2019.05.01. 06:55
Kevesebben utaztak busszal tavaly Békéscsabán
Pályázatot ír ki a város, hogy a jövő évtől melyik cég lássa el a menetrend szerinti helyi autóbusz-közlekedési feladatokat. Közben arról döntött a közgyűlés, hogy csak részben fizeti meg a volántársaságnak a DAKK Zrt. által kért összeget. Tavaly kevesebb folyt be az eladott menetjegyekből, bérletekből a cégnek, mint 2017-ben.
Két éve pályázatot írt ki az önkormányzat, hogy eldöntsék, melyik cég vigye az utasokat Békéscsabán. Ám a pályázat eredménytelen lett, mivel senki, így a DAKK Zrt. sem adott ajánlatot. Ennek fényében volt szükség arra, hogy a városi közgyűlés 2017 végén szükséghelyzeti intézkedést hozzon.
Ez azt jelentette, hogy elrendelték: legfeljebb két évig az autóbusszal végzett menetrend szerinti helyi személyszállítási közszolgáltatást a DAKK Zrt. lássa el. Ez a két év 2019 végén jár le, és újból nem lehet a feladatra kijelölni egy céget sem. Most a békéscsabai közgyűlés úgy döntött: pályázatot ír ki, melyik cég végezze a szolgáltatást 2020-tól.
A képviselő-testület ülésén szóba került az is, hogy a volántársaság 2015-re, 2016-ra és 2017-re vonatkozóan több mint 55 millió forintot követel a várostól – az önkormányzati támogatáson felül –, hogy térítse meg a veszteségét. Az összegnek azonban a 40 százalékát fizeti meg Békéscsaba. Egy szakértői véleményre hagyatkoznak, miszerint mindössze 22 millió forint lehet az indokolt.
A DAKK Zrt. a tavalyi év tekintetében is kérne pénzt, 49 millió forintot. Ennek megfizetéséről nem döntött a városvezetés, csak arról, hogy egyeztetnek a céggel. Szarvas Péter polgármester elmondta: 2018-ra 224 millió forint ellentételezést adott a város a volántársaságnak.
– Békéscsaba kiegyensúlyozott, békés kapcsolatra törekszik a DAKK Zrt.-vel. Fontos, hogy a volántársaság is elégedett legyen, ugyanakkor, ha vannak észrevételek, kritikák, akkor azokat jeleznie kell az önkormányzatnak – fogalmazott egy minap tartott sajtótájékoztatón a polgármester.
Egy beszámoló szerint nagyjából ugyanannyi, 1,1 millió kilométert futottak az autóbuszok 2018-ban is, mint 2017-ben, a járatokat 5,1 milliószor vették igénybe az utasok Békéscsabán, ez kevesebb a két évvel ezelőttinél. Az eladott menetjegyek száma nőtt, az eladott egyvonalas bérletek száma és a tanuló-, nyugdíjasbérletek száma csökkent – összességében 2,3 százalékkal kevesebb bevétele keletkezett az utasok által fizetett menetdíjakból a volántársaságnak 2018-ban, mint 2017-ben. Az árak egyébként tavaly sem változtak.
A DAKK Zrt. szerint nincs rendszeresen zsúfoltság a járatokon, a tapasztalataik alapján az autóbuszok befogadóképessége megfelel az utasforgalomnak. Természetesen időszakosan lehet, hogy tömöttek a járművek, ezeket a helyzeteket úgy oldották meg, hogy úgynevezett másodrész járatokat indítottak, valamint nagyobb kapacitással rendelkező autóbuszokat állítottak szolgálatba. Azt is jelezték, hogy Békéscsabán általában 21 autóbusz dolgozik, és azok mindegyike megfelel a jogszabályi követelményeknek.