Hableány

2019.07.29. 09:18

Nem várt fordulat lehet a Hableány büntetőügyében

Hétfő délelőtt vizs­gálja a Kúria, hogy tör­vé­nyes volt-e óva­dék fe­jé­ben sza­bad­lábra he­lyezni a 28 ember ha­lá­lát okozó bal­esettel gya­nú­sí­tott ha­jós­ka­pi­tányt, Jurij C.-t. Sajtóinformációk szerint újabb gya­nú­sí­tá­sok tör­tén­het­nek.

Budapest, 2019. június 11. A Clark Ádám úszódaru az elszállítást végzõ uszályra emeli a balesetben elsüllyedt Hableány turistahajó roncsát 2019. június 11-én. A Hableány május 29-én süllyedt el a Margit hídnál, miután összeütközött a Viking Sigyn szállodahajóval. A fedélzeten 35-en utaztak, 33 dél-koreai állampolgár és a kéttagú magyar személyzet. Hét embert sikerült kimenteni, hét dél-koreai állampolgár holttestét pedig még aznap megtalálták. MTI/Mónus Márton

Forrás: MTI

Fotó: Mónus Márton

A Ripost arról ír, hogy nem várt for­du­latra ke­rül­het ma sor a Hab­le­ány tra­gé­di­á­já­nak bün­te­tő­ügyé­ben.

A lap úgy tudja, bővülhet Jurij C. bűnlistája, és akár újabb gyanúsított is képbe kerülhet. A Hableány 28 emberéletet követelő tragédiája miatt

jelenleg halálos tömegszerencsétlenséget okozó vízi közlekedés veszélyeztetésével gyanúsítják a Viking Sigyn 64 éves kapitányát. Ezért a bűncselekményért akár 8 év börtönbüntetést is kaphat.

Bár a május 29-én történt baleset után őrizetbe vették, két hét múlva 15 millió forintos óvadék fejében már szabadon is engedték őt.

Szabálytalan és felelőtlen volt a kapitány az ügyvéd szerint:

„Mindez annak ellenére történt, hogy a kapitány közvetlenül az ütközés után valamit letörölt a telefonjáról, tehát, bizonyítékokat tüntetett el. Ez pedig az egyik komoly indoka annak, miért is kellene előzetes letartóztatásban lennie. Azt pedig lehet, hogy sosem tudjuk meg, hogy mit tüntetett el közvetlenül a tragédia után” – fejtegette dr. Sógor Zsolt, a Hableány tulajdonosát képviselő ügyvéd.

„Álláspontom szerint a baleset egyértelműen a kapitány sorozatos szabálytalanságai és felelőtlen viselkedése miatt történt meg. Ilyen például az, hogy kikapcsolta a radar hangjelzését, ami figyelmeztethette volna az ütközés közeledtére. Minden bizonnyal rutinból hajózott, nem tervezte meg előre az utat. A hajó kormányállása is ezért lehetett egy méterrel lejjebb. Ezt sem a vízállás, sem a hidak magassága nem indokolta. Lehet, hogy korábban szükség volt arra, hogy leeresszék, ám a budapesti szakaszon erre nem volt szükség. Egy méterrel magasabbról pedig lehet, hogy jobban láthatott volna. Javasoltuk is, hogy rekonstruálják a balesetet egy a Hableányhoz hasonló méretű hajóval. Ezek után a hab a tortán, hogy nem tudni mit csinált az ütközéskor, és utána pedig nem kezdett hozzá a mentéshez” – fogalmazott az ügyvéd.

Ez utóbbi miatt akár újabb bűncselekménnyel – a segítségnyújtás elmulasztásával – is meggyanúsíthatják a kapitányt.

A segítségnyújtást azonban nem csak Jurij C., hanem a mögötte haladó testvérhajó, a Viking Idun kapitánya is elmulaszthatta.

Mindössze négy perccel az ütközés után beszéltek, ekkor Jurij tudta, hogy balesetezett, a másik orosz kapitány pedig hallotta, hogy valaki kiabál. Ennek ellenére mind a ketten továbbhaladtak, pedig tudták, hogy emberek vannak a vízben.

„Az előző hét szerdáján indítványoztam, hogy vizsgálják meg a segítségnyújtás elmulasztása bűncselekmény lehetőségét a Viking Sigyn és a Viking Idun kapitánya esetében is”

– jelentette ki dr. Sógor Zsolt, aki hozzátette: a hétfői meghallgatáson a Kúria nem bírálhatja felül a másodfokú bíróság döntését, tehát nem teheti ismét letartóztatásba Jurij C.-t. Ez csak abban az esetben történhet meg, ha egy másik bűncselekménnyel is meggyanúsítják.

A Ripost úgy tudja, hogy épp ez fog történni, és az sem kizárt, hogy az Idunon szolgálatban lévő kapitányt is előveszik ugyanezért. Főleg, hogy kiderült:

az a fedélzeti kamera, ami a Viking Sigynen nem rögzített, az Idunon igen, és a felvételen látszik, ahogy a bajba jutott emberek kapálóznak a Dunában.

A terjedelmes tanúvallomások egyike sem szól arról, hogy a két kapitány közül bármelyik is az emberek mentésére sietett volna.

Jurij C.-t a fedélzeten tartózkodó turisták figyelmeztették, hogy összeütközött egy másik hajóval. Ezt még a közvetlen felettesének is bevallotta.

Pár perc múlva megkérdezte a mögötte haladó másik Viking kapitányát, hogy lát-e valamit, és a nemleges válasz után mindketten tovább haladtak.

Eközben a matrózai már saját szakállukra belekezdtek a mentésbe.

„Láttam, hogy egy személyt visz, sodor a víz, hallottam, hogy sikoltozik. Ezek után csak egy nadrágot rántottam magamra, és azonnal mentem a mentőcsónakhoz, hogy vízre tegyem. Futás közben kiabáltam, hogy Ember a vízben! A két gépész kollégám segített leereszteni a csónakot, hoztunk mentőmellényt, és ekkora már a matróz kollégám is megérkezett” – emlékezett vissza a Viking Sigyn matróza a vallomásában. Társával együtt úgy kezdte el menteni a vízből az embereket, hogy fogalmuk se volt arról, hogy az ő hajójuk sodorta oda őket.

Még idén lezárulhat a nyomozás

A rendőrség gyorsan halad a nyomozással, és a terveik szerint még ebben az évben le tudják zárni a nyomozást. Ha minden jól halad, az ügyészség 2020 márciusában már vádat is emelhet, és a nyáron megkezdődhet a bírósági tárgyalás. A Hableány az eljárás végéig rendőrségi zár alatt marad, és csak utána készítenek emlékművet belőle.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában