Interjú

2019.03.06. 14:19

Dörner György: zenei mindenevő vagyok

Bruce Willis, Eddie Murhy vagy Michael Douglas is Dörner György hangján szólal meg magyarul, az Új Színház igazgatója pályakezdő kora óta imád szinkronizálni.

Takács Eszter

Budapest, 2012. március 20. Dörner György igazgató sajtótájékoztatót tart Kodolányi János: Földindulás címû elõadásának próbája elõtt az Új Színházban. MTI Fotó: Kollányi Péter

Forrás: MTI Fotó

Fotó: Kollányi Péter

Most a Vasárnap Reggel című hétvégi magazin legutóbbi számában arról mesélt, hogy melyik szinkronszerep volt a leginkább embert próbáló számára, miért Jerzy Radziwiłowicz és Boleslav Polivka a kedvenc színésze, és arról is, hogy létezik-e demokratikusan működő színtársulat.

Egy korai vasárnapi órában beszélgetünk, mert az interjú után templomba készül.

Igen, mindig elmegyek a vasárnapi misére, ha tehetem, fontos számomra, hogy meghallgassam az evangéliumot.

Az Új Színházban az az alapvetés, hogy csak magyar írok darabjait játsszák. Ez nézőcsalogató?

Ez egy nagyon általános elv, szomorú, hogy kuriózumnak számít. Mindenütt vannak olyan színházak, amelyek például csak Shakespeare-t vagy Brechtet játszanak, vagy kizárólag klasszikusokat. Ennek nem kéne különlegesnek lennie Budapesten sem.

Jánosi Dávid (b) Vajk és Dörner György (j) Géza fejedelem szerepében Szabó Magda Az a szép fényes nap című történelmi játékában a budapesti Új Színházban 2014 májusában
Fotó: Illyés Tibor / MTI Fotó

Milyen darabot visznek legközelebb színpadra?

Herczeg Ferenc van tervbe véve, hiszen neki évfordulója lesz. Jó lenne, ha egy teljes évadot össze lehetne állítani a műveiből. Az utóbbi több tizenévben sajnos nagyon feledésbe merült, ezért jó lenne, ha minél több darabja színpadra kerülne. A Bizánc című művét már játsszuk, és meggyőződésem, hogy a világ drámairodalmának az egyik legjobban megírt darabja.

Ön választja ki a darabokat?

Többnyire igen, de minden ajánlást meghallgatok. Legutóbb a Nagy ho-ho-horgászról győzött meg a dramaturg kollégám és egy színművésznő. Annyira lelkes lettem ettől a jóravaló vállalkozástól, hogy még a zenéjét is megírtam.

Dörner György játszik Ursus szerepében Victor Hugo A nevető ember című drámájában 2012-ben
Fotó: Krizsán Csaba / MTI Fotó

Tanulta is a zeneírást?

Zenemániás vagyok, amióta az eszemet tudom. Már kisgyereknek is összeütöttem két fadarabot, hogy halljam, milyen hangot ad. A gimnáziumban énekkaros voltam, amit sokakkal ellentétben nagyon élveztem.

A zene a világ és a Jóisten egyik legnagyobb ajándéka.

Régen sokkal több időm volt zenét írni, mostanában sajnos kevés alkalmam van rá.

Milyen zenét hallgat?

Jót. De mindenevő vagyok.

A népzene alapvetés, ahogy a klasszikusok és az opera is, de mai dalokat is örömmel hallgatok.

A legutóbb például egy Beatrice-koncerten voltam.

Nagyon demokratikusan működik az Új Színház társulata?

Mondjuk. De valójában nem az igazi, ha demokrácia van egy színtársulatban. Felkészültség és tehetség kell a jó előadásokhoz. A családban sem működik a teljes demokrácia, a családfő kezében kell lennie az irányításnak. A fiúgyermekek persze idővel átveszik a család irányítását. A Keresztapa egy nagy klasszikus, ami ezt hűen modellezi, és ha elvonatkoztatunk attól, hogy bűnözőkről van szó, gyönyörűen láthatjuk, hogyan működik a hierarchia a családban.

Vass György (b) Luigi és Dörner György (j) Monte Christo szerepében játszik Giorgio Pianosa: Mert a mamának így jó című komédiájában még 2012-ben
Fotó: Kallos Bea / MTI Fotó

Említette, hogy kevés ideje van a zeneszerzésre a színházi munkák mellett, de sokat szinkronizál is. Máig ön kölcsönzi a hangját Bruce Willisnek, Eddie Murhynek vagy Michael Douglasnek. Ők végigkísérik az életét?

Hogyne. Végigvonulnak az életemen és ezt nagyon élvezem. A szinkronizálást rosszul csinálni nem nehéz, de jól igen. Teljes embert igényel.

Néha alábecsülik a szinkronszerepek jelentőségét, pedig komoly felkészültséget igényelnek. Szerencsémre évtizedek óta nagyon jó külföldi színészeket szinkronizálhatok.

Bár azokat a színészeket, akiket a legszívesebben szinkronizálok, a legtöbb néző nem is ismeri. Ilyen például Jerzy Radziwiłowicz és Boleslav Polivka.

Mi volt a legnehezebb szinkronszerepe?

Eddie Murpy másfél órás önálló estje nagyon megizzasztott. Az embert próbáló volt, feszegette a szerep az emberi teljesítőképesség határait.

Azt mondja, hogy alig látunk közép-európai filmeket, ennek mi lehet az oka?

Inkább azt mondom, hogy nem is látunk. De francia vagy olasz filmet sem látunk. A forgalmazóknak a piac a fontos.

Igény lenne rá?

Igény arra van, amit az ember lát. Csak arról tudunk, amit érzékelünk, amit viszont nem tudunk érzékelni, arról leszokunk. Nem hiányzik. Sokan nem tudják, hogy lenne-e igényük olasz, spanyol vagy francia filmre, hiszen sosem láttak.

Bach nélkül is sokan élnek a Földön. Bach-hal viszont teljesebb és érdekesebb életet élhetnének.

A gyerekeket hogyan lehet színházra nevelni?

Vonzó hősöket kell mutatni nekik, nem virtuális lényeket, hanem valódi embereket. Egy szép nő, egy jóvágású férfi színész hős tud lenni egy kisgyerek szemében. A Nagy ho-ho-horgász is egy nagyszerű gyerekdarab, de a család minden tagjának szól, a felnőtteknek is. És imádják a Pöttöm Pannát, A királylány bajuszát vagy a Mátyás királyt.

Borítókép: Dörner György sajtótájékoztatót tart az Új Színházban

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!