2018.12.06. 17:13
Hídról hídra haladtak a gyulai képviselők
A gyulai önkormányzat tulajdonába és kezelésébe kilenc közúti, illetve hét gyalogoshíd tartozik, amelyek állapotáról a közelmúltban tárgyalt a fürdővárosi képviselő-testület.
A Kapus-hidat a gyulai belváros idegenforgalmi célú rehabilitációja során állították helyre eredeti formájában 2007 és 2009 között – derült ki a polgármesteri hivatal mérnöki osztályának tájékoztatásából.
A beruházás során a korábbi gépjárműforgalom megszűnésével, a járdakonzolok eltávolításával a boltozat tetejéig elbontották a tartószerkezetet, helyette új szerkezeti részek épültek. A mellvédeket pedig új fagyálló téglából alakították ki.
A járófelület új kis kockakő burkolatot kapott, és megoldották a csapadékvíz-elvezetés kérdését. A már említett kockakő azonban nem állta ki az idő próbáját, ezért 2017-ben a híd 650 négyzetméternyi felületét felújították. A rekonstrukció során új betonaljzat készült, gépi vágott bazalt kis kockaköveket raktak le a teljes felületen. A korábban több kellemetlenséget okozó, kockakövek közötti hézagokat fugázták.
A város kapujaként is emlegetett Bárdos-hidat 2009-ben újították fel. A munkálatok során kicserélték az elavult vízszigetelést, így a híd szerkezete a só ellen is védetté vált. A falazat nagy teljesítményű, légpórusos vakolatot és szilikát festékréteget kapott, ami segíti a víz párolgását, a szellőzést. Emellett például a kőboltozatok víztisztító bevonatot is kaptak.
2010-ben felújították a Temesvári úti kerékpáros- és gyalogoshidat. Annak paraméterein ugyan nem változtattak, de teherbírásával biztonságosabbá vált a gyalogos- és kerékpáros-forgalom számára.
Idén három gyaloghíd, a Pálffy utcai, a Törökzugi és a Part utcai újult meg teljes mértékben. A fejlesztések részeként megtörtént a korlátok és a tartók homokszórása, teljes körű, időjárást álló festékkel történő ellátása, illetve a járófelületek cseréje, valamint a szerkezeti elemeket is megerősítették.
Kiss Tamásné önkormányzati képviselő az előterjesztés tárgyalása során kiemelte, a hozzá tartozó területeken három híd is található. A közelmúltban felújították a Part utcai hidat, ami korábban több helyen is kilyukadt. Kitért arra, hogy megoldódott a hídon található „csücskös sarok” problémája, amely balesetveszélyt jelentett.
Kiss Tamásné elmondta, elkészültek a Mátyás király utcai híd felújításának a tervei, és a rekonstrukció valószínűleg jövőre valósulhat meg. Mindez megoldaná a levezető résszel kapcsolatos gondokat, ami különösen a kerekesszékesek számára jelent nehézséget.
A képviselő felvetett egy, a Temesvári úti híddal kapcsolatos problémát is. Ott a hídhoz kapcsolódó kerékpárút megsüllyedt, az átmenet olyan tíz centi is lehet, a „tojások könnyen összetörnek”. Kiss Tamásné észrevételére dr. Görgényi Ernő polgármester kezdeményezte, hogy a mérnöki osztály vizsgálja meg, hogy mi okozza az említett helyzetet, és vázoljon fel megoldási javaslatot.
Három gyaloghíd is megújult
Dr. Görgényi Ernő polgármester elmondta, szakembereik félévente végeznek hídszemlét, melyek során a korlátok, burkolatok, forgalomkorlátozó táblák, a világítás, a csapadékvíz-elvezetés, a meder, az alépítmények, alátámasztások állapotát vizsgálják mérőműszerek nélkül.
Az éves hídvizsgálat során az építmények megszemlélhető részeire kiterjedően, nagyobb segédeszköz nélkül, esetleg kosaras gémmel ellátott gépkocsival ellenőrzik a hidakat. Az ötéves vizsgálat során – ami éppen jövőre esedékes Gyulán – megfelelő pontosságú segédeszközökkel és műszerekkel tárják fel a hidak pontos állapotát.
Alt Norbert alpolgármester – akinek kezdeményezésére a tájékoztató megszületett – hangsúlyozta, a városban állami kezelésében lévő hidak is találhatók. Kérte, hogy a németvárosi és a Budai Nagy Antal utcai híd állapotáról kérjenek majd tájékoztatót.