Gazdaság

2009.05.12. 19:15

Válság a csehókban – otthon fogy a diszkontsör

Megyénkben 20—30 százalékkal visszaesett az italfogyasztás, illetve az ebből származó bevétel a válság miatt. A vásárlók a sajátmárkás termékeket keresik a kereskedelmi márkások helyett, és ami régen elképzelhetetlen volt: kocsmák zárnak be.

Ny. L.

Minőség vagy kedvezőbb ár?

Kiskocsmák és -boltok, vendéglők zárnak be sorra a megyében, mert visszaesett a kereslet. Az italoknál a vásárlók zömét főként az ár, és nem a beltartalom érdekli.

— A középkategóriás italokra egyre kisebb a kereslet. Aki még megteheti, a prémiumkategóriát részesíti előnyben, sokan viszont a középkategóriáról a legolcsóbbra váltottak — mondta Bora Imre, a dél-alföldi régió egyik legnagyobb ital-nagykereskedelmi cégének ügyvezetője.

— Csak a mi partnereink közül százas nagyságrendben csukták be a boltot, és még a jövedékiadó-, valamint az áfa-emelés előtt vagyunk. Ezek 15—20 százalékos drágulást generálnak, mire majd a termék a vásárlóhoz jut.

Új vevők a diszkontokban

Bora Imre kiemelte: diszkontáruházaikban nincs túl nagy visszaesés, és új vevők is megjelennek. Ez azt mutatja, az emberek inkább megveszik a „nagykerekben”, a multiknál az italokat, majd otthon fogyasztják el.

Ezt erősítette meg Hímer József (Fuszek), a gyulai Öcsi&Fuszek Vendéglő és a Faház kocsma üzletvezetője is. Egyre kevesebb a munkahely, így már csak elvétve térnek be baráti társaságok a munka után egy-két sörre, netán falatozni valamit. Így a kocsma idegenforgalom-, az étterem rendezvényfüggő.

Vozár Márton, a békéscsabai Hotel Fiume vezérigazgatója leszögezte, náluk is hangsúlyosak a családi, vállalati rendezvények, de ezekből 25—30 százalékkal kisebb forgalmuk származik, mint egy-két éve.

— Korábban nálunk rendelték meg a tömény italokat, ma már ezt otthon fogyasztják el a társaság tagjai — ecsetelte Vozár Márton. — Az étteremben is az olcsóbb felé mennek el, legyen szó ételről vagy italról. Mi eleve úgy alakítottuk ki a vendéglátást, hogy ne az elitnek szóljon, az is bátran betérhessen, aki csak egy sült krumplit akar megenni vagy egy kávét akar meginni.

Türelmetlen vendégek kifogásokkal

Ha már fekete, érdemes a szurokról is szót ejteni. Tisza Gábor, a békéscsabai Arany Oroszlán söröző tulajdonosa, a sörbár bérlője elmondta: régen viccnek szánták a szlogent: csak a szuroknál hígabb legyen. Ma már ez valóság. Vagyis a vendégek többsége a legolcsóbbat kéri, nem érdekli őket az ital márkája.

Az italkereskedésekbe betérők a korábbinál türelmetlenebbek és egyre több kifogással élnek. Madár Zsolt, a Bora Kft. egyik üzletének vezetője elmondta: találkoztak a közelmúltban olyannal, aki két nap múlva jött vissza a boltba, hogy három üveg bort vett, de csak kettőt kapott. Más azért hangoskodott, mert állítása szerint az üzletben hagyta el a pénztárcáját, ők azonban nem találták meg.

Sokan a pénztárnál leellenőrzik, biztosan azt kapták-e meg, amit kértek, és olyan áron-e, ahogyan azt az akciót hirdető újságban olvasták. A sorban állók egy része ideges, ha előttük valaki bankkártyával fizet.
Erre mondták régen: ha ideges vagy, igyál egy sört, fizetem. Ma már egyre kevesebben tesznek ilyen felelőtlen ajánlatot. Az emberek lassan örülnek, ha arra futja, hogy saját magukat meghívják egy italra.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!