szponzorált tartalom

2020.05.18. 12:10

Mi az adóvisszatérítés? Mekkora összeg kapható, és hogyan lehet igényelni?

Szerencsére egyre többen igénylik vissza a befizetéseik után jogosan járó adókedvezményt. Azonban még mindig vannak, akik elfelejtik, vagy egyszerűen nem tudják, hogyan kell – pedig hosszú távon jelentős plusz pénzt jelenthet. Cikkünkkel az utóbbiaknak szeretnénk segítséget nyújtani, hiszen egy egyébként néhány perc alatt elvégezhető műveletről van szó.

Print

 

Először azonban tegyük tisztába, mit is jelent az adóvisszatérítés.

Mi az adóvisszatérítés?

Adóvisszatérítés a következő esetekben jár:

  • Ha önkéntes nyugdíjpénztárat (ÖNYP-t) fizetünk
  • Önkéntes egészségpénztárral rendelkezünk
  • Valamely önsegélyező pénztár tagjai vagyunk
  • Rendelkezünk nyugdíj-előtakarékossági számlával (NYESZ-szel)
  • Vagy nyugdíjbiztosítási szerződéssel
  • Cikkünben a nyugdíjcélú adókedvezményekre fogunk részletesebben is kitérni, vagyis:

  • Az ÖNYP-vel
  • A nyugdíjbiztosítással
  • Illetve a NYESZ-szel kapcsolatos tudnivalókat gyűjtöttük össze.
  • Az állam minden évben 20%-ot visszafizet a személyi jövedelenadónkból (SZJA-nkból), hogy ösztökélje a nyugdíjcélú öngondoskodást. Ezt a 20%-os adójóváírást azonban nem használhatjuk fel másra, kizárólag nyugdíj célra. Mivel ez az adóvisszatérítés csak akkor jár, ha fizetünk SZJA-t, így a külföldi munkavállalók, a GYES-en lévő anyukák, illetve a KATÁ-s vállalkozók elvileg nem igényelhetik.

    (Azért írtuk, hogy elvileg, mert a gyakorlatban egy teljesen legális kiskapunak köszönhetően ők is igénybe vehetik.)

    A legfontosabb szabályok – ekkor jár a “plusz pénz”

  • Nekünk vagy ismerősünknek, családtagunknak fizetnie kell az SZJA-t
  • Az adóvisszatérítésre vonatkozó igényünket minden évben nekünk kell jelezni a NAV-nak
  • A visszatérítés összege maximalizálva van
  • Maximalizált összegek

    Jó tudni, hogy nem igényelhetünk vissza „bármekkora” összeget, ezek ugyanis megtakarítási típusonként maximalizálva vannak. Nézzük is őket sorban, növekvő sorrendben:

  • Ha nyugdíj-előtakarékossági számlával rendelkezünk, évente maximum 100 ezer forintot igényelhetünk vissza
  • A nyugdíjbiztosítások után járó összeg 130 ezer forint évente
  • Önkéntes nyugdíjpénztár esetén pedig 150 ezer forintot kaphatunk
  • Ha több megtakarítási számlát is indítunk, akkor lehetőségünk van még nagyobb összeget visszaigényelni – ez maximálisan 280 ezer forint lehet évente.

    Az adóvisszaigénylés ügyfélkapun keresztül

    A pénzintézet, ahová az aktuális nyugdíj megtakarításunkat is fizetjük, minden évben, február 17-éig küld egy kimutatást. Ez alapján mi is ki tudjuk számolni, mekkora összegre vagyunk jogosultak.

    Ha például egy évben 250 ezer forintot fizettünk be, akkor az igényelhető jóváírás ennek a 20%-a, vagyis: 250.000*0,2= 50 ezer forint.

    Az adóvisszatérítést online igényelhetjük, az ügyfélkapun keresztül. Erről részletes, lépésről lépésre útmutatót is találunk az interneten.

    Meddig lehet leadni?

    A NAV-nál lehetőség van arra, hogy március 16-ig SMS-ben, e-mailben, személyesen vagy levélben kérjük az adóbevallásunk elkészítését.

    Amennyiben SMS-t küldünk, a +3630/344-4304-es számra kell elküldeni az információkat, amiben szerepelni kell az adószámunknak, és a születésünk pontos dátumának. (A helyes forma: SZJAszóközadóazonosítójelszóközééééhhnn).

    Az igénylésnek az adott évben, május 20-ig kell befutnia a NAV rendszerébe.

    Mikor van az adóvisszatérítés kifizetési határideje?

    Azonban nem érdemes az utolsó pillanatra halasztani, hiszen minél előbb küldjük, annál előbb kapjuk meg a visszatérítést, és annál több hozamot kapunk utána.

    A kifizetés általában 1 hónapot (30 napot) vesz igénybe, így például ha március 31-én beérkezik a NAV-hoz, akkor április 30-án megkapjuk az összeget.

    Fontos információ, hogy a kifizetést csak átutalással kérhetjük, így mindenképpen rendelkeznünk kell bankszámlával.

    Mit tehetünk, ha nem kaptuk meg az adóvisszatérítést?

    Annak, hogy a NAV nem utal, több oka is lehet. Az egyik például, hogy tartozásunk van az adóhatóság felé. Ebben az esetben természetesen ki kell fizetnünk az adósságot (vagy a kifizetés összegét ezzel egyenértékűen csökkentik).

    A másik eset, hogy elfelejtettünk eleget tenni a NAV hiánypótlásra való felszólításának. Ha küldtek erről levelet, mindenképp nézzük meg, és igyekezzünk mielőbb pótolni a hiányzó adatokat, dokumentumokat.

    Előfordulhat azonban az is, hogy a NAV egyszerűen elkeveri a levelünket. (Ez egyébként a papíralapú leadás egyik hátránya is, és pont ezért érdemes ügyfélkaput igényelni, hogy online is le tudjuk adni a tervezetet.)

    Ha elkeverik a levelet, vagy az iratokat az ügyfélszolgálaton, sajnos újra be kell menni, sorbaállni, és megérdeklődni az ügyfélszolgálaton, hogy miért nem kaptuk meg a pénzt.

    Talán mondanunk sem kell, de ez rengeteg időt és energiát emészt fel, nem is beszélve az ezzel járó stresszről. (Hogy mire is kell számítani ebben az esetben, talán ez a történet mutatja be a legjobban.)

    Összegzés

    Amire tehát érdemes odafigyelni az adóvisszaigénylés során, az a határidők pontos betartása, a gyorsaság és a pontosság. Ezenkívül, ha még nem rendelkezünk ügyfélkapuval, érdemes rászánni az időt és az energiát, hogy igényeljük a környékünkön található, legközelebbi járási hivatalban.

    Hírlevél feliratkozás
    Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

    Rovatunkból ajánljuk

    További hírek a témában