2020.06.05. 22:59
Több mint 2,7 millió ügyfél választotta a törlesztési moratóriumot
Az adatok szerint az intézkedés a sérülékenyebb, az állami beavatkozásra leginkább rászoruló társadalmi csoportokat segítette.
A lakossági ügyfelek kétharmada és a vállalati adósok négyötöde, összesen több mint 2,7 millió ügyfél választotta a hiteltörlesztési moratóriumot június elejéig – tájékoztatta a Magyar Nemzeti Bank (MNB) az MTI-t pénteken.
A közlemény szerint a lakossági hiteladósok 65,5 százaléka és a vállalati ügyfelek 79 százaléka döntött a március 19-től bevezetett hiteltörlesztési moratórium igénybe vétele mellett.
A jegybank emlékeztetett, hogy már a törlesztési moratórium elrendelésekor hasonló arányokra számított.
A mintegy 3,8 millió lakossági hitelszerződésből csaknem 2,5 millió ügyfél választotta a fizetés átmeneti felfüggesztését, míg a mintegy 285 ezer vállalati hitelszerződés esetében több mint 225 ezren éltek ezzel a lehetőséggel.
A moratóriumra jogosult 6796 milliárd forintnyi háztartási hitelállományból 3855 milliárd forintnyit érint a moratórium, a 9692 milliárd forintnyi összes vállalati hitelállományból pedig 5208 milliárd forintnyit.
A moratóriumot választók szerződésszámához képest a hitelvolumenre vetítve kisebb arányt érint az igénybevétel, a háztartásoknál 57 százalékot, a vállalatoknál pedig 54 százalékot. Ez azt jelenti, hogy az ügyfelek inkább az átlaghoz képest alacsonyabb összegű hitelek esetében vették igénybe nagyobb arányban a törlesztési moratóriumot – hívta fel a figyelmet az MNB.
A lakosság esetében ez minden bizonnyal azokat is jelentheti, akiknek anyagi körülményei nem engedik, engedték meg nagyobb hitelek felvételét, a vállalatok esetében pedig nagy valószínűséggel a kisebb méretű cégeket. Mindkét ügyfélkör esetében tehát a sérülékenyebb, az állami beavatkozásra leginkább rászoruló társadalmi csoportokat segítette az intézkedés – fogalmazott közleményében a jegybank.
A moratóriumnak köszönhetően közel 2000 milliárd forint maradt a családoknál és a vállalatoknál. Nem kellett a megtakarításokhoz nyúlni, és az ügyfelek a törlesztések helyett azonnal felhasználható pénz révén jelentős összegekhez jutottak hozzá – hangsúlyozta az MNB.