Békés megye

2019.01.05. 06:53

Alig készült el a kisvasút, már a felszámolásáról tárgyaltak

Egyre kevesebben emlékeznek a hajdani alföldi kisvasútra, hiszen 47 év telt el azóta, hogy 1971. november 1-jén utoljára áthaladt kürtölve a dízel motorvonat. Sokan nézték könnyezve a gyászos eseményt. A történet 1899. július 24-én kezdődött és 1971. november 1-jéig tartott.

László Erzsébet

Az időutazásban – mint már sokszor – ezúttal is a szabadkígyósi Hankó József helytörténeti kutató volt segítségünkre. Mint mondja, a sínek Szabadkígyóson a kövesút déli oldalán futottak. Akkoriban vicinálisnak nevezték a vonatot. A menetidő több mint egy óra volt, míg az autóbusz 30 perc alatt Békéscsabára ért.

Sokan kérdezték, mi indokolta a kisvasút megépítését. A válasz: a bőséges árutermelés. Békés megye mezőgazdasága gyorsan fejlődött. A felgyülemlett termény, például a búza, a kukorica, a cukorrépa szállítása egyre nehezebbé vált, hiszen a közutak minősége már nem volt megfelelő, így megoldást kellett keresni. Lehetőleg olcsó úthálózatot létrehozni, és annak megépítését minél előbb befejezni. Erre 1894-ben Boros Béni, az Arad-Csanádi Egyesült Vasutak Igazgatóságának főmérnöke talált megoldást. A keskeny nyomtávú vasút megépítésének végső szándékát az 1893. évi rendkívüli csapadékos idő adta meg, hiszen akkor a nagy sár miatt az áru szállítása lehetetlenné vált.

Az Arad-Csanádi Egyesült Vasutak Igazgatósága 1894 de­cemberében ülésezett, melyen elfogadták a kisvasút megépítését. A Csanád megyei Gazdasági Iparvasút kiadta az engedélyt, majd megalakult az Alföldi Első Gazdasági Vasút. Az előmunkálatokat Sármezey Endre vasútépítő főmérnök irányította, melyhez a mezőhegyesi ménesbirtok már üzemben lévő kisvasútját vette alapul.

Az egykori vasútvonal Békéscsabán, a Kossuth téren, rajta a kisvonattal. Amíg létezett, a közlekedés jellegzetes formáját képviselte

A mezőhegyesi Magyar Királyi Ménestől vették át a műszaki rajzokat, a váltók leírását, a vasúti kocsik méreteit, s a mozdony fajtáit. A vonalbejárás 1894 áprilisában volt, a jegyzőkönyvet 1894. május 4-én írták meg Kunágotán. A bizottságot Kovács Gyula, a Vasúti és Hajózási Főfelügyelőség képviselője irányította. Az iparvágányokat csak azok a magánszemélyek használhatták, akik a vasút építését anyagilag is támogatták. A részvényesek névsorát külön jegyzék tartalmazta.

Sármezey Endre 32 ezer méter sínt rendelt. A 4600 hétméteres sínt a Roessemann és Kühnemann cég szállította. A Kaszab és Brenner cég hozta a 71 ezer sínszeget, a 10 ezer csavart, Bonczosdról 40 vasúti teherkocsin talpfát szállítottak ide. Az építés 200 ezer koronába került, és állami támogatás nélkül épült meg Kovácsháza közelében. A vasút üzemelését az Arad-Csanádi Első Vasúttársaság végezte.

A részvény vásárlása tovább folyt. Gróf Wenckheim Frigyes 100 ezer koronáért, Békés megye 60 ezer koronáért, Csanádapáca 20 ezer koronáért, Újkígyós 10 ezer koronáért vásárolt részvényeket.

A vasúti pályát úgy építették meg, hogy a sebesség nem érhette el az óránkénti 20 kilométert. A Mezőkovácsházától Békéscsabáig terjedő vasútvonal működési engedélyét 1899 májusában írták alá, és azt az 1899. évi X. számú törvénycikk hagyta jóvá. Az Újkígyós–Ókígyós (Szabadkígyós) vasútvonal megépítéséhez a földet és a homokot Újkígyóson termelték ki. A homokbánya ma is megvan. A bánya főnöke Matyelka József volt. A vasútvonal létesítésével egy időben meg kellett építeni a kiszolgálóépületeket. A gőzmozdonyok feltöltéséhez ásott kutakat, raktárakat, őrházakat, hídmérleget építettek.

Amikor minden elkészült, 1899. július 22-én bejárták a vonalat, és a közlekedés 1899. július 24-én megindult.

Alighogy elkészült a kisvasút hálózata, 1951-ben már elkezdtek tárgyalni a felszámolásáról, megszüntetéséről. A gazdasági kisvasút (GV) fokozatosan a MÁV kezelésébe került. Először a Békéscsaba–Békés–Vésztő vasútvonal felszámolását kezdték el két ütemben; 1960. október 1-jén a 14 kilométeres Békéscsaba–Békés vonalon, majd 1962. január 1-jén a Békés–Vésztő–Ludasd–Vizesfás szakasz 38 kilométeres vonalán állították le a forgalmat. A Békéscsabától délre eső vasútvonalak még kegyelmet kaptak.

Érdemes megemlíteni, hogy 1966-ban a GV 1,3 millió utast szállított. Naponta 20 személyvonat és 6 tehervonat közlekedett, a legnagyobb forgalom Újkígyós és Békéscsaba között volt. Békéscsabáról 379 ezer, Újkígyósról 286 ezer, Szabadkígyósról 245 ezer utas szállt fel a vonatra. Az utasok nagyrészt munkába járó emberek és tanulók voltak. 1966-ban 101 ezer tonna árut szállítottak, főleg cukorrépát, kendert, nyers répaszeletet, szenet, tűzifát, fűrészárut. A cukorrépát Sarkadra és Mezőhegyesre vitték.

A gazdasági kisvasútra az akkori közlekedéspolitika mondta ki a végleges ítéletet 1960 és 1970 között. Erre ekkor még nem volt szükség, hiszen 15–20 évig minden felújítás nélkül történhetett volna a szállítás. Sokan javasolták, hogy korszerűsítsék a vonalakat, hogy tovább üzemelhessen a kisvasút, hiszen nem ez volt az egyetlen veszteséges üzem. A javaslatokat nem fogadták el.

A vasúti kocsik fapadosok voltak, vaskályhákkal fűtöttek. Az indulási állomáson külön személyzet salakolta ki a kályhákat, ellátták gyújtóssal, majd hajnalban meggyújtották a tüzet, kannákban szenet készítettek, a kalauzok pedig ügyeltek a tűzre. A vagont sokszor nagy füst árasztotta el, ilyenkor a szellőztetéssel a meleg is elment.

Korábban beállítottak I. osztályú kocsit is, de ezt később kivonták a forgalomból. Nyáron a teherkocsiból nyitott járműveket alakítottak ki, ezeket szintén fapaddal látták el. Nemdohányzó kocsik nem voltak. A szerelvényt először gőzmozdonyok, majd később, az 1960-as évektől dízelmotor üzemű mozdonyok vontatták. A dízelmozdonyokat Franciaországból, majd később Olaszországból vásárolták. A második világháború után megindult a hazai motorgyártás is.

A hajdani vasútvonal Békéscsabán a jelenlegi Andrássy úton haladt a Kossuth tér felé. A Csaba Center előtt volt a kitérő, majd a sínek áthaladtak az út jobb oldalára, és a Fiume előtt kanyarodtak a Kossuth téri állomásra. A katolikus templom előtt volt egy elágazás, ami a Kossuth téren keresztül az István malomig vezetett. A vonat a Kossuth téri állomásról indult Békésre.

Gáspár Lajos és Ancsin Ilona elbeszélése alapján Hankó József megtudta, hogy 1912-ben a Novák-tanya irányában két vonat összeütközött, 12-en megsérültek, haláleset nem történt.

A Nagymajorban (a Görbe háznál) a vasúti sínek sorompó nélkül haladtak át a műúton. Flender György 16 éves fiatalember 1937. október ­22-én fogattal közelítette meg a sínpárt, a mozdony rásípolt, a lovak megijedtek, és a gőzmozdony elé rohantak, amely Flender Györgyöt halálra gázolta.

A kisvasút állomáshelyei

Az állomáshelyek a következők voltak: Újkígyós (gazdabolt melletti épület), Józsefmajori út), Szabadkígyós-Alsó (1950-től a mai Kossuth téri autóbusz-megálló, itt egy földre helyezett régi vagon volt a váró), Ókígyós, Nagymajor (a varroda ­melletti épület, amelyről hiányzik az emléktábla) Salát-tanya, Kenderföld (feltételes megálló), Hűtőházi megálló (az 1960-as évek végétől), Békéscsaba, végállomás (jelenleg a Penny áll a helyén). A végállomással szemben volt a FUTURA gabonaközraktár, iparvágánnyal.

A Békés megyei kisvasutak építése

1894 Kovácsháza–Kupapuszta (15,4 km)

1899 Kovácsháza–Csanádapáca–Békéscsaba (55,3 km)

1903 Békéscsaba–Békés (15 km)

1904 Békés–Vésztő (24 km)

1905 Géza major–Tótkomlós (8,6 km)

1925 Géza major–Kaszaper–Orosháza (14,5 km)

1926 Orosháza – Gyopáros (4 km)

1948 Tótkomlós – Békéssámson (11 km)

1949 Pusztaföldvár elágazás – Pusztaföldvár (5,6 km)

1949 Ludad – Tarhos – Vizesfás (12 km)

1949 Gyopárosfürdő – Rákóczi telep (2,7 km)

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában