2024.06.07. 08:00
Nagyon komoly felfutási időszak kezdődött az Airbus gyulai gyárában
„Az Airbus gyulai helikopter-alkatrészgyára egy nagyon komoly felfutási időszakban van, idén megtízszerezi árbevételét, jövőre pedig megduplázza azt” – nyilatkozta hírportálunknak Olivier Malherbe, az Airbus Helicopters Hungary ügyvezető igazgatója.
Fotó: Bencsik Ádám
Mint kiemelte, a felfutás 2030-ig tart majd, akkor állandósul az árbevételük, és előreláthatólag a precíziós alkatrészek terén a fő beszállítói lesznek az anyacégüknek. A gyulai üzem jelenleg is nagy számban keres új munkatársakat a gépi forgácsolás, valamint a minőségbiztosítás területén.
Az Airbus gyulai helikopter-alkatrészgyára két évvel ezelőtt, 2022 nyarán nyitotta meg kapuit – emelte ki Olivier Malherbe. – Ekkor kezdtük el telepíteni az első gépeket, és nagyobb számban felvenni munkatársainkat. Azóta negyven géppel, illetve húsz különböző technológiával dolgozunk, és ezek a számok tovább emelkednek majd a jövőben. Nagyon lendületes felfutási időszakban vagyunk, amelynek a célja, hogy minél több és minél összetettebb alkatrészeket gyártsunk.
Hova, meddig érhet el ez a felfutási időszak?
Az a célunk, hogy az Airbus világszinten készülő helikoptereihez Gyulán gyártsuk a precíziós alkatrészeket. A helikopterpiac folyamatosan növekszik, a megrendelések száma folyamatosan emelkedik. A kihívások is egyre komplexebbek, egyre összetettebb alkatrészeket fogunk készíteni, amelyek értéke is magasabb. Természetesen mindez nagyobb tudást is igényel, éppen ezért folyamatosan tréningeket, képzéseket tartunk. Komoly segítséget kapunk anyacégünktől, jelenleg is 12 olyan francia munkatársunk van, akik azért érkeztek Gyulára, hogy ebben támogassanak bennünket. Érdekes kihívás részesei vagyunk, hiszen ahhoz, hogy a szükséges tudás kialakuljon, az alapítóknak több tíz évre volt szükségük, nekünk pedig néhány év alatt el kell érnünk erre a szintre. Ezért van szükségünk magasan kvalifikált, tapasztalatokkal rendelkező munkatársakra a megmunkálás területén. Ezért kell lefektetnünk azokat az erős alapokat, amelyek a következő évtizedekben sikeressé teszik az Airbus gyulai gyárát.
Természetesen ezt egyedül nem tudjuk elérni, a partnereinkkel való hatékony együttműködések kulcsfontosságúak. A Békéscsabai Légi és Gépipari Képzőközponttal, a beszállítókkal és természetesen a kormánnyal is együtt dolgozunk, hiszen cégünk 30 százaléka állami tulajdonban van.
A munkaerőt tekintve hol tartanak most?
Jelenleg 180-an dolgoznak nálunk, de ez a szám várhatóan év végére eléri a 220-at. Olyan munkatársakra van szükségünk, akik hajlandóak és akarnak is tanulni. Gyorsan kell haladnunk és tanulnunk, hiszen idén meg fogjuk tízszerezni tavalyi árbevételünket, jövőre pedig a 2024-es év árbevételünket megduplázzzuk majd. Az említett felfutás 2030-ig tart majd, akkor állandósul az árbevételünk, és előreláthatólag a precíziós alkatrészek terén a fő beszállítói leszünk az anyacégünknek. Úgy gondoljuk, hogy ennek érdekében hamarosan el fogjuk érni a 250 fős munkavállalói létszámot.
Milyen szakembereket keresnek?
Bár a szellemi állomány jelentős részét, a mérnöki, a pénzügyi, a humán erőforrás, a termelés, a tervezés, a beszerzés és a logisztika területén az elmúlt két évben betöltöttük, és már csak néhány pozíció van nyitva, az utánpótlás biztosítása érdekében gyakornoki programot indítottunk, melynek keretében lehetőséget biztosítunk egyetemista hallgatóknak nyári gyakorlat elvégzésére, vagy akár duális hallgatóként szakmai tapasztalat megszerzésére. Ahogy említettem, megsokszorozzuk a termelésünket, éppen ezért elsősorban CNC-gépkezelőket, egészen pontosan gépi forgácsolókat keresünk, lehetőség szerint tapasztalattal és természetesen szakirányú végzettséggel. Nyitottak vagyunk pályakezdők felvételére is, de a megfelelő képesítés mindenképpen szükséges. Ennek érdekében a Békéscsabai Szakképzési Centrum mellett együttműködünk a Gyulai Szakképzési Centrum Harruckern János Technikumával és Szakképző Iskolájával is. A Harruckern iskola felnőttképzésben duális gépiforgácsoló-képzést indított. Az egyéves oktatáson 11-en vesznek részt, és nálunk végzik a gyakorlatukat.
