videóval

2019.02.13. 15:41

Év végére elkészülhet az M44-es első szakasza

Reális, hogy év végére elkészülhet teljes mértékben az M44-es Tiszakürt és Kondoros közötti szakasza, 2020 végére pedig a Kondoros és Békéscsaba közötti rész is – erről, valamint a tervezett M47-esről, annak lehetséges nyomvonalairól is szó volt a megyei önkormányzat által szervezett keddi, békéscsabai fórumon.

Licska Balázs

Povázsai Pál, a beruházó NIF Zrt. szakembere kifejtette az M44-es Tiszakürt és Kondoros közötti szakasz kapcsán, a készültségi szint elérte a 70 százalékot. Drónfelvételek segítségével mutatta, hogy több helyen már van aszfaltréteg, a műtárgyak építése, kivitelezése is a megfelelő ütemben halad, látszott, hol lesznek pihenőhelyek. Látványtervet mutatott a leendő Körös-hídról, amiről megosztotta: már a helyén van, át is lehet rajta menni. A kiegészítő fejlesztések is haladnak, például a vadak miatt kerítéseket, illetve üzemeltetéshez szükséges létesítményeket szintén építenek, fejlesztik a közútkezelő békéscsabai üzemmérnökségét.

Év végére elkészülhet a Tiszakürt-Kondoros szakasz /Fotó: Kiss Zoltán/

Povázsai Pál projektiroda-vezető elmondta, hogy a Kondoros és Békéscsaba közötti szakaszt három részre osztották. A Kondoros felőli részen van már aszfaltburkolat, de főleg földmunkák zajlanak. Nem lát olyan akadályt, ami miatt csúszhat a beruházás, a teljes szakaszt 2020 végén adnák át a forgalomnak. A fürjesi csomópont engedélye hamarosan megérkezhet, területeket vásárolnak, és még régészeti munkák is várhatók. A fürjesi út kapcsán elindították a közbeszerzési eljárást, ez lesz a leendő 444-es számú, 2x1 sávos főút, amivel összekötnék a 47-est, a 44-est és az M44-est.

Beszélt az M44-es Békés megyén kívüli szakaszairól is. A Lakitelek és Tiszakürt közötti szakasz esetében a kiviteli tervek pontosítása zajlik, itt látványos munka várható, Tisza-hidat is építenek. Hamarosan elindulhat bizonyos részek esetében a közbeszerzési eljárás. Hozzátette, hogy lesz majd ideiglenes lehajtó a meglévő 44-esre, amivel megközelíthető Kecskemét térsége.

Thoroczkay Zsolt, az Innovációs és Technológiai Minisztérium főosztályvezetője ismertette, hogy a kormány jelentős forrásokat fordított az elmúlt években, az úgynevezett útprogram elindítása óta a közúthálózat fejlesztésére – sőt, a hazai pénzek immár meghaladták az európai uniósokat.

A tervezett M47-esről több jogszabály is rendelkezik, és az lényegében három szakaszból állna: ilyen a Szeged-Békéscsaba és a Békéscsaba-Berettyóújfalu, valamint a Berettyóújfalu-Debrecen, ami lényegében készen lesz az M35-össel és M4-essel. A tervek szerint egy autópályánál keskenyebb, 20 méter széles, elválasztással rendelkező, 2x2 sávos utat építenének, amin legfeljebb 110 kilométer/órával lehetne közlekedni.

A tervezés szakaszában kérdésként merül fel, hogy felhasználható-e az M47-eshez a Szeged és Hódmezővásárhely közötti 2x2 sávos út, hogy Békéscsabát milyen irányból lenne érdemes elkerülni. Három nyomvonaltervezet látott napvilágot a Békéscsaba-Berettyóújfalu szakasszal kapcsolatban. Az biztos, hogy egy, a jelenlegi 47-estől elkülönülő út épül. A háromból két variáció nagyjából követné a mostani 47-es vonalát (ez a G és a B, a zöld és a sárga a térképen), egy változat pedig a román határ mentén haladna (ez az A, a piros a térképen).

A Békés megyei és a békéscsabai közgyűlés is azt a két nyomvonal-tervezetet támogatta, a G-t és a B-t, amelyek a 47-es közelében, Békés, Mezőberény, Körösladány, Dévaványa, Szeghalom, Füzesgyarmat irányába mennének. A szaktárca főosztályvezetője elmondta, hogy a támogatott változatokkal az lehet a probléma, hogy természetvédelmi területeket érintenek, kérdés, hogy keresztül lehet-e rajtuk vezetni az utat, és ha igen, akkor milyen feltételekkel. A hatóság több vizsgálatot kért.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában