visszatérés

2021.06.08. 13:30

Először játszik közönség előtt a Szegedi Kortárs Balett idén

Először játszik közönség előtt idén a Szegedi Kortárs Balett, szombaton a Nemzeti Táncszínházban a társulat két új produkciót mutat be: The black paintings címmel Nanine Linning koreográfiáját és a Blue című táncjátékot.

Szeged, 2019. február 21. A Szegedi Kortárs Balett Credo címû produkciójának próbája a szegedi Kisszínházban 2019. február 21-én. Juronics Tamás Arvo Pärt, Johann Sebastian Bach, Frédérich Chopin és Födõ Sándor zenéjére készült koreográfiáját 2019. február 22-én mutatja be a Szegedi Nemzeti Színház. MTI/Kelemen Zoltán Gergely

Forrás: MTI

Fotó: Kelemen Zoltán Gergely

A számos díjjal elismert, munkáiban mindig új utakat kereső holland koreográfusnő, Nanine Linning alkotását Francisco Goya képei inspirálták. A spanyol festő halálát követően tizennégy freskót találtak madridi otthonának falain, ahol utolsó éveit töltötte. A képeken erőteljes, kísértő motívumok hangsúlyozták a festő elmezavartól való félelmét és az emberiség sorsára vonatkozó sivár jövőképét.

Linning Goya festményeit saját, a mai társadalomra vonatkozó víziójával együtt kelti életre, és helyezi a klasszikus világosság és sötétség közti harc történetébe. A nézők elé tárja a küzdelmet, ahogy az ember fényt és reményt keres a krízis, zsarnokság és kétségbeesés idején. Arvo Pärt észt zeneszerző 4. szimfóniájának természetfeletti zenéjére hangolva Nanine Linning Hésziodosz: Istenek születése című verséből és Goya legendás Fekete festmények sorozatának egyikéből, a Saturnusz felfalja gyermekét című alkotásából merített ihletet.

A Blue című táncjátékot három alkotó jegyzi: Juronics Tamás, Czár Gergely és Kurucz Sándor. Az előadásban az alkotók a kék színt egyfajta szimbólumként használva, annak számtalan jelentése köré építik darabjukat. Egyszerűen beszínezik a szereplőket, és az ilyen módon csoportok és egyének között létrejövő színbeli, formai különbségekből adódó játékkal sokféle asszociációra késztetik a nézőket. A társadalmi konvenciókban zárt ember szenvedését, szabadságvágyát, vele szemben az egyéni ambíciókat, a transzcendencia jelenlétét elfojtó közösség erejét mutatja meg a mű. Két ellentétes világ váltakozásának állandó körforgását, szabadság és kötöttség ellentétét, ugyanakkor összetartozását fejtegetik az alkotók.

Borítókép: A Szegedi Kortárs Balett Credo című produkciójának próbája

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!