2018.09.24. 12:36
Harcjárművek, hajók, repülők foglalták el a Csabagyöngyét
Hét országból ötszáz mestermunka érkezett a hétvégi, 24. Nemzetközi Makettkiállításra és –versenyre, amit a megyeszékhelyi Csabagyöngye Kulturális Központban rendeztek meg. Volt, aki járműve antennáját citerahúrból készítette el, akadt, aki felesége ezüstékszerét kérte el, és ebből gyártott védőláncot a harckocsijára, de megesküdött, hogy visszaalakítja a nyakra valót.
Nemes Sándor már beírta magát a makett-történelembe az első világháborúban bevetett csabai páncélvonat élethű másával, melyet a megyeszékhelyi Körös Makett Klub asztalán is bemutatott a hétvégén.
– Magyar találmány volt ez a páncélvonat, a 12 közül a békéscsabai kapta az I-es számot – ecsetelte. – A szerelvénynél az első volt a löveges, ezt követte a géppuskás kocsi, utolsóként újra géppuskás, és ezen helyezték el a mozdony tartalék szénkészletét.
Nemes Sándor az, aki sűrűn feltűnik mérőszalaggal, papírral, ceruzával a békéscsabai állomáson a mozdonyok, vagonok körül. Saját építésű vasúti járműveihez gyűjt anyagot, méreteket. A mostani versenyen többek között két- és négytengelyes kőszállító vagonokkal indult, és érdemelt ki a második díjat.
Nemes Sándor a többi maketteshez hasonlóan egy-egy alkotáshoz rengeteget olvas utána, fotókat szerez be, készít, bújja a szabványkönyveket. Kiemelte, a makettezés érzelmi dolog, ami megtetszik, megfogja az embert, azt megcsinálja, és ilyenkor nem az órát nézi.
Bodó Imre, a Körös Makett Klub vezetője elmondta, 41 kategóriában mérették meg alkotásaikat a nevezők 350 makettel. Emellett a klubasztalokon 150 munkát nézhettek meg a látogatók. Magyarország számos pontja mellett érkeztek jelentkezők a versenyre Romániából, Bosznia-Hercegovinából, Szlovákiából, Németországból, Angliából és Szerbiából. Az idei két kiemelt kategória a 80 éves a Magyar Légierő és 170 éves a Magyar Honvédség volt. A gyermekek, ifjúságiak, felnőttek külön versenyeztek, a legeredményesebb maketteseknek meghirdették a mesterkategóriát. Előadásokat tartott idősebb Kositzky Attila nyugállományú altábornagy, a légierő egykori vezérkari főnöke Eltérített, lelőtt, elszabadult és eltűnt repülőgépek, valamint Egyedül a végtelen égbolton címmel.
A díjakat is az altábornagy, valamint Szarvas Péter, Békéscsaba polgármestere adta át. A ,,Best of Show-díjat Atyi Tibor (Debrecen) vehette át tanyasi tankos diorámájáért (életképéért). Szarvas Péter számos fényképet is készített az alkotásokról, és külön örült annak, mennyi gyermek készített remekműveket.
A felnőttek remekművei közé tartozott a békéscsabai Gattyán István T-34-es harckocsija is. A gépjárművezetőként dolgozó alkotó acélból esztergált, faragott, reszelt, csiszolt harcjárművet, mely 1:16-os méretarányban készült két esztendeig, és 11 kilót nyomott. A kiállításon belül külön tárlat volt a nagyszénási Márta Jánosé. Ő a leghíresebb magyar autóversenyzők relikviáival – sisakoktól a ruhákig, fotókig – mutatta be.
A különböző kihívások is szóba kerültek, például a harcjárművet építőknél. Élethűen kell szemléltetni ugyanis a kopásokat, a rozsdásodást, a kifényesedett lánctalpat is, esetleg felszerelni a hiányzó kapaszkodókat vékony drótból. A vitorlás hajót építőknek is van teendőjük, többek között a rengeteg kötél elkészítése. Megfelelő felrakásuk a makettre – a vitorlákról nem is beszélve – sok időt és türelmet, nagy kézügyességet igényel.
Faragott, a hajó most készül
A békéscsabai Czepó Pál már több aranyérmet is szerzett a csabai versenyen, de most szervezőként, nézőként volt jelen, valamint több társával részt vett a díjak elkészítésében.
– Tagja vagyok a népművészeti egyesületnek, és most inkább a makettezés melletti másik hobbimnak, a fafaragásnak hódoltam szabadidőmben mondta. – Ugyanakkor készül a 1600-as évekbeli Nonsuch nevű angol hajó, bár egyelőre csak én látom, hogy a hulladéknak tűnő anyagokból vitorlás születik majd.