2022.11.14. 22:42
Eltűnt a fővárosban 3,5 milliárd forint, de senkit sem zavar
Miközben a városháza rendszeresen arról számol be, hogy Budapestnek filléres gondjai vannak, naponta eléget 2,6 millió forintot. Már 2019-ben szerződhetett volna a BKV reklámhelyeinek kiszervezésére, de inkább megfúrta a közbeszerzést. Három éve ígérik az új eljárást, de azóta se történt semmi. Hiába fizetett volna egy francia multi havi csaknem 150 milliót, a városvezetés inkább beéri havi 50 millióval két másik cégtől.
Illusztráció/Karácsony Gergely főpolgármester és Faix Csaba, a Budapest Brand nZrt. vezérigazgatója az eseményt népszerűsítő villamossal érkezik a Budapesti Tavaszi Fesztivál beharangozó sajtóeseményére a Városháza Parkba 2022. április 8-án
Forrás: MTI
Fotó: Koszticsák Szilárd
A 2022-es év végéig összesen 3329 millió forint, tehát közel 3,5 milliárd forint kiesést okoz a fővárosi tömegközlekedés költségvetésében az úgynevezett reklámtenderügy – derül ki a VG által megismert adatokból.
Csak szemléltetésképp: ebből az összegből akár
több mint 30 új saját buszt is vásárolhatott volna a BKV, vagy éppen négy új CAF villamost.
Az utóbbi különösen fájó, mivel a főváros a közelmúltban jelentette be, hogy nincs pénze a rendelkezésére álló valamennyi kedvezményes árú CAF megrendelésére. A városháza költhetett volna belőle arra is, hogy az energiaválságra hivatkozva ne kelljen bezárnia a fogaskerekűt – amivel egyébként mindössze 120 millió forintot takarítanak meg –, vagy hogy az egyébként kifejezetten zöld, környezetkímélő CNG-, vagyis sűrítettföldgáz-hajtású buszai továbbra is közlekedhessenek. Ezeket a földgázárak elszabadulása miatt vonták ki a forgalomból, dízeljárművekkel pótolva őket.
Talán mégis a legkézzelfoghatóbb párhuzam: ha ezt a 3,5 milliárd forintot nem égeti el a városvezetés, akkor a BKV jó eséllyel megúszta volna, hogy az idén októberben 4,7 milliárd forint adó és járulék megfizetése alól kérjen haladékot a Nemzeti Adó- és Vámhivataltól. A fővárosi közlekedési cég hiánya összesen 20 milliárd forint,
vagyis ha nem következik be (totálisan érthetetlen okokból) a reklámtenderügy, az önmagában ennek az ötödét fedezhette volna.
A példákat hosszan lehetne még sorolni, de a lényeg talán már ezekből is látszik: bőven lett volna helye a pénznek Budapest működtetésében.
Mi az a reklámtender és mi köze hozzá Karácsony Gergelynek?
A történet megértéséhez szinte napra pontosan három évet kell visszamenni az időben. Karácsony Gergelyt akkor választották meg frissen főpolgármesternek. A ciklus első közgyűlése 2019. november 5-én volt, amelyre
a városvezető saját maga nyújtott be egy előterjesztést arról, hogy tiltsák meg a fővárosi cégeknek az egy évnél hosszabb időre szóló,
a tulajdonukban, használatukban vagy vagyonkezelésükben lévő reklámfelületek hasznosítására vonatkozó megállapodások aláírását. Egyetlen ilyen szerződés várt aláírásra, a BKV reklámtendere.
A vállalat évekig tartó, nyögvenyelős folyamat után jutott el addig, hogy tényleg már csak az aláírásra várt a megállapodás. A feladatra kiírt koncessziós közbeszerzést a francia hátterű multi, a JCDecaux Hungary Zrt. (JCD) nyerte meg, így megkapta volna a járműágazathoz és a tömegközlekedési infrastruktúrához tartozó reklámfelületek hasznosítási jogát.
Csakhogy ez négy plusz opcionálisan további négy évre szólt volna, amit abszolút ellehetetlenített a főpolgármesteri javaslat.
A BKV nem mehetett szembe a tulajdonos döntésével. Más megoldás nem lévén, először eredménytelennek nyilvánította az amúgy eredményes és érvényes tendert, majd lezárta. (Akit részleteiben is érdekelnek a történtek, az itt olvashat bővebben a témáról.)
Nem okozott különösebb meglepetést, hogy a Közbeszerzési Hatóságnak is szemet szúrt az eset, ami miatt végül 120 millió forint bírságot szabott ki a cégre. Így lett egy bevételszerzési lehetőségből a kiadást növelő jogi hercehurca, és még csak azt sem lehet tudni, hogy miért volt erre szükség.
