2018.01.11. 11:23
Gyermekjógával fejlődhetnek az óvodások és az iskolások
A gyermekjóga azon ritka sportfoglalkozások egyike, ami nem eredményorientált. Csak a testmozgás, a játékosság és a kikapcsolódás számít, miközben az óvodások és az iskolások számos területen fejlődhetnek – nyilatkozta lapunknak Somi Margó gyulai aerobik-, fitneszedző és jógaoktató. A szakember vezetésével a megyében elsőként indultak heti rendszerességgel gyermekjóga-foglalkozások helyi oktatási intézményekben, óvodákban, iskolában.
Edzőként mindig igyekeztem fejleszteni magam, és állandóan valami újat hozni. A gyermekjógával Petruczáné Gellén Edit pedagógus-kineziológus ismertetett meg. Ezután pedig dr. Becseiné Lock Gabriella, a Gyulai Egyesített Óvoda igazgatójának ösztönzésére szerveztem először gyermekjógatábort a múlt nyáron, amely iránt olyan nagy volt az érdeklődés, hogy a kétszer egyhetes foglalkozások időtartamát a duplájára kellett növelni.
A három-hat éves óvodásokkal és a hét-tizenkét éves iskolásokkal éppen az életkori sajátosságok miatt külön foglalkoztam. Azóta két gyulai óvodában és egy helyi általános iskolában is tartok órákat a gyerekeknek, s nem kizárt, hogy ez a kör a továbbiakban bővülni fog, illetve egyénileg is járnak hozzám foglalkozásokra óvodások és iskolások, amit a saját termemben tartok.
– Ezt a tevékenységet teljesen másként kell elképzelni, mint a már ismert jógát – mondta kérdésünkre Somi Margó. – A gyerekeket is rengeteg stressz éri a mindennapok során, elég csak egy-egy óvodai konfliktusra vagy egészségtelenül felgyorsult mindennapjainkra gondolni. A jógaórákon a felgyülemlett feszültséget is kiadhatják. Ez a mozgásforma mellesleg nem siker- és eredményorientált, itt nem kell feltétlenül gólt rúgni vagy nyerni.
Somi Margó (balról) a relaxálásra tanítja az óvodásokat, iskolásokat
A játékos testedzés, a kikapcsolódás, a szórakozás áll a középpontban, miközben a különböző technikák segítségével megmozgatjuk a jobb, valamint a bal agyféltekét. Az egész olyan, mint egy mese vagy szerepjáték. Hol állatokat, például egy pillangót utánozunk, hol hidat alkotunk. Sajnos civilizációs ártalomként már a kisebb gyermekek izomzata is rendkívül kötött. Az órákon rengeteg nyújtás szerepel, ami egyebek közt ezt is orvosolja. A foglalkozások hozzájárulnak továbbá a beszédképesség javításához, a társas közegben való elboldoguláshoz, az iskolára való felkészítéshez.
A rossz testtartást vagy a bokasüllyedést is képesek javítani a gyakorlatok.
A szakember érdekességként egyebek mellett megemlítette, hogy sok szülő, akinek hiperaktív vagy túlságosan mozgékony a gyermeke, azt hiszi, számukra nem ez a megfelelő sport, pedig ők is jól érzik magukat, ahogy a csendesebb, kicsit visszahúzódó óvodások és iskolások is.
– Az órákon, minden egyes foglalkozáson, mindig egymás szemébe nézünk, és tiszteletben tartjuk a másikat – fogalmazott az oktató. – Erről van is egy négy-öt soros versike, amit mindig elmondunk indításként. Somi Margó hozzátette, a gyerekek – természetesen koruknak megfelelően – megtanulnak relaxálni, ellazulni két-három percben.
– Aligha kell bárkinek bizonygatnom, hogy a legfiatalabb korosztályt is mennyi különböző inger – például rohanás, egyéb stresszes dolgok – éri, mennyire átszövi a mindennapjaikat a sietség – fogalmazott.
– A relaxálás ennek kezelésében rendkívül sokat segíthet, de egy-egy alkalommal a nagy mozgásos játékoktól a finom motorikáig minden terítékre kerül.
A Béke sugárúti óvodában is hamar megszerették a gyerekek a speciális jógát, a hangulatos foglalkozásokat. Beküldött felvételek