2022.06.22. 14:09
Egyre jobban csípik az erőset a vásárlók
Az utóbbi időszakban növekedett a csípős termékek kedveltsége. A hazai fogyasztók ötöde jelezte, hogy az elmúlt néhány évben szokott rá ezekre az élelmiszerekre – derül ki a Gyulahús Kft. friss, reprezentatív kutatásából, aminek eredményét szerdán Budapesten ismertették.
A magyarok nem mondanak le az finom ízekről még akkor sem, ha valamilyen speciális, „mentes” élelmiszert vásárolnak – világít rá a Gyulahús Kft. reprezentatív, 500 ember megkérdezésével, május végén készült kutatása. A válaszokból kiderül, hogy azok közel kétharmada (65 százalék), akiknek mentes élelmiszerek kerülnek az asztalukra, nagyon figyelnek arra, hogy azok ízletesek legyenek. Sőt, 45 százalékuk már az első csalódás után le is mond a kipróbált áruról, és tovább keres, amíg rá nem bukkan a számára legfinomabbra.
– A Gyulahús májasai a gyártási technológiából fakadóan mindig is glutén- és laktózmentesek voltak. A piac fejlődése láthatóan abba az irányba tart, hogy egyre több ember számára döntési szempont a „mentesség”.
– Ez a fejlemény számunkra versenyelőnyt is jelenthet, hiszen vásáróinknak nem kell új ízeket megszokniuk, egy tradicionális terméket tradicionális ízben tudunk kínálni számukra – hangsúlyozta Daka Zsolt, a Gyulahús Kft. ügyvezető igazgatója.
Dr. Görgényi Ernő Gyula polgármestere elmondta, a város jól döntött, amikor csaknem egy évtizede állami támogatással vállalta a helyi húsipar újjászervezését, a társaság ugyanis teljes mértékben önkormányzati tulajdonú cégként vált sikeressé. Szólt arról is, hogy a nyereséget visszaforgatják.
Az említett felmérés egyértelműen rámutatott, hogy a mentes termékek iránt igen jelentős az igény, ami mögött ráadásul nem feltétlenül a vásárlók egészségügyi problémája áll.
A válaszok alapján kétszer annyian (43%) vásárolnak speciális árukat, mint amennyien diétáznak (21%). A diétázók között mintegy 60 százalék azok aránya, akiknek valamilyen orvos által igazolt probléma miatt kell ezt megtenniük. Figyelemre méltó, hogy csaknem 30 százalék azt mondta, azért választ ilyen étrendet, mert egészségesebbnek tartja a hagyományoshoz képest.
A kutatás egy másik területet is vizsgált, s kiderült, hogy a magyarok körében igen kedveltek, és egyre kedveltebbek a csípős ételek. A válaszadók csaknem háromnegyede (73%) azt jelezte, hogy rendszeresen fogyaszt ilyen termékeket. Korcsoport szerint nem nagyon lehet ebben különbséget tenni, a fiatalabbak és az idősebbek egyforma arányban kedvelik a csípős ízt. A férfiak több mint 80 százaléka mondta azt, hogy több-kevesebb rendszerességgel kerül a tányérjára erős étel, míg a hölgyek körében ez az arány 65 százalék. Ezeknek a termékeknek a népszerűsége az elmúlt időszakban megnőtt. Csaknem 20 százalék úgy nyilatkozott, hogy mostanában szokott rá ezekre a finomságokra. Ezt igazolják egyébként a Gyulahúshoz beérkező visszajelzések, valamint szakmai vásárok kóstoltatásának tapasztalatai is.
A pandémia is erősíthette a csípős kedveltségét
A kutatás erre ugyan nem tért ki, de a növekvő trendben, a csípős termékek iránti kereslet élénkülésében minden bizonnyal a pandémia is szerepet játszott. A csípős paprikával kapcsolatban általános vélemény, hogy fertőtlenítő hatása van. Ez pedig sokak szeme előtt lebegett, és a Covid alatt a népi bölcsességet követve például ilyen ételekkel is próbálták védekezésüket kiegészíteni – fejtette ki Gila Éva, a Gyulahús Kft. marketingmenedzsere.
A csípős élelmiszerek között a legkedveltebb a kolbász, amelyet 10 vásárlóból 8 rendszeresen levesz a boltok polcairól. Meglepő módon a csípős fűszerek, ízesítők messze elmaradnak az előzőtől, ám azért a válaszadók közel kétharmada gyakran betesz ilyen termékeket a kosarába. A paprika (friss zöldség) áll a harmadik helyen 62 százalékkal. Ezek mellett a csípős savanyúságok, szószok, öntetek, mártások is igen keresettek. A csípős kínálatban magasan a Gyulai márkát tartották (31%) a legkiemelkedőbb húskészítménygyártónak a válaszadók.