2018.03.22. 06:39
Kezdetét veszi a cirkuszi őrület
A Forma-1-es autós gyorsasági világbajnokság hétvégén, Melbourne-ben kezdődő idei szezonjában a szakértők többsége szerint újfent a címvédő brit Lewis Hamilton, illetve a hozzá hasonlóan négyszeres világbajnok német Sebastian Vettel csatázhat egymással a végső sikerért. A versenynaptárban rekordnak számító 21 futam szerepel, a Magyar Nagydíjat július 29-én rendezik.
(FILES) This file photo taken on March 06, 2018 shows Ferrari's German driver Sebastian Vettel driving at the Circuit de Catalunya in Montmelo on the outskirts of Barcelona during the first day of the second week of tests for the Formula One Grand Prix season. Sebastian Vettel and Ferrari again loom as the major threat to Lewis Hamilton-led Mercedes's bid for a fifth-straight constructors' title. The Italian giants, who last won the teams crown in 2008, were quickest in pre-season testing, with Vettel declaring Ferrari was heading to Melbourne for the first race of the 2018 Formula 1 season on March 25, 2018 in as good a shape as their main rivals. / AFP PHOTO / LLUIS GENE
Forrás: AFP PHOTO
Fotó: LLUIS Gene
A téli felkészülési időszakban rendezett hivatalos tesztek során a konstruktőrök között 2014 óta sorozatban négyszer vb-győztes Mercedes meggyőző teljesítményt nyújtott Hamiltonnal és finn csapattársával, Valtteri Bottasszal a volán mögött. A német istálló legfőbb üldözője ezúttal is a Ferrari lehet Vettellel és a veterán finn Kimi Räikkönennel, azt azonban nehéz a teszteken elért eredmények alapján megjósolni, hogy a Red Bull mennyire lehet közel a köridők tekintetében a Ferrarihoz és a Mercedeshez.
Daniel Ricciardo, a Red Bull ausztrál pilótája a melbourne-i idénynyitó előtt adott nyilatkozatában azt mondta, a három csapat hat autója akár fél másodpercen belül is kerülhet egymáshoz egy-egy körön, de hogy ez valóban így van-e, az majd a hétvégi Ausztrál Nagydíjon derülhet ki.
Az is nagyon valószínűnek tűnik, hogy a középmezőnyben az említett három istálló mögött nagy lesz a tülekedés az értékes világbajnoki pontokért. A Williams, a Haas, a Force India és a Renault pilótái nagy valószínűséggel rendszeresen be tudnak majd férni az első 10, vb-pontot érő helyre, és egyelőre még kérdéses, hogy a Hondáról Renault motorra váltó McLaren mire lesz képes az elmúlt három, teljességgel sikertelen esztendő után.
A mezőnyben két újonc mutatkozik be: az orosz Szergej Szirotkin a kanadai Lance Stroll csapattársa lesz a Williamsnél, míg a tavalyi Forma-2-es bajnok monacói Charles Leclerc a Sauber istállónál kezdi meg szereplését a Forma-1-ben. Utóbbi csapat ugyan változatlanul Ferrari motorokat használ, hivatalos nevében azonban visszahozta az Alfa Romeót az autósport elitkategóriájába.
A Forma-1 új jogtulajdonosa, a Bernie Ecclestone örökébe lépő amerikai Liberty Media már tavaly évközben jelentős reformokat hajtott végre a száguldó cirkuszban, majd a több évtizeden át használt hivatalos logó megváltoztatására is sor került. A egyesült államokbeli cég az első pillanattól kezdve vállalta, hogy legfőbb célja közelebb hozni a nézőkhöz az F1 korábban meglehetősen zártnak vélt világát.
Az idei szezonban minden korábbinál többet, 21 futamot rendeznek majd, a versenynaptárból kikerült a Malajziai Nagydíj, visszatért viszont a németországi Hockenheim, és újra lesz versenyhétvége Franciaországban is, mégpedig a Le Castellet-ben elhelyezkedő Paul Ricard pályán.
A Magyar Nagydíjra július 29-én kerül majd sor a Hungaroringen, a szocsi Orosz Nagydíj pedig áprilisról szeptemberre került át. Az idény az elmúlt években megszokottakhoz hasonlóan ezúttal is az egyesült arab emírségekbeli Abu-Dzabiban ér véget november 25-én.
A Liberty Media az egyes futamok korábban jól megszokott kezdési időpontjain is változtatott, egyrészt
minden verseny rajtját egy órával későbbre csúsztatta, s arról is döntött, hogy nem egész órakor startolnak majd a futamok, hanem 10 perccel később.
Ez a Magyar Nagydíj esetében például azt jelenti, hogy a korábbi 14 órás időpont helyett 15.10 órakor alszanak majd ki a piros lámpák a Hungaroring célegyenesében.
A 2018-ra elfogadott, javarészt technológiai szabálymódosítások közül a leglátványosabb a pilóták fejét védő, úgynevezett HALO (glória) lesz, amelynek használata először 2015-ben vetődött fel, és több éves tesztelési folyamat után tették most kötelezővé. Az eszköz félkör alakú, és valóban „glóriaként” helyezkedik el az autóban ülő pilóták bukósisakja felett, a versenygépek orr-részéhez pedig egy függőleges elemmel rögzítik.
Az idénynyitó Ausztrál Nagydíj időmérő edzését szombaton – magyar idő szerint – 7 órakor, a futamot pedig vasárnap 7.10 órakor rendezik. Az M4 Sport élőben közvetíti a hétvége eseményeit.
Borítókép: Vettel a volán mögött.
AFP / Lluis Gene