tömegközlekedés

2018.07.17. 19:50

Izzasztó buszos utazások, nem túl jó a klímahelyzet Békésben

A melegedő időjárás miatt­ egyre izzasztóbbak a nyári­ napok. A rekkenő hőséget sokan nehezen viselik, pláne egy klímaberendezést nélkülöző buszjáraton. S bár a tanév lezárult, a járatok nem üresedtek ki, utasok mindig vannak. Lapunk éppen ezért kíváncsi volt, számokra lebontva mennyire felszereltek a Dél-Alföldi­ Közlekedési Központ Zrt. (DAKK) által működtetett buszok.

Nagy-Laczkó Viktória

Credo busz

Az élet nyáron sem áll meg, a legmelegebb hónapokban is sokan választják a tömegközlekedést munka­ vagy egyéb elfoglaltságok miatt. Az érintettek nap mint nap ingáznak a települések között, s ha szerencséjük van, akkor a DAKK azon járatait vehetik igénybe a hosszú munkanap előtt vagy után, melyeken klímaberendezés is található. Ez nem egyértelmű, ­hiszen a megyében tevékenységet végző buszok közül csak minden harmadikban van légkondicionáló berendezés.

A DAKK tájékoztatása szerint Békés megyében csaknem 200 autóbusz teljesít szolgálatot, melyből mintegy 30 helyi, további 170 pedig egyéb elővárosi, regionális és távolsági feladatokat lát el. Ezen járatok 35 százaléka rendelkezik utastéri klímaberendezéssel.

„Társaságunk a klimatizált autóbuszokkal biztosítani tudja az utazóközönség részére a komfortosabb utazást, ezért törekszünk rá, hogy a lehető legtöbb járatot klímaberendezéssel felszerelt autóbusszal végezzük” – írták lapunknak küldött válaszukban.

Olykor azonban egy klimatizált busszal is lehet rémálom az utazás. A túl hidegre avagy éppen túl melegre beállított berendezés éppúgy megmérgezi a járaton töltött időt, mint az eszköz hiánya miatt fellépő izzadás. S bár egységes szabályozás nincs e tekintetben, az utastéri klímával felszerelt buszok légkondijait az autóbusz-vezetők kezelik, működtetik a külső hőmérséklet függvényében, a méltányolható utastöbbségnek megfelelően beállított hőfokkal.

Kényelmes és magas színvonalú szolgáltatást nyújtó buszokat tervez vásárolni a DAKK. /Illuszráció: MW/

A légkondicionáló hiánya egyébként nem ütközik jogszabályba, legfeljebb az utazók közérzetét befolyásolja. Mindössze egyetlen előírás említi a berendezést, amely szerint az országos és a minőségi járatokat végző autóbuszoknak klímával felszereltnek kell lennie.

Arra is kíváncsiak voltunk, milyen gyakran vizsgálják át a járatokat. „Társaságunk legfontosabb feladata a biztonságos és balesetmentes közlekedés lebonyolítása az autóbuszjáratok közlekedtetése során, ezért fontos számunkra, hogy a szolgáltatásban részt vevő járművek a jogszabályi előírásoknak megfelelő műszaki és esztétikai állapotúak legyenek. Ennek biztosítása és fenntartása, valamint az esetleges műszaki meghibásodások feltárása érdekében tervszerű karbantartási technológiát alkalmazunk, mely során autóbuszaink minimum kétheti rendszerességgel műszaki átvizsgálásokon esnek át” – közölte lapunkkal a társaság.

Természetesen a folyamatos ellenőrzés mellett is becsúszhat egy-egy meghibásodás, ilyen esetben a DAKK haladéktalanul megkezdi a busz javítását. S amennyiben egy klímás járat esik ki a forgalomból, elsőként klimatizálttal próbálják meg pótolni, de ha éppen nem áll rendelkezésre egy ilyen, akkor a járatkimaradások elkerülése érdekében hagyományos, nem légkondis buszt állítanak szolgálatba, mindaddig, amíg meg nem javítanak egy felszereltet.

A modern járműveket keresik

A várható fejlesztések kapcsán lapunk kérdésére a Dél-alföldi Közlekedési Központ Zrt. elmondta, a beszerzések során kiemelt figyelmet fordítanak arra, hogy az autóbuszok a menetrend szerinti­ személyszállítási szolgáltatást igénybe vevők részére az egyes utazási viszonylatokhoz igazodó, kényelmes és magas színvonalú szolgáltatást nyújtsanak, ezért klímával felszerelt, megfelelő fűtőberendezéssel ellátott, modern utastér-kialakítással rendelkező járművek üzembeállítását helyezik előtérbe.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában