2019.03.26. 23:02
Négy bringa, ami más, mint a többi
Bármikor szembegurulhat velünk egy-egy olyan bicó, amiről azt sem tudjuk, eszik-e vagy isszák.
Forrás: AFP
A kerékpárnak is ezer arca van: bármikor szembegurulhat velünk egy-egy olyan bringa, amiről azt sem tudjuk, eszik-e vagy isszák – mégis azonnal biztosak vagyunk benne, hogy ki akarjuk próbálni – írja a Csupasport.
Rekumbens, vagyis fekvőkerékpár
Guruló fotelnek is nevezhetnénk, de erre biztosan felhördülnének azok, akik több ezer kilométert tekertek már le ezzel a csodabicajjal (fent). A rekumbensnél nem alattunk, hanem előttünk található a hajtás, a nyereg helyett pedig egy akár fekvő pozícióig is hátrahajtható ülés szolgálja a kényelmünket. Legtöbbször háromkerekű. Sokan visszapillantó tükröt is szerelnek a rekura éppen azért, mert a fej hátraforgatása – a test alacsony elhelyezkedése vagy az ülés háttámlája miatt – ez esetben nem hatékony módja a térbeli tájékozódásnak.
A legtöbb kerékpárversenyen a szabályozás miatt nem találkozhatunk rekuval, de rengeteg túrakerekes választja a bringázásnak ezt a formáját. Pluszérdekesség, hogy hason fekve tekerhető rekumbens is létezik.
Egykerekű
A monociklivel vagy uniciklivel sokan legfeljebb cirkuszi artisták kellékeként találkoznak, de azért jó tudni, hogy néhányan az egykerekesek közül ma már komoly MTB-versenyeken is simán rajthoz állnak. Annál is inkább, mivel a monociklizés gyakorlatilag önálló sporttá fejlődött a kilencvenes években. Az imént említett, szó szerint hegyen-völgyön átrepesztő egykerekűzők a Muni (Mountain Unicycle) sportágnak hódolnak nagy szenvedéllyel, de létezik a műfaj freestyle és street változata is, ahol inkább a trükkök vannak előtérben. De olyan monoőrült is van, aki tényleg szeret veszélyesen élni, ezért a városi közlekedéshez választja az egykerekűt.
Fatbike
Számos hegyikerékpár-versenyen motorosok vagy quadegységek biztosítják az útvonaltartást, illetve a biztonsági vagy technikai asszisztenciát – nos, velük lehet könnyen összekeverni a fatbike-osokat.
A fatbike-ok legjellegzetesebb ismertetőjegye az extra széles és ballonos külső gumiköpeny, amit nemes egyszerűséggel akár böhöm nagynak is nevezhetnénk.
A funkciója természetesen az, hogy a leglehetetlenebb terepen is könnyedén gördülhessünk vele, mondhatni, a fatbike a hegyikerékpárok lánctalpasa. És hogy egy kicsit csavarjunk a dolgok eddigi állásán, azt is eláruljuk, hogy létezik fat-rekumbens is, ez a (három kerékre utaló) fat-trike.
Tandemkerékpár
Sokak szerint minden kerékpárok legromantikusabbja a tandem vagy twin, melynek lényege, hogy többen hajtják ugyanazt a járgányt. Mielőtt a vízibiciklire vagy a Flintstone család lábmeghajtású őskocsijára gondolna valaki, rögtön azt is hozzátesszük, hogy a delikvensek itt nem egymás mellett, hanem egymás mögött foglalnak helyet „egy vázon tekerünk” jeligével. Az összteleszkópos tandem hegyikerékpártól kezdve a tandem teherbiciklin át a tandem rekumbensig, a kétszemélyestől az ötszemélyes quintig számos fajtája létezik.