2018.02.22. 15:41
M44: tavasszal elkezdődik a Kondoros-Békéscsaba szakasz építése is
Négy különszintű csomópont, 49 híd, 4 vadátjáró, valamint 5 ökológiai átjáró is a részét képezi a jelenleg készülő M44-es gyorsforgalmi útnak, amely építési munkálatainak nagy része az időjárás miatt pillanatnyilag szünetel – adta hírül csütörtöki sajtótájékoztatóján Dankó Béla országgyűlési képviselő és Kiss Boglárka, a Nemezeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. szóvivője, a Csabacsűdtől Kondorosig épülő szakasz helyszínén. Tavasszal elindul a Kondoros-Békéscsaba szakasz építése is.
A gyorsforgalmi kivitelezése az előre eltervezett ütemben halad. Azokat a mérföldköveket, amelyeket a kivitelező saját magával szemben támasztott, tartani tudják. Az anyagok szállítása, ahol a talaj lehetővé teszi, jelenleg is zajlik, de a téli csapadékos időjárás miatt a kivitelezés a legtöbb helyen szünetel, de ez nem veszélyezteti azt, hogy az út a szerződésben rögzített határidőre megépüljön, amely a jelenlegi szakasz esetében 2019 harmadik negyedéve.
A többi területen is komoly előrelépések vannak. A Kondoros–Békéscsaba szakasznál is lezárult a közbeszerzési eljárás, kijelölték a kivitelezőt, amely február 13-án átvette a munkaterületet, így megkezdődött a lőszerfeltárás, valamint a nyomvonalon elkezdődhettek a régészeti feltárások – ismertette Dankó Béla. Tavasszal kezdődhet a szakasz kivitelezése, átadási határideje 2021. január 31.
Az M44-es aktuálisan zajló munkálatairól Kiss Boglárka, a Nemezeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. szóvivője tájékoztatott, aki elmondta 2017-ben jellemzően a nagy tömegű földmunkák megmozgatása zajlott. A kivitelező december 15-én hagyta abba a munkát és jelen pillanatban is a téli leállás tart, mely még jó pár hétig elhúzódik, melynek oka elsősorban az időjárás. Földmunka ebből a szempontból egyelőre nem lesz – tudatta Kiss Boglárka. Hozzátette, a különböző műtárgyak építési munkálatait nem hátráltatja az időjárás.
Az eddigi folyamatokról szólva Kiss Boglárka elmondta, az első, Tiszakürt és Kunszentmárton közötti szakaszon a töltés, alapozás majd a védőréteg felhúzása történik. Itt már mintegy három kilométeres szakaszon az aszfalt alapréteget leterítették. A legnagyobb eredmény, hogy a Körös híd két támasznál a fejgerenda építése befejeződött, valamint mind az 55 gerendát beemelték. Itt a hideg miatt tavasszal folytatódnak a munkák – tudtuk meg a szóvivőtől.
A második szakasznál a töltések alsó rétegét rakták le a szakemberek. Most a töltéskonszolidáció zajlik, azaz süllyed a leterített föld. Erre kerül majd rá a cementstabilizációs alapréteg, és az alap aszfaltréteg, várhatóan majd tavasszal. A szakaszon ezen kívül még folyamatos a homokos kavics szállítás – folytatta a Kiss Boglárka.
A Csabacsűdtől Kondorosig tartó harmadik szakaszról szólva a NIF Zrt. szóvivője azt mondta, itt a töltés és földmű felső réteg építése jelenleg 60%-os készültségű. A két és fél kilométer hosszan elkészült alaprétegre már egy réteg aszfaltot is ráhúztak padkával együtt. Készülnek a vízelvezető árkok. A hidak tekintetében a cölöpözés több helyen megtörtént, valamint folyamatban van a pillérek kialakítása. A szakasz végén lévő vadátjárónál felhelyezték a pálya feletti acéltartókat. A Kardosnál lévő vadátjárónál pedig jövő héten kerülnek fel az acéltartók – árulta el Kiss Boglárka. Hangsúlyozta, ha újra kedvezőek lesznek az időjárási körülmények, akkor a földmunkákat tovább folytatja a vállalkozó és így tartható lesz a 2019. harmadik negyedévi határidő.
Egy acélhíd is épül a Körös felett
A tervezett M8-as autópályához kapcsolódó, Nagykőröst Békéscsabával összekötő M44-es leghosszabb szakasza a NIF Zrt. beruházásában épül. A 62 km hosszú szakasz építése három ütemben valósul meg. Az új nyomvonalon, 2×2 forgalmi sávos kiépítésű gyorsforgalmi úton 4 különszintű csomópontot, 44 alul- és felüljárót, Cserkeszőlőnél és Kondorosnál egyszerű, míg Szarvasnál komplex pihenőt alakítanak ki. A Körös folyó felett a Körös építészet hagyományait megőrizve egy 450 m hosszú acél ívhíd épül, díszvilágítással. Emellett a szakaszon két kisebb híd épül: egy a Dögös-Kákafoki csatorna felett, valamint egy háromnyílású híd a Mezőtúr-Orosháza vasútvonal felett. Kardosnál üzemmérnökségi telep létesül. Az útszakasz megépítése hazai forrás felhasználásával valósul meg.