (Molnár László MSZP-s országgyűlési képviselő, 2007. március 10.) 
*
,,Az építés leghamarabb 2009-ben kezdődhet, a politikusok igyekeznek ezt „kihajtani” a kormányból.” (Csicseli Gábor, az M44-es projektfelelőse, 2007. március 10.) 
*
,,Az M44-es út ügye számomra a legfontosabb fejlesztési kérdés.” (Kóka János SZDSZ-es gazdasági és közlekedési miniszter, 2007. március 12.) 
*
,,Fontos ugyan a 44-es út fejlesztése, azonban az már sokkal inkább pszichológiai tényezővé vált Békés megye fejlődése szempontjából, mintsem gyakorlati üggyé. Hisz mire az út teljes hosszában és szélességében megépülne, addigra a legfontosabb dolgok már eldőlnek.” (Veress József, MSZP-s országgyűlési képviselő, 2007. június 21.)
*
,,Az M44-esen az első kapavágást csak 2009 után tehetik meg. Addig készül el az összes kiviteli terv.” (Molnár László és Varga Zoltán MSZP-s országgyűlési képviselők, 2007. augusztus 11.)
*
,,A négysávos út magántőke bevonásával állami közreműködéssel épül meg, tendert kell kiírni, és ennek a lefutási ideje hosszú. Mindent elkövetek, hogy a tendereztetésre ne kelljen másfél év, de ezzel együtt is csak 2010-ben kezdődhet el az építkezés, és 2013-ra épülhet meg a négysávos M44-es.” (Molnár László MSZP-s országgyűlési képviselő, 2008. május 8.) 
*
,,Akár egy éven belül elkezdődhetnek a munkálatok, hogy a 44-es út azon szakaszait gyorsforgalmivá alakítsák, amelyekre már van építési engedély”. (Molnár László MSZP-s országgyűlési képviselő, 2008. július 16.) 
*
,,Tiszakürt és Kondoros között 2010-ben megkezdődik az M44-es autóút építése. Békésben hiányoznak az európai színvonalú közlekedés feltételei, amely versenyhátránnyal is jár.” (Bajnai Gordon miniszterelnök, 2009. június 26.) 
*
,,Reményeink szerint hamarosan parlamenti határozat születhet az építkezésről, mely a ciklus végére érhet véget.” (Farkas Zoltán, a Békés megyei közgyűlés fideszes elnöke, 2010. szeptember 21.) 
*
,,Van néhány olyan terv, amely biztosan belekerül az új fejlesztési jegyzékbe, az M44-es ezek között van.” (Orbán Viktor miniszterelnök, 2010. szeptember 28.)
*
,,A Békés megye szempontjából kulcsfontosságú 44-es út gyorsforgalmivá alakítása 2013 és 2016 között a Tiszakürt és Csabacsűd közötti szakasz fejlesztésével indulhat, majd a beruházás 2020 és 2024 között érhet el Békéscsabáig.” (Berg Tamás, a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ osztályvezetője, 2010. december 3.) 
*
,,Jövőre megkezdődik az M44-es gyorsforgalmi út építése Kondoros és Tiszakürt között. Orbán Viktor miniszterelnök ígéretet tett arra, hogy 2011-ben uniós források bevonásával megkezdődhet a régen várt útszakasz építése.” (Dankó Béla fideszes országgyűlési képviselő, 2010. december 23.) 
*
,,Foggal-körömmel harcolunk a 44-esért.” (Farkas Zoltán, a megyei közgyűlés fideszes elnöke, 2011. április 22.) 
*
,,A 2011—2027 közötti időszakban négy ütemben osztották be a munkát: a 2011—2016 közötti tervben szerepel az M44-es 2x2 sávos autóút Kunszentmárton és Kondoros közötti, 46,6 kilométeres szakaszának megépítése. (…) A 2017—2020 közötti ciklusban kapott helyet a Kondoros és Békéscsaba közötti 2x2 sávos 18,3 kilométernyi autóút, valamint az M5-ös és M44-es közötti 14,5 kilométernyi autóút. Az M8-as és Kunszentmárton közötti 47,4 kilométeres szakasz megvalósítását legkésőbb 2024-re tervezik.” (Farkas Zoltán, a megyei közgyűlés fideszes elnöke, 2011. július 5.) 
*
,,A 44-es út ügye is a múlt örökségének a következménye. Három ütemben meg fogjuk építeni úgy, hogy az első szakasz építési munkálatai 2014-ig megkezdődnek.” (Orbán Viktor miniszterelnök, 2012. március 10.)

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!