Berki Krisztián felesége

2020.07.22. 18:00

Milliókat fizethet a magyar influenszer rejtett reklámozás miatt

Instagramon tolta a jelöletlen reklámokat hónapokon keresztül.

Forrás: Shutterstock

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) vizsgálata alapján Berki Renáta anélkül reklámozta egy kereskedő cég óráit a közösségi oldalán, hogy megjelölte volna a posztok fizetett jellegét. A bújtatott reklámozás tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatnak minősül, ami miatt már számos alkalommal járt el a GVH.

A versenyhivatal eljárásában Berki Renáta Instagramon közzétett posztjait vizsgálta, melyekkel az influenszer egy óra- és ékszerkereskedő vállalkozás, a NEXT-TIME Kft. termékeit népszerűsítette hónapokon keresztül.

 

View this post on Instagram

 

Új úticél, új felfedezések 🤩 igaz 1 éve Szerelemmel már voltunk Cipruson, de kamerákkal, és ahol kamerával vagyunk, ott forgatunk. Napi 10-12 óra készenlétben és mindig frissnek kell lenni és toppon mikor felvétel van... aki forgatott már reklámfilmet, filmet, reality-t vagy bármit, az tudja miről beszélek. De az idén nem lesznek velünk kamerák 🤩 csak Mi leszünk és Ciprus 🥰 szeretnénk felfedezni a rejtett csodáit! Így ha már jártál ott vagy tudsz ilyen helyet kérlek írd meg nekünk kommentben 🥰😘 #hurranyaralnimegyunk #csaladinyaralaslesz #aberkik #mrsberki

A post shared by Berki Renáta (@berkimazsi) on

Bár a véleményvezér ellenszolgáltatást kapott a megjelenésért, a fogyasztók ezt nem ismerhették fel a bejegyzésekből. Ezzel

a hirdető és az influenszer megszegte a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokról szóló törvényt,

mely alapján a közöttük lévő kereskedelmi viszonyt egyértelműen, közérthetően és jól észlelhetően a fogyasztók tudomására kell hozni.

A vizsgálat feltárta azt is, hogy az influenszernek az órakereskedő céggel kötött megállapodása alapján egyébként szerződéses kötelezettsége lett volna a posztok reklámként való megjelölése. Ez nem mentesíti azonban a hirdető vállalkozást sem: mivel a bejegyzésekben szereplő áru értékesítése, eladásának ösztönzése közvetlenül érdekében állt, a jogszabályi rendelkezések alapján egyaránt felelős a bújtatott hirdetésekért.

A GVH Berki Renáta cégére, a B&B Media Group Kft.-re 2,2 millió forint, míg a NEXT-TIME Kereskedelmi és Szolgáltató Kft.-re 1,2 millió forint versenyfelügyeleti bírságot szabott ki. A hatóság a bírság kiszabásakor enyhítő körülményként vette figyelembe vette, hogy a véleményvezér az eljárás alatt a jogszabályokhoz igazította gyakorlatát és minden kérdéses posztjába utólag beillesztette a #reklám megjelölést. A kereskedő cég is önként befejezte a vizsgált reklámozást.

A GVH itt található, #Megfeleles#Velemenyvezer útmutatója irányt mutat a piaci szereplőknek a közösségi médiában történő reklámozással kapcsolatosan.

Borítóképünk illusztráció

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!