2021.06.07. 19:59
Saját ügynökséget alapított, de ha kell, megfeji a tehenet is
Amikor gyermekként megkérdezték, hogy mi szeretnék lenni, csak annyit tudtam mondani, hogy a saját magam főnöke szeretnék lenni – mondta a vésztői Szabó Gabriella, aki élt és dolgozott Svédországban, illetve Los Angelesben is, pár éve pedig Budapestre költözött és létrehozta saját kreatív ügynökségét, a Modernity Marketinget. Nemrég egy kerekasztal-beszélgetésen megkérdezték tőle, mit tud, amit vélhetően a teremben lévők közül más nem. Erre azt felelte: tehenet fejni.
– Gyermekkorom óta fotózok, anno egy Kodak analóg géppel kezdtem, és gyűjtöttem a pénzt, hogy előhívathassam a felvételeket. Mindig is imádtam a művészeteket, azok minden szegmensét, és velük együtt a biológiát, a kémiát és a többi reál tantárgyat is. Ez a kettősség sokáig elkísért. A pályaválasztásnál senki sem tanácsolta a művészeti irányt, és én is kifizetődőbbnek találtam a tudományos munkát – kezdte a vésztői Szabó Gabriella, aki a békési Szegedi Kis István református gimnáziumban érettségizett, majd a Szegedi Tudományegyetem Természettudományi és Informatikai Karán szerzett diplomát.
– Azonban annyira igényeltem a művészeteket, hogy miközben az egyetemen biológusnak tanultam, fotóztam, múzeumoknak és minden nyáron a Szegedi Szabadtéri Játékokon dolgoztam, grafikus alapokat tanultam – folytatta. Az egyetem utolsó évében Stockholmba költözött, ahol addig, amíg nem tanult meg svédül, luxusházakat takarított és kutyát sétáltatott – nagyjából hat-nyolc hónapig. Mivel addig csak németül beszélt jól, angolul tanulta a svédet, majd svédül az angolt.
Los Angelesbe költözött, az Oscar-gálán is fotózott
A művészetek mellett érdekelte a technológia és a start up vállalkozások mikéntje is, ezért Stockholmban sokat tanult és tapasztalt róluk, ahogyan a dizájnszemléletről és marketingpszichológiáról is.
Közben nyolc hónapra Los Angelesbe költözött, ahol etikus paparazziként dolgozott, így az Oscar-gálán is fotózott.
Majd visszatért a svéd fővárosba nyolc-tíz hónapra, többek között start-up cégekkel foglalkozott egy inkubátorházban, majd négy éve hazatért, Budapestre.
Egy ideig szabadúszó volt, majd ügyvezetői asszisztensként dolgozott, és közben létrehozta saját kreatív ügynökségét, a Modernity Marketinget. Bár kapott pozitív visszajelzéseket, úgy véli, kicsit talán félt önállósodni és főállásban csak a vállalkozására koncentrálni. Úgy ítélte meg, hogy még többet kell tanulnia a kreatív szakmáról, kapcsolatokat és közvetlen tapasztalatokat kell szereznie. Ezért nagynevű ügynökségeknél vállalt volna munkát. Ám mindenhol falakba ütközött: azt mondták, nem hiszik el, hogy a portfóliót, amit beadott, valóban ő készítette. Túl fiatalnak tartották ahhoz, hogy 24-25 évesen ennyi tapasztalata legyen, az anyagot pedig túl profinak értékelték.
Visszautasították, ezért saját céget alapított
– Amikor a három kedvenc ügynökségemből három visszautasított, akkor döntöttem el, hogy megcsinálom a nulláról a sajátomat. Azt gondoltam, nehezebb lesz ügynökségi tapasztalat és kapcsolatok nélkül elkezdeni, azonban az előnyeit is hamar észrevettem. Minden úgy működött, ahogy kitaláltam. Folyamatosan optimalizáltam a folyamatokat, és fejlődtünk. Nem voltak berögződések, nem voltak sablonok, csak a képzeletem szabott határt bárminek is, ami néha azért hátráltatott is – ecsetelte Szabó Gabriella.
Elmondta: a Modernity Marketing egy olyan kreatív ügynökség, ahol mindent el tudnak készíteni, amire egy cégnek szüksége lehet, a honlaptól a webshopon és a márkaépítésen keresztül a fotózásig, videózásig, grafikai munkáig. Hangsúlyozta: szereti a munkában az örökös kihívást, ami egy folytonos fejlődési lehetőséget jelent számára. Új tapasztalatokat szerez, hiszen minden projekt más és más, nincs két egyforma feladat.
A legújabb projekt a kedvence
– Mindig a legújabb projekt a kedvencem, de nagyon szeretem a Szív Cityt, ami egy életmentő mobilapplikáció. Ez teljesen nonprofit módon megy, mivel fontos számomra a közösségi felelősségvállalás, és nagyon jó látni, ahogyan közösen fejlődünk az applikációval együtt, és valós emberi életeket mentünk – folytatta.
Arról, hogy miként érdemes felépíteni egy márkát, egy brandet, hogy mitől lesz eladható egy termék, elmondta:
– Elsőnek azt kell megnézni, hogy a termék vagy a szolgáltatás milyen problémára nyújt segítséget és milyen minőségben. Azok lesznek a legsikeresebbek, amelyek minél több ember problémáját oldják meg minél hatékonyabban. Ezenfelül a célközönséget is megfelelő módon kell meghatározni, és az összes kommunikációt, valamint tartalmat a nekik megfelelő, befogadható módon létrehozni és átadni. Ezek után a terméket vagy a szolgáltatást folyamatosan, a lehetőségekhez mérten a felhasználói igényekre kell szabni – magyarázta.
