Alkotó barátok

2022.05.02. 11:28

Elismert helyi festőművészek életműve elevenedik meg Békéscsabán

Lassan minden kép a helyére kerül a Munkácsy Mihály Múzeumban, ahol május 5-től látogatható az intézmény legújabb tárlata 70+70+75+77 = Csuta György, Szeverényi Mihály, Várkonyi János és Mészáros Sándor címmel. Az alkotó barátok örömmel meséltek életművükről, az évfordulós kiállításon látható munkáikról.

Vágvölgyi Nóra

Mészáros Sándor, Csuta György, Várkonyi János és Szeverényi Mihály közös kiállítása május 5-től látogatható /Fotók: Szilágyi Viktor/

A négy jó barát együtt járta be a termeket csütörtökön. A Békéstáji Művészeti Társaság tagjai négy különböző teremben tárják az érdeklődők elé életük meghatározó képeit, emlékeit. A tárlat apropóját pedig a művészek születésnapja szolgáltatta, hiszen Csuta György és Szeverényi Mihály a 70., Várkonyi János a 75., Mészáros Sándor pedig a 77. születésnapját ünnepli idén. 

Minden, amit hall, átél, idővel képpé válik 

Ottjártunkkor Csuta György képei már a helyükre kerültek a Tégla teremben. A művész elárulta, az itt látható munkáinak jelentős része ide készült: – Mikor megmutatták a termet, hazamentem, és elkezdtem ezeket a világos képeket festeni. Ekkor készült, a „Casting”, a „Légtornász” és a „Tíz bőröndbe rakott életem”-et ábrázoló képem is. Utóbbi gondolata már a nyolcvanas években megszületett bennem, mikor a külföldi művésztelepekre jártam, cipeltem a nagy csomagjaimat, és csodálkozva néztem a nyugatról érkezők húzós bőröndjeit – mesélte a művész. 

Csuta György most kiállított munkáinak nagy része a tárlatra készült.

Egyszer pedig a rádióban hallott egy riportot, amiben elhangzott: felment egy felhőbe, és a lábát lógatja. – Ebből lett A felhőn pihenő lábat lógató című képem – osztotta meg velünk a festőművész, aki a hetvenes évek óta szerelmese az akvarellnek. – Imádom az akvarellben, ahogy odateszem, hagyom, hogy beivódjon, és akkor jön a nedves szivacs, amivel újra mozgásba hozom a színeket – avatott be minket a festőművész, majd a Körös-partról készült képeihez vezetett. 

– Ez a Körös árterének morfológiája, amely azt mutatja be, mit lát az ember, ha a gátról lenéz a vízre és hunyorít – ismertette. Ugyancsak most készültek a tárlat végén látható munkái, melyeken a művész a ronggyá áztatott papírral való kísérletezését láthatjuk. Végül Zsilinszky Mihály portréja zárja Csuta György kiállítását. 

– Nyolc éven át állt ez a nagy méretű vászon a kerettel a műtermem egyik sarkában, s mikor tervezni kezdtük ezt a tárlatot, úgy döntöttem, megfestem Zsilinszky portréját rá – avatott be minket Csuta György, aki azt is elárulta, a képet a kiállítást követően a múzeumnak adja. 

Alkotásai, munkái a lelkéhez kötődnek 

– A pályám elején édesapám útravalóul azt mondta: a Jóistentől kaptad ezt a lehetőséget, amit szerényen és alázattal csinálj végig az életutadon. Ez vezérelt engem mindig. Édesapám mindig támogatott. Úri szabó volt, a műhelyében nőttem fel, ő adta a kezembe a színes ceruzát, a pasztellt és a számtalan művészeti albumot – emlékezett vissza Várkonyi János, akinek ezúttal pasztellképei lesznek láthatók a hamarosan nyíló tárlaton. 

Várkonyi János alázattal fest.

– A pasztell szeretete egészen régről ered nálam. Mikor Mokos Józsi bácsihoz jártam rajzszakkörre, először grafikákat készítettünk, majd az akvarellel, pasztellel dolgoztunk, és utoljára hagyta az olajfestéket. Így már a főiskola előtt megszerettem, elsajátítottam a pasztelltechnikát. A kiállításokon viszont többnyire az olajfestményeim kerültek előtérbe. A pasztellképeket pedig félretettem – idézte fel a festőművész. 

Az élet viszont úgy hozta, hogy a Móra könyvkiadó vezetőjének, Cs. Tóth Jánosnak a felkérésére mesekönyveket, könyvborítókat illusztrált. Így idővel a pasztell egyfajta irodalmi jellegű arculatot adott festészetének. 

