Interjú

2018.02.22. 11:22

Szép ajándékot kapott a 70 éves Török Ádám és az 50 éves Mini

Igazi csemege a rockrajongóknak: négy évtizeddel az eredeti megjelenés után először adták ki CD-n a Mini együttes első albumát, valamint az azt követő három anyagot a zenekar „ezüst korszakából”.

Budapest, 2018. február 22. A 70 éves Török Ádám fuvolista, énekes dalszövegíró, a Mini együttes alapítója és frontembere egy budapesti kávézóban, ahol interjút adott az MTI újságírójának 2018. február 20-án. MTI Fotó: Soós Lajos

„A Minit a kezdetektől imádta a szakma. A hetvenes évek legelején minket választottak a legjobb hazai zenekarnak, három évvel ezelőtt a szakírók netes voksolásán minden idők második legjobb rocklemeze lett az 1972-1973-as felvételeinket tartalmazó korong.

A közönség is szeretett minket, de magunkat mindig rosszul menedzseltük, Erdős Péterékkel nem voltam jóban, nem engedtem, hogy beleszóljanak a dalainkba.

A Hanglemezgyár azokat favorizálta, akiktől 100-200 ezer példányt el tudtak adni, és mi nem ez a kategória voltunk” – mondta Török Ádám, a Mini alapítója, énekese, fuvolása, dalszerzője az MTI-nek.

Izgalmas, átmeneti korszak

A Vissza a városba (1978), az Úton a Föld felé (1979), a Koncert (1980) és a Dzsungel (1983) című lemez egy átmeneti időszakát mutatja a Török Ádám által vezetett legendás zenekarnak. Az 1968-ban alakult formáció első, legendás arany korszaka Papp Gyula billentyűs-zeneszerző Skorpióba távozásával 1973-ban lezárult, a Mini csak kislemezekig jutott el.

„Az állambiztonság is figyelt rám”
MTI Fotó: Soós Lajos

A bluesos, dzsesszes progresszív rockot játszó csapat 1976-ra átalakult, és a lemezmegjelenés érdekében bizonyos kompromisszumokat tett a zenében és a szövegekben is. A négy album azonban mai füllel hallgatva is igen izgalmas fúziós muzsika.

A közönség és az állambiztonság egyaránt figyelt rájuk

„A lemezfelvételre az új felállással is éveket kellett várnunk. Fúziós dzsesszt játszottunk, megint felfigyeltek ránk,

keddenként a P. Mobillal együtt nyomtuk több ezer ember előtt az Ifiparkban.

Németh Karcsi volt a billentyűs és zenéket is írt, Németh Lojzi a basszusgitáros, Balogh Szivacs Jenő pedig a dobos. Az állambiztonság figyelt engem, mert a kocsmában részegen a rendszert szidtam, de Bors Jenő támogatta, hogy legyen lemezünk, így A Vissza a városba című anyag 1978-ban megjelenhetett. A borítót Gross Arnold grafikus készítette” – idézte fel Török Ádám.

A második lemez, az Úton a Föld felé egy évvel később jött ki, a basszusgitáros Kunu László lett. A fuvolás megjegyezte, hogy a Hanglemezgyár nyomására kellett populárisabb zenét játszaniuk, szövegírónak meg melléjük rakták S. Nagy Istvánt, a sikeres slágerszerzőt.

„Kicsit belefirkált a szövegeimbe, néhol a rímet megváltoztatta, és az ő neve szerepel a hátsó borítón, de valójában azokat is én írtam. Sajnos a jogdíjakat ma sem én kapom ezen szövegek után”.

Az MTI felvetésére Török Ádám megjegyezte, hogy bár a Mini szövegeinek túlnyomó többségét ő jegyzi, nem tekinti magát kimagasló szövegírónak, inkább az érzelmek, a mindennapok, a zene lüktetésének érzékeltetése a fontos számára.

„Azért jó néhány szövegemre kifejezetten büszke vagyok, az első korszakból a Haloványkék gondolatra, a Sirályokra vagy a Ne félj!-re, ezek kicsit költői, progresszív munkák. Később inkább a mindennapok izgattak, a jó csajok, a blues szövegvilága” – sorolta a zenész.

Latinos fúzió

Kitért arra, hogy a Koncert című lemez anyagát ugyan élőben rögzítették a Pestlőrinci Ifjúsági Parkban, de a két felvevőmagnóból az egyik elromlott, és gond volt az áramellátással is, így utána stúdióban kellett kozmetikázni a felvételeken. Hozzátette: ennek ellenére fontos volt, hogy ez akkor elkészült, mert mégiscsak meg tudott jelenni egy koncertlemezük.

MTI Fotó: Soós Lajos

A Mini 1983-ban még kijött a Dzsungel című albummal (már Lakatos László volt a dobos), aztán másfél évtizedre leállt; a diszkó és az újhullám divatjával a rock akkor nemigen tudott lépést tartani.

„Mindig szerettem a latin zenéket, a Dzsungel latinos fúziós hangzása megelőzte a korát és a mai napig kihat a Mini zenéjére.

Az álomszerű szövegvilág is a témára épült, gondoljunk csak a Jaguárok, kolibrik és amazonok című számra, amely azóta is népszerű, nemcsak Magyarországon”.

Az újjáéledés korszaka

Török Ádám 1983 után sok mindennel kísérletezett, kacérkodott az elektronikus zenével (az Alligátor című nagyszerű lemeze ennek lenyomata), a RABB-bal játszott rhythm & bluest, aztán a kilencvenes évek végén újjáélesztette a Minit, amely a mai napig működik, 2011 óta az ős-Mini is aktív Papp Gyulával, Nagy István basszusgitárossal és fiatalokkal.

Legutóbb a tavaly megjelent, a már négy és fél évtizede megszületett anyagra épülő, Bartók előtt tisztelgő lemezükkel arattak szép sikert Mini Acoustic World néven.

A Papp Gyula által hangszerelt Bartók-átdolgozásaikat, amíg a jogvédettség megvolt, az örökösök nem engedték megjelenni, holott – mint Török Ádám most felidézte – Jancsó Miklós is felkarolta az ügyet és Erdélyben forgatott volna filmet a produkcióhoz.

„Januárban a Gödör Klubban ünnepeltük a Mini 50. és az én 70. születésnapomat, ott volt szinte mindenki, aki velem játszott az elmúlt évtizedekben.”

„Most, a jubileumi évben kétfajta produkcióval, a Mini Acoustic World mellett Mini néven is játszunk Németh Karcsival az ezüst korszakból, de velünk van a színpadon Tóth Dénes dobos, meg mások mellett Kézdy Luca, a remek hegedűs és a 12 éves bluesgitáros tehetség, Fehér Ádám is” – mondta végül Török Ádám az MTI-nek.

A Kept Alive Records kiadásában az első négy Mini-album most digitálisan felújítva, díszdobozban jelent meg, és elővételben valamennyi példány el is fogyott.

Borítókép: MTI / Soós Lajos

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!