2011.07.27. 07:48
Szakképzés: kevesebb suli, több gyakszi
Szeptembertől negyvenhat szakmát a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara által összeállított, a gyakorlati képzést erősítő új tananyag alapján oktatnak majd.
Ezekből huszonnyolc fizikai szakma esetében lehetővé válik a nyolc osztályra épülő szakmunkásképzés bevezetése is. Az új tananyagban a munkatevékenységbe ágyazott szakmatanulás modelljét alkotják meg. A gyakorlati képzés súlya jelentősen emelkedik, a kőműves képzésben például a 8. osztályt követő 3 éves szakmunkásképzési rendszerben a gyakorlati óraszámot 1100-ról 1600-ra emelik.
A kötelező nyári szakmai gyakorlatot 300 órára növelték, így a 28 szakmában a tanulók összesen 1900 órát töltenek el a 3 év alatt gyakorlati képzéssel, aminek a súlypontját is a vállalati, üzemi szférára helyezték. Változás az is, hogy a kamara által kidolgozott szakmunkásképzési rendszerben a szakmai záróvizsga időtartama maximum 2 nap lehet a korábbi 2-5 helyett.
Juhos János, a Dél-Alföldi Regionális Fejlesztési és Képzési Bizottság társelnöke, egyben a Békés Megyei Kereskedelmi és Iparkamara szakképzésért felelős alelnöke elmondta, hogy egy évtizede kért változás lép életbe az átalakítással.
— Sok fiatal a fizikai gyakorlatok során hamarabb sikerélménnyel gazdagodik, mint az iskolapadban — magyarázta kérdésünkre a döntés hátterét Juhos János. — Számukra a három éves képzés hasznosabb lehet.
A régiós fejlesztési és képzési bizottság társelnöke szerint fontos előrelépést jelent, hogy a szakmunkások oktatásában a valódi gyakorlat veszi át a főszerepet. Mindez azért is fontos, mert a tapasztalatok azt mutatják, hogy sok szakmunkás képzettséget szerzett fiatal első munkahelyén szerzi meg tényleges tudását. Csakhogy ezt nem mindenütt nézik jó szemmel.
A változást bíráló kritikákkal kapcsolatban a szakember hangsúlyozta, sajnos az átalakítások bizonyos érdeksérelemmel járnak, de hosszú távon jó eredményekkel kecsegtetnek.
— A mi iskolánk speciálisan jó helyzetben van, hiszen méretéből adódóan hatékonyan tud megfelelni a változó elvárásoknak — mondta el érdeklődésünkre Mikulán Róbert. A Harruckern János Közoktatási Intézmény igazgatója arra utalt, hogy több telephellyel, gyakorló hellyel rendelkeznek, nagyon jó kapcsolataik vannak olyan partnerekkel, akik ugyancsak helyszínei lehetnek a gyakorlati képzésnek. Emellett az iskolában megfelelő szakoktatói gárda gondoskodik a képzésről, így a szeptemberben életbe lépő változások a Harruckern esetében pusztán oktatásszervezési feladatokat rónak a vezetésre.