– Rendkívül barátságos, gyönyörű felületeket lehet a pasztellel létrehozni. Sokan mégis úgy vannak vele, hogy ez csak egy másodrangú technika, holott már az 1700-as évekből is lehet látni olyan pasztellképeket, amelyek mintha tegnap készültek volna – ecsetelte a művész, akinek munkái, saját elmondása szerint, mindig kötődnek a lelkéhez, azt tükrözik vissza. Így férnek meg egymás mellett az egyházi, szakrális témák vagy az a hintó, amit az egyik nagyapja, aki orvos volt, tanított meg hajtani. De a várjátékok kosztümös világából is merít munkáihoz. Illetve a népi kultúrából ismerős komódok ugyancsak megjelennek a képein. 

Festem, amit érzek 

Mészáros Sándor a középiskolában Németh József és Csikós Miklós szakkörében tanult, a lendületet azonban idővel felváltotta a csend; hosszú évtizedeken keresztül nem festett. 

– A kora képeimen – melyeken, mivel hódmezővásárhelyi születésű vagyok, a Tisza a főszereplő – jól látszik az az ifjonti hév, amely akkor vezette a kezemet. De az évek során megszelídültem, és egyre jobban kezdett érdekelni a portrék világa. 

A vásárhelyi arcok sorozatom portréi is tipikus karakterek, melyeket emlékezetből festettem. És az emlékeimet dolgozom fel a mai napig – mesélte a művész, akinek képei többnyire a pillanatnyi hangulatát, érzéseit örökítik meg. – Nem az arányok adják a személyiséget, hanem az a karakter, amit benne látok az emberben. Ezt festem meg a képeimen, ez érdekel. Nem gondolkodom, spekulálok, csak festem, amit érzek – hangsúlyozta. 

Mészáros Sándor hosszú évtizedekig nem alkotott.

A portrék mellett egy nagyon mai látomás is feltűnik a Quo vadis vagy a Hová mész? című képén, melyet az ukrán háború „robbantott” ki belőle. Míg a Távolságtartás című kép a pandémia kezdetét ábrázolja. Mellette pedig a művész feleségének jellegzetes messzibe révedő alakja elevenedik meg. A tanyavilág szereplői is életre kelnek egyes képein. 

– A lókupecről készül festmény az egyik kedvencem, ahogy kiül a bádogkapu elé az utcára, és szemlélődik. A „Napfényfürdő” is közel áll a szívemhez, amely azt a pillanatot ragadja meg, mikor kiszabadul tavasszal az ember, és megfürdik az első sugarakban – avatott be minket. 
Mivel a textiltervezés is fontos része volt Mészáros Sándor életének, ebből is kapunk egy kis ízelítőt a kiállításon. – Hosszú évekig tanítottam a színházban, így ebből az időszakból is hoztam vázlatokat, melyeket a gyerekeknek készítettem az oktatáshoz. De a kötött textiles munkám is helyet kapott a tárlaton – osztotta meg velünk a sokoldalú művész. 

Égi és földi koordináták

Szeverényi Mihály anyai ágon hozta magával a művészet iránti vonzalmat. Már gyermekként sokszor megfordult nagybátyja, Vágréti János festőművész műtermében. 13 évesen Gazsy Endre tanítványaként kezdett a képzőművészettel foglalkozni. A rajzi és festészeti tudás mellett egy életre szóló példa lett számára tanára, a művészet iránti rajongása, emberszeretete, műveltsége. Festészetében meghatározó a transzcendencia, képein az örök létezés kérdéseire keresi, adja meg a választ. 

– Kapukról, ablakokról álmodom. Fényváros ez. Utcák, lépcsők, sejtelmes terek; mennyei Jeruzsálem. Angyalok, emberek… Fénnyé válunk mi is. Részei a megfoghatatlan, szavakkal kifejezhetetlen nagy egésznek – írja egyik képéhez. 

Alkotásain az anyag azzá válik, amit éppen ábrázolni kíván a művész. Az élettelen anyagot, sarat, homokot, pasztát, festékeket kezébe veszi, és életet lehel bele. – A festék, a matéria átalakul azzá, amit elképzeltem és közölni akarok: a fehérek-sárgák fénnyé, az okkerek-barnák földdé, a piros tűzzé, a kékek fátyolos felhőkké. 

Szeverényi Mihály témája az öröklét.

A festékkupacok, rücskök, lazúrok metamorfózisa ez. Így a színek, formák élő üzenetté válnak – fogalmazott az alkotó. Mint mondta, ezek a képek az örökkévalóság és a tér-idő-anyag érzékeny, titokzatos találkozásáról vallanak, prédikálnak. És bár ő maga és az általa használt színek, stílusok, technikák folyamatosan változtak az évek során, a most nyíló tárlaton is jól látszik, hogy a benne élő Angyalok, létrák, lépcsők, zárt ajtók és ablakok újra és újra felsejlenek a képein.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!