2009.05.12. 19:15
Válság a csehókban – otthon fogy a diszkontsör
Megyénkben 20—30 százalékkal visszaesett az italfogyasztás, illetve az ebből származó bevétel a válság miatt. A vásárlók a sajátmárkás termékeket keresik a kereskedelmi márkások helyett, és ami régen elképzelhetetlen volt: kocsmák zárnak be.
Minőség vagy kedvezőbb ár?
Kiskocsmák és -boltok, vendéglők zárnak be sorra a megyében, mert visszaesett a kereslet. Az italoknál a vásárlók zömét főként az ár, és nem a beltartalom érdekli.
— A középkategóriás italokra egyre kisebb a kereslet. Aki még megteheti, a prémiumkategóriát részesíti előnyben, sokan viszont a középkategóriáról a legolcsóbbra váltottak — mondta Bora Imre, a dél-alföldi régió egyik legnagyobb ital-nagykereskedelmi cégének ügyvezetője.
— Csak a mi partnereink közül százas nagyságrendben csukták be a boltot, és még a jövedékiadó-, valamint az áfa-emelés előtt vagyunk. Ezek 15—20 százalékos drágulást generálnak, mire majd a termék a vásárlóhoz jut.
Új vevők a diszkontokban
Bora Imre kiemelte: diszkontáruházaikban nincs túl nagy visszaesés, és új vevők is megjelennek. Ez azt mutatja, az emberek inkább megveszik a „nagykerekben”, a multiknál az italokat, majd otthon fogyasztják el.
Ezt erősítette meg Hímer József (Fuszek), a gyulai Öcsi&Fuszek Vendéglő és a Faház kocsma üzletvezetője is. Egyre kevesebb a munkahely, így már csak elvétve térnek be baráti társaságok a munka után egy-két sörre, netán falatozni valamit. Így a kocsma idegenforgalom-, az étterem rendezvényfüggő.
Vozár Márton, a békéscsabai Hotel Fiume vezérigazgatója leszögezte, náluk is hangsúlyosak a családi, vállalati rendezvények, de ezekből 25—30 százalékkal kisebb forgalmuk származik, mint egy-két éve.
— Korábban nálunk rendelték meg a tömény italokat, ma már ezt otthon fogyasztják el a társaság tagjai — ecsetelte Vozár Márton. — Az étteremben is az olcsóbb felé mennek el, legyen szó ételről vagy italról. Mi eleve úgy alakítottuk ki a vendéglátást, hogy ne az elitnek szóljon, az is bátran betérhessen, aki csak egy sült krumplit akar megenni vagy egy kávét akar meginni.
Türelmetlen vendégek kifogásokkal
Ha már fekete, érdemes a szurokról is szót ejteni. Tisza Gábor, a békéscsabai Arany Oroszlán söröző tulajdonosa, a sörbár bérlője elmondta: régen viccnek szánták a szlogent: csak a szuroknál hígabb legyen. Ma már ez valóság. Vagyis a vendégek többsége a legolcsóbbat kéri, nem érdekli őket az ital márkája.
Az italkereskedésekbe betérők a korábbinál türelmetlenebbek és egyre több kifogással élnek. Madár Zsolt, a Bora Kft. egyik üzletének vezetője elmondta: találkoztak a közelmúltban olyannal, aki két nap múlva jött vissza a boltba, hogy három üveg bort vett, de csak kettőt kapott. Más azért hangoskodott, mert állítása szerint az üzletben hagyta el a pénztárcáját, ők azonban nem találták meg.
Sokan a pénztárnál leellenőrzik, biztosan azt kapták-e meg, amit kértek, és olyan áron-e, ahogyan azt az akciót hirdető újságban olvasták. A sorban állók egy része ideges, ha előttük valaki bankkártyával fizet.
Erre mondták régen: ha ideges vagy, igyál egy sört, fizetem. Ma már egyre kevesebben tesznek ilyen felelőtlen ajánlatot. Az emberek lassan örülnek, ha arra futja, hogy saját magukat meghívják egy italra.