Közélet

2015.03.06. 07:00

Még csak tavasz van, de már leterheltek a pedagógusok

Leterheltnek érzi magát a pedagógusok többsége a két éve, az életpályamodellel együtt bevezetett munkarend óta, ráadásul sokan nem is kapnak plusz juttatást a túlórákért – derült ki egy felmérésből. A szakszervezetek szerint jobb lenne, ha visszaállítanák a régi szisztémát.

Licska Balázs

Professor Leaning Head On Blackboard

Fotó: Getty Images/iStockphoto

Több mint 12 ezren töltötték ki február végéig a Pedagógusok Szakszervezetének felhívására azt a kérdőívet, mely az oktató-nevelő munkát végzők leterheltsége felől érdeklődött. A válaszadók 89 százaléka hetente több mint 40 órát dolgozik, 28 százaléka 50-nél is többet. Az újonnan bevezetett munkarend óta 91 százalékuknál nőtt az az idő, amit az intézményben és otthon összesen munkával töltenek, mindössze 1 százalékuknak csökkent.

Mint ismert, az új munkarend bevezetése előtt a pedagógusoknak heti 22 órát kellett tartaniuk, a fennmaradó 18-at szabadon oszthatták be, akár haza is mehettek. 2013 óta viszont 32 órát az intézményben kell tölteni – abból 22-26 órát kell tartani –, ezen felül 8 órát kaptak a felkészülésre, a dolgozatok javítására. A válaszadók 82 százaléka azt mondta, hogy több mint 10 alkalommal dolgozott heti 32 óránál is többet az intézményben.

A 90 százalékuk a korábbinál nagyobbnak érzi a munkaterhelést, 86 százalékuk kimerültebbnek, fáradtabbnak is érzi magát, 57 százalékuknál jelentkezett is olyan egészségügyi, mentális probléma, ami a mostani munkarendhez köthető. Aki pedig 32 óránál többet dolgozott a nevelési-oktatási intézményben, azok 88 százalékánál azt semmivel sem honorálták, mindössze 2 százalék kapott túlórapénzt.

– Békés megyében is nagyon leterheltek a pedagógusok, talán még annál is jobban, mint ahogy az a felmérésből látszik – mondta Kállai Mária. A Pedagógusok Szakszervezetének megyei elnöke szerint plusz terhet jelent a sok adminisztráció, sokat kell bent lenni, miközben a szemléltető eszközöket elkészíteni, a felkészülést megoldani hatékonyan csak otthon lehet, mivel az intézményekben nincs rá sem elég hely, sem elég számítógép.

– A portfoliót is csak éjszaka tudták sokan elkészíteni, rengeteg munkával járt annak, aki tényleg becsületesen csinálta. Volt, aki másfél órát aludt, aztán mehetett tanítani. Úgy vélem, az lenne a megoldás a jelenlegi helyzetre, ha visszaállítanák a régi munkarendet - mondta.

Ezzel teljesen egyetértett Mendey László. A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének elnöke felhívta a figyelmet, hogy már egy 2010-es felmérés is arról tanúskodott, hogy átlagosan hetente 51,5 órát dolgoznak a pedagógusok. Erre jöttek rá a plusz terhek, a portfolió, az, hogy 32 órát kötelező bent tölteni az intézményekben. Azt a pár órát, amiben elvileg felkészülhetnének, dolgozatot javíthatnának, szintén a gyermekek között kell tölteniük.

– Nincs szükség ilyen ostoba szabályozásokra – fogalmazott. Mendrey László hozzátette, hogy a bevezetett 32 óra csak arra volt jó, hogy a társadalom felé jelezzék: kaptak a pedagógusok béremelést, de azért többet is kell dolgozniuk. Hangsúlyozta, hogy sokan már olyan fáradtnak, kimerültnek érzik magukat most, mint korábban a nyári szünet előtt, júniusban. A problémákat jelezték az illetékes minisztérium felé, de ott azok süket fülekre találtak.

A minisztérium szerint nem kell többet tanítaniuk

A Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (KLIK) felmérése szerint nem nőtt a pedagógusok óraterhelése – hangsúlyozták lapunk megkeresésére az Emberi Erőforrások Minisztériuma Köznevelésért Felelős Államtitkárságán. Hozzátették: a pedagógusok neveléssel-oktatással lekötött munkaideje átlagosan 24 óra alatt van, ami lényegében megegyezik az új munkaidő-számítási rendszer bevezetését megelőző időszakban tapasztalt óraterheléssel.

– A pedagógusok alapbére átlagosan több mint 40 százalékkal növekedett 2013 augusztusa és idén január között, ami kompenzálja azt, hogy túlórapénzt a korábbiaknál kevesebb esetben fizet a pedagógusoknak a KLIK – emelték ki.

Hogy miként tartják nyilván a pedagógusok kötött munkaidejét, arról az iskolák szabadon döntenek, ezért az intézményekben az erre vonatkozó gyakorlat is igen eltérő. Az államtitkárság és a KLIK elgondolkodott már azon, hogy érdemes-e kiadni a munkaidő-nyilvántartásra vonatkozó szakmai ajánlást az iskolák számára, és ez a kérdés felvetődött a szakmai szervezetekkel és pedagógus-szakszervezetekkel folytatott tárgyalások során is.

 

– A pedagógusok alapbére átlagosan több mint 40 százalékkal növekedett 2013 augusztusa és idén január között, ami kompenzálja azt, hogy túlórapénzt a korábbiaknál kevesebb esetben fizet a pedagógusoknak a KLIK – emelték ki.

Hogy miként tartják nyilván a pedagógusok kötött munkaidejét, arról az iskolák szabadon döntenek, ezért az intézményekben az erre vonatkozó gyakorlat is igen eltérő. Az államtitkárság és a KLIK elgondolkodott már azon, hogy érdemes-e kiadni a munkaidő-nyilvántartásra vonatkozó szakmai ajánlást az iskolák számára, és ez a kérdés felvetődött a szakmai szervezetekkel és pedagógus-szakszervezetekkel folytatott tárgyalások során is. -->

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!