2021.08.30. 21:11
Diákok munkáiból nyílt kiállítás a Csabagyöngyében
Nem szürkének születtem… címmel nyílt kiállítás hétfőn a magyar fotográfia napja alkalmából a Csabagyöngye Kulturális Központban. A szeptember 30-ig látható tárlaton a BSZC Szent-Györgyi Albert Technikum és Kollégium iparművészeti tagozatos, fotószakos tanulói ezúttal a színeket helyezték előtérbe.
Imre György témavezető tanár a hétfői megnyitón elmondta, az idei a harmadik kiállítása a BSZC Szent-Györgyi Albert Technikum és Kollégium művészeti tagozat fotószakos diákjainak. – Eddig fekete-fehér felvételekkel készültünk a magyar fotográfia napjára, ám ezúttal színes képekkel töltöttük meg az Artérium kiállítóteret. A fotók az érzelmek teljes palettáját mutatják be.
Minden évfolyam más-más módon, eltérő eszközökkel és technikákkal nyúlt a témához. A kilencedikesek fénnyel festettek, a tizedikesek festéket használtak, a tizenegyedikesek pedig füsttel dolgoztak a képeiken – avatott be minket a témavezető tanár.
Hozzátette, ez a kiállítás több szempontból is fordulópont az iskola számára: ezzel elindul a tanév, illetve teljessé válik a fotós szak, amelyet ezentúl négy évfolyamon keresztül tanulhatnak a diákok.
A felvételeket a Békéscsabai Nyomdaipari Tudás- és Képzőközpontban nyomtatták ki. – A nyomdász- és fotóstanulóink az ágazaton belül lehetőséget kapnak arra, hogy megismerjék, megtapasztalják egymás szakmáját, amely a későbbiekben komoly előnyt jelenthet a számukra – emelte ki a témavezető tanár.
Mitykó György, a Csabagyöngye Kulturális Központ kiállításszervezője úgy fogalmazott, a kiállítás anyaga az indiai Holit, vagyis a színek fesztiválját idézi. – India legnagyobb ünnepén az újjászületést és az egészséget ünneplik, színes porok és víz locsolásával tartják távol a gonoszt, az ártó szellemeket, a betegségeket is. De az ünnep lényege mégis a színek extázisában rejlik, akárcsak az itt látható képeknek – hangsúlyozta.
Több mint száznyolcvan éves a magyar fotográfia
A fényképezőgép hírét először 1839. január 7-én hozták nyilvánosságra. Alig telt el egy év, a magyar közönség már valódi fényképeket (fémképeket) – dagerrotípiákat – láthatott a Pesti műkiállításon, 1840 júliusában. A Magyar Tudós Társaság tizenegyedik nagygyűlésén, ezen év augusztus 29-én Vállas Antal rendes tag a nemzeti kaszinóban egybegyűlteknek két, olajozás és égetés nélkül, általa készült Daguerre-féle fényképet mutatott be. Az egyik leghíresebb dagerrotípia hazánkban Petőfi Sándor magyar költőt ábrázolja. Az, hogy ezt a képet ki készítette, arról a szakemberek között nincs teljes egyetértés, de feltehetően Petőfi Sándor barátja, Egressy Gábor színész, amatőr dagerrotipista 1844–45 körül.