2019.06.19. 06:00
Hivatalos: ilyen nemzetközi pénzt csinál a Facebook
Elsőre aggasztóbbnak tűnt, mint amilyennek most látszik. Azért így is figyelemre méltó, hogy saját pénzt állít elő a közösségi oldal.
Ez már nem csak egy történet, maga a Facebook közölte hivatalosan, hogy Libra néven digitális pénzt csinál jövőre, azaz 2020-ban.
Ahhoz képest, amit az első információk, többek között olyan komoly hírforrás, mint a Forbes és a BBC sugallt, mondhatni akár megnyugtatónak is tűnhet a dolgok pillanatnyi alakulása.
A közösségi portál hivatalos oldalán közzétettek szerint a Libra-t a Messenger és a WhatsApp felhasználók fogják elérni – illetve bárki, aki letölti a rövidesen bevezetendő Calibra digitális pénztárca alkalmazást.
A Facebook egyfajta pénzügyi szolgáltatóként működve azokra számít, akiknek van bankszámlája, s főként arra az 1,7 milliárd emberre, aki még nem rendelkezik ilyennel.
Azt írják a közleményükben, hogy lehetővé teszik mindenkinek, csupán egy okostelefon segítségével pénzt küldjön, olyan egyszerűen, mintha szöveges üzenetet küldene.
Miért jó ez nekünk?
Olcsó lesz, hangsúlyozza a közlemény. Mint azt már megszokhattuk, a Facebook csakis a mi érdekünket szolgálja, fogalmaznak némi iróniával az első kommentárok.
Másrészt ahhoz képest, amit az első hírek sejtettek, hogy – akkor még GlobalCoinnak nevezve – egyfajta kriptovalutával állnak elő, egészen biztonságosnak tűnik a legújabb pénzügyi manőver. Nem decentralizált kriptopénzről van ugyanis szó – csak bizonyos szereplők tudják csak majd feldolgozni a tranzakciókat.
Mint annyiszor, a vállalkozást egy úgynevezett nonprofit alapítvány, a Libra Association fogja irányítani svájci székhellyel.
A Facebookon kívül olyan cégek vesznek részt a projektben, mint például az Uber, a Visa, a Spotify, a Mastercard. Az MIT Technology Review híre szerint mindegyik partner elkötelezte magát, hogy legalább 10 millió dollárt fektet a bizniszbe.
A Libra társalapítója, David Marcus tweetje szerint a pénz három elemből áll majd: egy blockchainból, egy tartalékalapú pénznemből (a digitális pénztárcákat minden országban helyi szinten ígérik szabályozni) és egy új programozási nyelvből, a Move-ból.
1/ Hello, ≋
— David Marcus (@davidmarcus) " target="_blank" rel="noopener">2019. június 18.
Az MIT Technology Review ehhez hozzáteszi, hogy a vállalkozás a gyakorlatban kicsit úgy hangzik, mintha a PayPal high-tech verziója lenne.
Akad azért miért aggódni
Nem igazán világos, hogy a Facebook miként fogja ezt a pénzt (pénzt?!) kihozni, de nagyon ígéri, hogy biztonságos technológiával fogja tenni.
Magyarul: állítólag nem árusít majd a Libra utalási adatok alapján célzott hirdetéseket. Leginkább ez tűnik a köznapi Facebook-felhasználó számára aggályosnak, hiszen ma elég csak párszor mondjuk a Google-n gyermekbútorra keresni, napokig el fognak árasztani minket a közösségi oldalunkra bedőlő gyermekbútoros hirdetések.
Nem beszélve arról, hogy a felhasználóknak olyan szolgáltatóra kell bízniuk a pénzüket, amelyik az utóbbi időben szinte folyamatosan adatkezelési botrányok szereplője volt.
Borítókép: Shutterstock