2012.06.14. 15:13
2016-ig éri el Kondorost, 2020-ig Békéscsabát az M44-es
2016-ig megépül az M44-es autóút Kunszentmárton-Kondoros közötti szakasza - tájékoztatta lapunkat a szaktárca illetékese. A Jobbik egy koszorúval jelképesen az út reményét is eltemette csütörtök délután.
Tavaly júniusban fogadta el a gyorsforgalmi- és a főúthálózat hosszú távú fejlesztési programját és nagytávú tervét kormány. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) kommunikációs főosztályán érdeklődésünkre elmondták, a dokumentum tervezhető jövőképet kínál a magyarországi településfejlesztés és a közlekedési kapcsolatokra építő gazdasági szereplők számára.
A program a 2027-ig tartó időszak beruházásait és annak ütemezését tartalmazza, a nagytávú terv a legkorábban 2040-ig előálló hálózatot, a jelenlegi ismeretek szerinti végleges ideális állapotot rögzíti (vonalvezetés, útkategória, sávszám). Kiemelten kezelt törekvés a kimerülőben lévő forgalmi kapacitások bővítése, a zsúfoltság és túlterheltség megszüntetése, a települési szakaszok mentesítése az átmenő forgalomtól, az ország átjárhatóságának mielőbbi megteremtése, a periférikus területek vagy még feltáratlan térségek fokozatos bekapcsolása a gyorsforgalmi és a főúthálózatba.
A program szerint ütemezett fejlesztések a növekvő forgalom ellenére javuló és egyre kiegyenlítettebb elérhetőségi viszonyokat teremtenek meg az országban. Megvalósításukkal hosszú távon is érezhetően, nagytávban pedig számottevően javul Nyugat-Zala, Dél-Somogy és az északkeleti határtérségek mellett Békés megye megközelíthetősége is.
Az M44-es a tervek szerint a harmadik programciklus végére Békéscsabáig teljes egészében kiépül, gyors összeköttetést biztosítva nemcsak Budapest, hanem a főváros elkerülésével a nyugati országrész felé is. Az autóút tehermentesíti majd az érintett térségek településeit az átmenő kamionforgalomtól. A részletes ütemezés szerint az első programciklusban, 2016-ig megépül az M44-es autóút Kunszentmárton kelet-Kondoros kelet közötti szakasza.
A másodikban, 2017-2020 között valósítják meg az M44 Kondoros kelet-Békéscsaba nyugat közötti szakaszát, a harmadik programciklusban, 2021-2023 között az M8 autópálya-Kunszentmárton kelet közötti szakaszt, valamint a 47-es főút Mezőberényt elkerülő szakaszát. A 2024-2027, közötti időszakban épül meg a 47-es főút Csorvást elkerülő szakasza, a 447-es főút Békéscsaba-Mezőkovácsháza (4432-es önormányzati út)- Battonya (országhatár) közötti szakasza.
A főosztályon közölték, a jogszabály-módosítás keretében az országgyűlés arról dönthet, hogy a fejlesztési program gyorsforgalmi beruházásai a törvény által biztosított sajátos eljárási szabályok szerint mehetnek végbe, és egyszerűbb és gyorsabb engedélyezési eljárással juthatnak el a kivitelezésig. Az előterjesztés tehát nem tartalmaz fejlesztési programot érintő új döntést. A törvénymódosítás a program ütemezésére nem tér ki, abban az M44 autóút is egyben, megbontás nélkül, az M5-ös autópálya-Békéscsaba közötti teljes szakasszal szerepel.
A reményt is temették
Samu Tamás Gergő, a Jobbik megyei elnöke és Szabóné Kocziha Tünde, a párt csabai elnöke egy koszorú képében a reményét is eltemette csütörtök délután Békéscsaba határában annak, hogy belátható időn belül autóút, autópálya vezet Békéscsabáról Kecskemétre.— Régen kávéscsésze megyének hívták Békést, mert az autópályák tervezői a térképen ide tették a bögrét, és nem látták, hogy itt nincs gyorsforgalmi út. Immáron csészealj megye lettünk, a földönkívülieken kívül más nem látogat ide — fogalmaztak a politikusok.
— Régen kávéscsésze megyének hívták Békést, mert az autópályák tervezői a térképen ide tették a bögrét, és nem látták, hogy itt nincs gyorsforgalmi út. Immáron csészealj megye lettünk, a földönkívülieken kívül más nem látogat ide — fogalmaztak a politikusok. -->