2018.04.04. 13:45
A kortárs művészet sokszínűségét ismertette Lonovics László
A tavaszi Fesztivál keretein belül A kortárs képzőművészet helyzete címmel tartott kedden előadást Lonovics László a Munkácsy Emlékházban.
cof
Lonovics László a művészeti előadást megelőzően hírportálunknak elmondta, az előadás azzal a céllal jött létre, hogy az átlag befogadó számára is közelebb vigye a kortárs művészeteket. Mint mondta, ezen a területen egy erőteljes ellenállás tapasztalható, hiszen a képzőművészet mint művészeti irányzat napjainkban már nem olyan erős, mint például Munkácsy Mihály korában.
– A képzőművészet, első sorban a táblaképek elsődleges célja, hogy a befogadó környezetében esztétikai minőséget jelenítsenek meg, ezen felül pedig közvetíthetnek valamilyen üzenetet, gondolatot – kezdte előadását Lonovics László festő- és grafikusművész.
Mint elmondta, a hagyományos értelemben vett képzőművészeti eljárások már háttérbe szorultak a fotózás és a film megjelenésével, halálukat már korábban megjósolták. Hozzátette, a képzőművészeti munkák akkor hatásosak, ha érzékletesek, ennek eszköze a látványos formát öltött meghökkentés. Olyan megnyilvánulásokról van szó, melyek nem feltétlenül a gyönyörködtetés céljából jöttek lére.
– Ha a képzőművészet hatni szeretne, reflektálnia kell arra a világra, amelyben megnyilvánul. Egy alkotás érvényesüléséhez három dolog kell, egy alkotó, aki elkészíti a művet, egy befogadó, azaz közönség, valamint közvetítő, aki eljuttatja az alkotást a befogadóhoz. Ez lehet akár egy rajztanár is. Persze van, hogy az alkotó felvesz egy stílust, amit a befogadó nem feltétlenül preferál, és van, hogy a közvetítő sem eléggé hatékony. Ilyen szempontból viszont jók a közösségi oldalak is, ahol van visszacsatolás.
Ezt követően fotókkal illusztrálva ismertette a kortárs képzőművészet különböző ágazatait, mint a konceptuális művészet, performanszok és installációk, valamint bemutatta Krnács Ágota elektrográfiáit, melyekből a közelmúltban nyílt kiállítás a Csabagyöngye Kulturális Központban.
Végezetül megmutatta, milyen technikákkal dolgozott és dolgozott szívesen, így az 1978 és 1982 között készített szitanyomatokat, vagy a közelmúltban alkotott digitális grafikáit.