2021.09.07. 13:58
Edison-díjat nyert a csabai élményközpont
Megnyerte az Edison Platform tudomány kategóriáját a békéscsabai Kollabor – Ember és Környezet Természettudományos Élményközpont, illetve a szervezet egy különdíjat is kiérdemelt az országos versengésen. A központ abban segíti a gyerekeket és a fiatalokat, hogy minél gyorsabban és rugalmasabban alkalmazkodjanak napjaink villámgyors, gyakran nehezen követhető változásaihoz.
20210906 Békéscsaba Modern technológiákkal foglalkoznak a Kollaborban a képen Koszecz Sándor vezető fotó Bencsik Ádám Békés Megyei Hírlap
Fotó: Bencsik_Adam
Az Edison Platformot cégek, szervezetek hozták létre, melyek fontosnak tartják, hogy legyenek olyan gyermek- és ifjúsági programok, amelyek korszerű módon kreatív gondolkodásra nevelik a generációt.
Ennek a versengésnek a legjobb száz szervezete közé került be a közelmúltban a békéscsabai Kollabor – Ember és Környezet Természettudományos Élményközpont, és nyerte meg a tudomány kategóriát,
ezzel egy értékes szakmai díjat kiérdemelve. Emellett egy különdíjjal is jutalmazták a központot.
Koszecz Sándor, a Kollabor szakmai vezetője hírportálunknak elmondta, olyan változások közepette vagyunk, amelyek nagyon gyorsak, és tulajdonképpen senki sem tudja, hogy egészen pontosan mire kell felkészíteni a következő nemzedékeket.
– Nem véletlenül mondják, hogy az óvodát most elkezdett tíz gyermek közül heten olyan szakmában fognak dolgozni, ami még nem is létezik – fogalmazott Koszecz Sándor. – Éppen ezért arra kell törekedni, hogy az alapkészségeket fejlesszük, ami rugalmassá, alkalmazkodóvá és kreatívvá teszi a fiatalokat a változásokkal kapcsolatban.
Kiemelte, az elmúlt időszakban olyan szakmák jelentek meg, amelyek megszületésére korábban nem is gondoltunk. Ilyen hivatás például az adatbányász.
Napjainkban rengeteg adat áll rendelkezésre, amelyekből nagyon fontos, hogy kiszűrjék a megfelelő információkat, felvázolják a trendeket, a jövőképet.
– A már említett folyamatos változásra kell tehát felkészíteni a fiatalokat, ami nagyfokú pedagógiai innovációt, teljes szemlélet- és dimenzióváltást követel. A kíváncsiság felkeltésére, az attitűdökre hatásra, az információátadásra helyeződik a hangsúly.
A Kollaborban igyekeznek hétköznapi dolgokat csinálni olyan módon, hogy azokon keresztül a fiatalok felfedezhessék a világot is. A szakember példaként említette, hogy amikor a tankonyhában pizzát sütnek, vagy egy-egy ételt elkészítenek, a fizika, a kémia és a biológia számos területe felbukkan. A gyakorlaton keresztül kialakul egy kötődés, miközben a kiegyensúlyozott táplálkozás ismérveit is felfedezhetik.
Olyan érdekességeket is megismerhetnek a fiatalok, mint a 3D-modellezés, a robotika, a programozás, az IT világa.
Vannak foglalkozásaik, amelyek a koncentrációt állítják középpontba, rendelkeznek olyan eszközzel, amely képes mérni, hogy mikor vagyunk nyugalmi, illetve koncentrált állapotban. Sportolóknál ez nagyon fontos lehet. Az egészséges életmód, a lézervágás, a CNC, a digitális hímzőgépek és a műanyag újrahasznosítása is fontos szerepet kap a központban.
Az okoseszközök is segíthetnek
Arra a kérdésünkre, hogy a napjaink megkerülhetetlen digitális eszközei, az okostelefonok, tabletek, laptopok miként befolyásolják a gyerekek kíváncsiságának felkeltését, Koszecz Sándor hangsúlyozta, a célokat és az eszközöket nem célszerű összekeverni.
– Az okoseszközök nem válhatnak céllá, sem öncélúvá – fogalmazott. Kiemelte, a közelmúltban jártak egy kistelepülés iskolájában, ahol arra kérték a gyerekeket, hogy soroljanak fel telefonos alkalmazásokat, százötven ilyet szedtek össze, amiből több kifejezetten hasznosnak számít, nem csak a könnyed szórakozást szolgálja.
– Ezek segítségével a gyerekek önmagukat tanítják, ugyanakkor – ahogy említettem – ezeknek a platformoknak meg kell találni a megfelelő helyét, nem szabad, hogy az arányok eltolódjanak.
A Kollabor vezetője a napokban Budapesten, a Ludwig Múzeumban vette át a tudomány kategóriában elért első helyezésért járó elismerést.