Időhúzásban profi a városháza
Miután elkaszálták az üzletet, Karácsony Gergelyék a kezdetektől azzal nyugtatták a közvéleményt, hogy hamarosan kiírnak majd egy új közbeszerzést a tárgyban, ami sokkal kedvezőbb és modernebb konstrukció lesz Budapestnek.
Eltelt három év, és a mai napig nem történt semmi.
Annak ellenére sem, hogy Karácsony Gergely például 2021 januárjában – tehát már akkor is több mint egy évvel az eredeti közbeszerzés megtorpedózását követően – arról beszélt az InfoRádiónak, hogy a főváros egy új beszerzés kiírását fogja elindítani. Ez elmaradt, pontosabban nyolc hónappal később, 2021 szeptemberében megjelent egy felhívás, amelyet viszont alig egy hónappal később már vissza is vontak.
A reklámtender előzményeinek fényében ezen kár is csodálkozni, az viszont némiképp furcsán hatott, hogy miután Karácsony Gergely sokallotta a BKV reklámfelületeinek a négy évre tervezett kiszervezését, második körben már hat évre adták volna oda a jogokat.
Az idő pénz, de ebben az esetben tényleg nagyon-nagyon sok pénz
Mikor 2021 októberében másodjára is léket kapott a reklámtender, a pályázati dokumentációban azt írta a főváros, hogy bár a közbeszerzést eredménytelennek minősítették, de „valószínűsíthetően” megismétlik majd. Tekintettel arra, hogy azóta megint eltelt egy év, a VG megkereste a BKV-t, hogy hol tart az ügy. A cég azt válaszolta, hogy
egyelőre nem született meg a döntés, jóváhagyás az új eljárás indításáról.
Mindez pénzügyi szempontból különösen rossz hír. Ha hagyták volna, a JCD 2019 novemberétől havi 142 millió forintot fizetne a fővárosnak a BKV reklámhelyeiért.
Azóta 39 hónap telt el, ezalatt több mint 5,5 milliárd forint folyhatott volna be.
Hiába, erre valamiért nem tartottak igényt a városházán, helyette beérték a korábbi, sokkal kedvezőtlenebb viszonyok fenntartásával. A BKV a reklámhelyeinek hasznosítására két céggel áll szerződéses kapcsolatban:
- A Peron Reklám Kft. a hatályos bérleti szerződése alapján reklámpartnerei bevonásával hasznosítja a társaság reklámozásra alkalmas felületeinek legnagyobb részét. A megállapodás határozatlan idejű, három hónap felmondási idővel. A teljesség igénye nélkül: a Peron Reklám Kft.-hez tartoznak a járművek külső felületei, a járművek belső felületei (a metró kivételével), a metróállomásokon az óriásplakátok, CLP berendezések és a mozgólépcső melletti falfelületeken lévő plakátok.
- A Promix Zrt. a hatályos bérleti szerződése alapján jogosult valamennyi metrókocsi belső felületének reklámcélú hasznosítására. Ez a szerződés is határozatlan idejű, 150 napos felmondási idővel.
Csakhogy ez a két cég együttesen fizet a fővárosnak átlagosan 50 millió forintot,
két és félszer kevesebbet, mint amennyit a JCD teljesített volna.
A BKV kiadta az erről szóló hivatalos statisztikát a VG-nek, ebből tudható, hogy a reklámfelületek hasznosításából
- 2020-ban összesen 592 millió forint folyt be (havonta átlagosan 49,3 millió forint),
- 2021-ben 580 millió forint (havonta átlagosan 48,3 millió forint)
- 2022 októberéig pedig 509 millió forint (havonta átlagosan 51 millió forint).
Ezeket az adatokat összevetve a JCD ajánlatával az állapítható meg, hogy 2020-ban 1112, 2021-ben 1124, 2022-ben októberig pedig 911 millió forintot bukott a főváros azon, hogy kiszorította a francia multit.
Ez tehát összesen 3147 millió forint, mintegy 3,15 milliárd.
Novemberben és decemberben együttesen további 182 millió forint veszhet oda, így jön ki a cikkünk legelején közölt 3329 millió forint. A végére viszont csak egy kérdés maradt: vajon meddig ül még ezen a helyzeten a városháza, és meddig termeli tovább a veszteséget a fővárosi költségvetésnek? Érdemes sietni, minden egyes nappal újabb milliókat, nagyjából 2,6 millió forintot dobnak ki az ablakon.
Az eredeti cikket itt olvashatja el