Digitália

2022.10.18. 06:00

Mágikus szobát csinált a Google – tiszta Star Trek az egész

Valóságos hologram-helyiséget készítettek a Starline projekt keretében: a távol lévő beszélgetőtársak tényleg 3D-ben ott ülnek a fülke másik oldalán, mintha valóban jelen lennének.

Holografikus chat, illusztráció

Forrás: Shutterstock

Arról van szó, hogy a Google egy cseppet sem kicsi – hétszer hét méteres – szobájában az üveg másik oldalán három dimenzióban, életnagyságban, valós időben jeleníti meg a beszélgetőpartnert. Ha eltekintünk a haj időnkénti kis vibrálásától, a másik fél olyan hibátlan részletességgel látható, mintha csakugyan ott ülne – éppen csak a tapintás és az az illatok hiányoznak.

A titokzatos Project Starline ötletet egy éve, a 2021-es Google I/O vitaindítón jelentették be, s mára elkészültek az első, működő béta változattal. Mostani blogbejegyzésében a Google termékmenedzsment igazgatója azt állítja, hogy a Starline „elérhetőbbé tételén” dolgoznak.

A Starline valahogy így teszi fel a kérdést:

Mi lenne, ha a Zoom egy óriási, leülős játéktermi gép lenne?

Míg a népszerű videócsevegő szoftver csak a laptop apró kameráját használja, a Google mágikus szobájában 14 kamera és 16 infravörös kivetítő található, amelyek mindegyike a felhasználó valós idejű, fotórealisztikus 3D megjelenítésén, rögzítésén és nyomon követésén dolgozik. A négy mikrofon és a két hangszóró nem csupán lejátssza a beszédet: a térbeli hangzás és a dinamikus közvetítés segítségével olyan a beszéd, mintha tényleg a holografikusnak tűnő avatar száján jönne ki.

Kifogástalan szemkontaktust lehet felvenniük a beszélgetőknek. Egy laptop kamerája, vagy a monitorra tűzött webkamera kijelző tetején lévő webkamera képtelen erre: a Google ezeket az adatokat egy nagyméretű, dual-Xeon munkaállomáson gyűjti össze négy NVIDIA GPU-val (két Quadro RTX 6000 és két Titan RTX).

A kijelző egy 65 hüvelykes, 8 K, 60 Hz-es autosztereoszkópikus lencse alakú panel, amely szemüveg nélküli 3D-s nézetet generál az életnagyságú avatárról.

Akik már kipróbálhatták a Starline-t, úgy tűnik, szeretik, de ha figyelembe vesszük, hogy a Google-nak személyesen kell mindenkit meghívnia a kipróbálására, csak nagyon kevesen részesülhettek ebben az élményben.

Nehéz elképzelni, hogy nagy piaca legyen egy olyan drága videófülkének, amelyiknek inkább még az árát sem mondják meg; ami akkora, mint egy fürdőszoba, s így aztán nem lehet túl könnyű arrébb vinni sem.

A Google folytatja a munkát: „Ma a Project Starline prototípusai megtalálhatók a Google irodáiban szerte az Egyesült Államokban, ahol az alkalmazottak minden nap használják a technológiát megbeszélésekre, az alkalmazottak bevonására és a kollégák közötti kapcsolatteremtésre.”

Eddig a Google alkalmazottain kívül száznál több vállalati partnert hívtak meg a média, az egészségügy és a kiskereskedelem területéről, hogy vegyenek részt bemutatókon a Google irodáiban, és adjanak visszajelzést a tapasztalatokról.

De azért ne felejtsük, a Google ahogy fel tud emelni ötleteket, olyan könnyen el is ejti azokat, ha úgy látják, nem lesz több százmillió felhasználója.

Lesz-e ebből valaha is termék? A Starline bizonyára izgalmas lehetőségeket kínálhat számos területen a kapcsolattartás ilyen szédítő minőségével, de néhány jelenlegi korlátja megnehezítheti a piaci bevezetést. Például a vállalati tárgyalások többnyire egy kisebb-nagyobb csoporttal zajlanak, s itt egyelőre csak két személy szemtől szembeni csevegéséről van szó.

A mágikus-holografikus VIP-szoba a fejlesztés pillanatnyi állapotában inkább az elnökök piros telefonját válthatná fel a társalgó vezetők minden rezdülést megmutató kommunikációs fülkéjeként.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!