öt százalék az áfa

2018.01.08. 08:01

Gyakrabban vehetünk halat, mert olcsóbb lesz

A haltermelők nem jelezték, hogy emelnék az átadási árakat, így az áruházláncok azt ígérik, a teljes árelőnyt átadják a fogyasztóknak, ami abból fakad, hogy január 1-jétől 27-ről 5 százalékra csökkent az étkezési halak forgalmi adója 

Mindez elvileg 17 százalékos általános áresést hoz, de van olyan piaci szereplő, amely 22 százalékos kedvezményig is elmegy. Az élelmiszer-kiskereskedelmi láncok közlése szerint az egyik legnépszerűbb árucikkhez, a tavaly még kilónként 2300-2400 forintba kerülő pontyszelethez az áfakulcs mérséklődésével idén már 1900-2000 forintért hozzá lehet jutni, de a lazacfilé is a korábbi 7000 helyett 5800 forintért beszerezhető. A pangasius- és tilápiafilé ára 2300 forintról 1800 forint alá zuhant – írja a vg.hu a Világgazdaság információi alapján, ami a Tesco, SPAR, Lidl, Auchan és Aldi tájékoztatásán alapul.

Az áruházak beszámolója szerint ma még a halértékesítés akár 30-40 százaléka is az év végi ünnepekhez köthető, de az adóváltozással csökkenhet a szezonalitás: a Tesco szerint akár 15-20 százalékkal is megélénkülhet a nyers, friss és fagyasztott halak iránti kereslet.

Az intézkedés előnnyel jár a gazdák és a feldolgozók számára is, hiszen magasabb értékesítési volumennel számolhatnak 2018-ra. Az áfacsökkentés ugyanakkor nem vonatkozik a füstölt, fűszerezett halakra, cápára – húzta alá a társaság.

A friss halak közül a ponty és a lazac a legnépszerűbb, előbbihez kötődik az eladások 66, utóbbihoz a 25 százaléka – közölte a SPAR, ahol szintén teljes mértékben átadják a a vásárlóknak az adókedvezményt, illetve ugyancsak emelkedő halfogyasztással számolnak.

Átadja az áfát az Auchan is, ahol kimondottan a magyar halak értékesítésének felfutásában bíznak. Náluk a friss ponty és annak feldolgozott változatai a legkeresettebbek, de az édesvízi halak közül közkedvelt az amur és a busa, valamint az afrikai harcsa is. A tengeri halak közül az Auchan tapasztalatai szerint is a lazac a legkeresettebb, ám a tonhal népszerűsége is folyamatosan növekszik. Úgy látják, a vásárlók egyre nyitottabbak az egyéb, különleges termékek, így a garnéla és a kagyló iránt is.

Az Aldi minden haltermék bruttó árát 22 százalékkal csökkentette, ahogy ezt 2016-ban a sertés- és 2017-ben a baromfihús esetében is tette. A társaság leszögezte: ez nemcsak egy rövid akciós periódusra vonatkozik, hanem hosszú távra.

A Lidl is arra az álláspontra jutott, hogy egyes termékeknél túllép az áfacsökkentés generálta áresésen, így januártól 17-22 százalékkal kerülnek kevesebbe hálózatában a haláruk.

Az áruházláncok arra számítanak, hogy az áfa és a fogyasztói árak mérséklődésének hatására egyre több vásárló számára lesznek könnyebben elérhetők a kiváló minőségű halak, a megnövekedett kereslet pedig nagyban hozzájárulhat a hazai termelői szektor fejlődéséhez, az áfacsökkentés pedig hozzájárul a gazdaság fehérítéséhez.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!