2018.03.20. 17:16
Kezdődhet az M44-es újabb szakaszának építése
Az időjárási viszonyoktól függően rövid időn belül megkezdődhet az M44-es gyorsforgalmi út Kondoros és Békéscsaba közötti, 17,6 kilométeres szakaszának 41,39 milliárdos hazai forrásból megvalósuló kivitelezése – jelentette be Tóth Andor Nándor, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) közlekedési hatósági ügyekért felelős helyettes államtitkára kedden a szakaszindító ünnepségen, Békéscsabán.
A következő években Magyarország kormánya 2500 milliárd forintot fordít közutak fejlesztésre, amiből több mint ezer kilométer új közút épülhet hazánkban – fogalmazott köszöntőjében a helyettes államtitkár. Mint mondta, ezek nagy része gyorsforgalmi, illetve főút. Hozzátette, jelenleg Magyarországon a sztrádák hossza eléri az 1430 kilométert, ami 2024-re több mint 2000 kilométer lesz majd. Mindez európai szinten is számottevő eredménynek számít majd, és a beruházásoknak köszönhetően a kontinens élmezőnyébe kerül hazánk.
Tóth Andor Nándor kiemelte, a 2500 milliárd forint 50-50 százalékban uniós, illetve hazai forrásból tevődik össze. Nyolcvan százalékban már szerződésekkel rendelkeznek, így hamarosan valamennyi fejlesztés elkezdődhet.
– A kormány beköti a gyorsforgalmi úthálózatba a megyei jogú városokat – sorolta az eredményeket. – Az adott térségek gyorsforgalmi úton történő megközelítésének több jelentősége is van. Lerövidül az ingázás, a befektetők számára vonzóbbá teszik az adott településeket és környéküket, valamint biztonságosabbá válik a közlekedés.
Békéscsaba mellett 2022-ig magas szintű közúti kapcsolatot kap Eger, Kaposvár, Salgótarján, Szolnok, Sopron és Zalaegerszeg. A helyettes államtitkár kifejtette: az M44-es Magyarország kelet-nyugati gyorsforgalmi úthálózatának részét képezi majd, és az M5-ösön keresztül az M7-est és az M6-ost összekötő M8-as autópálya-hálózatba kapcsolódik majd be.
A Békéscsaba és Kondoros közötti 17,6 kilométeres szakasz 41 milliárd forintból épül meg.
Vantara Gyula országgyűlési képviselő, Békés megyei fejlesztési biztos úgy fogalmazott, az M44-es megépülésével Békés megye bekapcsolódik az ország vérkeringésébe.
- Békéscsaba megközelítése a fővárosból várhatóan 45 perccel csökken – ecsetelte. – A gyorsforgalmi út biztosítja a tranzitforgalom levezetésének jelentős részét, csökken az átmenő forgalom, tehermentesülnek a 44-es út melletti települések. Csökken a környezetszennyezés, élhetőbbé válnak a városok és a községek. Javul a régió versenyképessége, bár a munkahely-teremtő beruházásokhoz helyi innovációkra, fejlesztésekre is szükség van.
Dr. Rákóczi Attila, a Békés Megyei Kormányhivatal főigazgatója a modernkori Békés megye egyik legjelentősebb eseményének nevezte az M44-es gyorsforgalmi út megépítését.
– Olyan ütőér csatlakozik Békés megyébe, ami magával vonzhatja a befektetőket, erősíti a térség felemelkedését, csökkenti az elvándorlást és javítja a foglalkoztatását – húzta alá.
Fotók: Lehoczky Péter
Hamarosan kezdődik a régészeti feltárás
Pántya József, a beruházó Nemzeti Infrastuktúra Fejlesztő Zrt. útfejlesztési igazgatója emlékeztetett rá, hogy az M44-es Tiszakürt-Kondoros közötti szakaszának kivitelezését 2016 decemberében kezdték el. A keddi szakaszindítót követően Kondoros és Békéscsaba között épül meg a gyorsforgalmi út 17,6 kilométeren. Jelenleg a lőszermentesítés zajlik, amit a régészeti feltárások, illetve a hidak környezetében a próbacölöpözések követhetnek. A Kondoros és Békéscsaba közötti szakasz építése ugyancsak kizárólag hazai forrásokból épül meg.
A 17,6 kilométeres részt három szakaszra bontva építik meg, Kondorosnál lesz egy külön, 1 kilométeres szakasz, amely 2019 negyedik negyedévére készül el. A következő 16,6 kilométeres szakasz építése – amely mellett párhuzamosan 12 kilométernyi földutat is megépítenek – 2020 közepére fejeződik be, Békéscsabánál pedig a Fürjesi-úti csomópont 2021 első negyedévére lesz kész.
A Kondoros-Békéscsaba szakasz kétszer kétsávos lesz burkolt leállósávval, fizikai elválasztással. A tervezési sebesség 110 kilométer/óra.