A képzett szakemberek megtalálása manapság kihívást jelent, ezért mi is felelősségünknek érezzük, hogy időben megismertessük a fiatalokat a szakma és légiipar szépségeivel. Számos esetben fogadtunk pályaválasztás előtt álló, 7. osztályos diákokat, hogy bepillanthassanak a szakma rejtelmeibe, felhívjuk a figyelmet az itt, helyben rejlő karrierlehetőségekre, és ezt a jó gyakorlatot szeretnénk folytatni a jövőben is.
Alapvetően légiipari tapasztalatra is szükség lenne, de ez az ágazat korábban nem volt olyan mértékben jelen Magyarországon, hogy egyszerű feladat legyen nagyobb számban ilyen szakembereket találni. Mondhatjuk, hogy az Airbus Helicopters Magyarországra érkezésével lényegében egy új iparág megszületésében vállaltunk úttörő szerepet. Éppen ezért sok energiát és időt fektetünk abba, hogy munkatársainkat betanítsuk, képezzük.
A gépi forgácsolók mellett a másik kiemelt terület a minőségbiztosítás. Roncsolásmentes anyagvizsgálókat is keresünk légiipari tapasztalattal és angolnyelv-tudással. A speciális igények miatt ilyen szakemberből nagyon kevés van, ezért ebben az esetben is kiemelt figyelmet szentelünk a belső képzésre.
Laikus szemmel nehéz pontosan érzékelni, hogy milyen pontosságú alkatrészekre van szükség a légiiparban.
A légiiparban a minőségbiztosítás az egyik legfontosabb kérdés. A pilóta és az utasok élete benne van minden alkatrészben, még apró eltérés vagy meghibásodás sem lehet, ami itt készül, annak tökéletesnek kell lennie.
Gyakran felmerül kérdésként, hogy mennyi helyi, illetve környékbeli munkaerőt foglalkoztatnak?
Francia szakembereink kivételével minden munkavállalónk gyulai, illetve környékbeli. A legtöbben Gyuláról és Békéscsabáról járnak dolgozni hozzánk, de 50 kilométeres körzeten belülről, Dévaványától Battonyáig, Szarvastól Méhkerékig vannak munkatársaink. A projekt elején bizonyos munkakörökre országos szinten találtunk szakembereket, de ők ideköltöztek, és meg is szerették a várost.
Ugyanennek a kérdésnek van egy másik része is. Mennyi beszállítójuk van helyből?
Legalább 15 helyi és környékbeli beszállítónk van. Maga a beszállítói lánc két részre osztható. Az alkatrészek kapcsán meglévő beszállítóink részei az Airbus-csoport beszállítói láncának.
A beszállítók másik részének feladatát a termelés támogatása jelenti, így például a szerszámüzem támogatása, hiszen bizonyos szerszámokat magunk gyártunk a termeléshez. Ehhez például gyulai és békéscsabai beszállítóink is vannak. Tőlük szerezzük be az alapanyagokat, emellett a felületkezelésben, az újrahasznosításban ugyancsak számítunk helyi partnerekre, de a takarítást, a biztonsági szolgálatot is helyi vállalkozók biztosítják.
Milyen szerepe lesz hosszú távon az Airbus életében a gyulai helikopter-alkatrészgyárnak?
Az Airbus világméretű vállalat, és bár a gyulai gyár nem számít nagynak, stratégiailag fontos szerepet tölt be az anyavállalat életében. Hamarosan a precíziós alkatrészek terén fő beszállítói leszünk az Airbusnak.
Mindez a munkatársaink számára is komoly lehetőség, hiszen ha valaki nálunk kezd dolgozni, multinacionális környezetben találja magát, és nagyon könnyen nyithat ki kapukat maga előtt egy nemzetközi karrierhez a cégcsoporton belül. A gyárat zöldmezős beruházásként hoztuk létre, mindent magunknak kellett és kell kialakítani, ami olyan tapasztalatok ad, amelyek kiváló alapot biztosítanak az előrelépéshez.