– Minden egyes munka újabb és újabb kihívást jelent, de ha felkérnének egy Békés megyei munkára, akkor az természetesen többet jelentene, mivel Vésztő és Békés megye az otthonom, és még tökéletesebbre szeretném csinálni az adott projektet – mondta. Régi vágya, hogy részt vehessen a falusi, vidéki turizmus fellendítésében, ugyanis rengeteg ötlete van rá, szívesen csinálna egy egész Békés megyét átívelő és egymáshoz kapcsolódó turistaprogramot, ami bemutatná a térség szépségeit, történelmi és kulináris élményeit. Már ki is gondolt erre egy teljes üzleti tervet, reméli, egyszer megvalósíthatja.
Fagylaltot árult, szórólapot hordott
– Aki igazán akar valamit az életben, az azt bárhonnan képes megvalósítani. A kifogások helyett a megoldást kell keresni, és nem elég csak akarni, tenni is kell érte – fogalmazta meg hitvallását. – Magamból tudok kiindulni. Én 12 éves korom óta folyamatosan dolgozom és kezelem, gyűjtöm a pénzem. Triciklivel fagylaltot árultam, szórólapot hordtam, címerezőtáborokba és napszámokba jártam, rágcsálókat tenyésztettem, pincérkedtem. A munka nem szégyen, és ezt sokan elfelejtik. Én alulról építkeztem, gyűjtögettem. Akartam. Akartam a fejlődést és az értékteremtést. Nekem is sokszor mondták, hogy egy kitalált világban élek, a föld felett járok az álmaimmal, és nem mindig talált támogató fülekre egy-egy gondolatom. Meghallgattam őket, beépítettem, amit tudtam, és mentem tovább. Azóta ez kicsit megfordult, hiszen több kritikusom keresett már meg, és fizetnek a tanácsadásomért, a munkámért. Nem azt mondom, hogy ez így tökéletes, biztosan lehet máshogyan is. De én így valósítom meg az céljaimat.
Segítené a rászoruló gyerekeket
Szabó Gabriella elmondta, szeretné segíteni a Békés megyei hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű gyermekeket, ezért számukra létrehoz egy pénzügyi és egyben szakmai mentori rendszert. Hogy bárki, a családi hátterétől függetlenül támogatást kaphasson a tehetségének fejlesztésében, egyéni kiteljesedésében, általános iskolás korától egészen a mesterdiploma megszerzéséig.
Különböző támogatási formákat hoz létre: egyeseknek az ebédjét fizetnék ki vagy az iskolakezdését segítenék, míg másnak a különóráit, útiköltségeit, ruházkodását, kollégiumát, albérletét biztosítanák. Mindent az egyéni teljesítményhez és igényekhez kötne, és amennyiben a tanuló hozza a megkívánt átlagot és eredményeket, részesül a támogatásokban.
– Szeretnék egy olyan programot teremteni, amely segít az egyenlőtlenségeket elsimítani, és a tehetséges gyerekeknek lehetőséget ad a kiteljesedésre – folytatta. Elmondta, most ismét dolgozik a projekt megvalósításán, és ha talál megfelelő támogatókat hozzá, akkor év végén el is indulhat az első jelentkezési időszak.
Saját maga főnöke akart lenni
– Amikor megkérdezték tőlem gyermekkoromban, hogy mi szeretnék lenni, csak azt tudtam mondani: a saját magam főnöke leszek. Az az egy volt biztos, hogy vállalkozó leszek, semmi más. Ugyanis túl sok minden érdekelt. Egyébként húsz éve még nem is létezett a jelenlegi munkám – mondta Szabó Gabriella.
Szívesen emlékszik vissza a vésztői nyarakra, amikor társaival a kanálisban horgásztak – olykor a tiltás ellenére fürödtek is –, fára másztak, szalmabálákon ugráltak, az erdőben bunkikat építettek, pöttyös labdával a földúton mezítláb fociztak. Reggeli után útnak indultak, vitték a vajas kenyeret párizsival, és volt, hogy csak estére, vacsorára mentek haza. Mint mondta, mindig volt valamilyen sebe, plezúrja, nagyon eleven gyerek volt. Amikor csak teheti, de általában háromhetente hazautazik a szüleihez, és ilyenkor mindig felkeresi a barátait is.
Hangsúlyozta: büszke arra, hogy vésztői, és mindig szívesen mesél Békés megyéről. Nemrég egy kerekasztal-beszélgetésen meghívott vendégként vett részt, ahol megkérdezték tőle, hogy van-e olyan vidéki „képessége”, ami szerinte a teremben lévők közül csak neki van. Mint mondta, arra van a legkisebb esély, hogy valaki rajta kívül tud még tehenet fejni. Hozzátette: állítólag nagyon finoman főz, tud csirkét is vágni – bár nem szeret és nem is eszik túl sok húst –, és természetesen a kolbásztöltés sem idegen terep számára. Kiemelte: ezek számára alapok az életben, nem hiszi, hogy ezt egyébként bárki különlegességnek tartja.