2019.01.18. 13:50
Gyorsnak kell lennie a vevőnek a fizetés utáni pakolásnál
Felgyorsult, stresszes világban élünk, amely az élet minden területére kiterjed. Így van ez a bevásárlással is. Nem elég, hogy egy forgalmasabb napon, munka után kígyózó sorok alakulhatnak ki az élelmiszerüzletek pénztárainál, de mindezt tetézi, hogy ma már a legtöbb helyen a vásárlóknak minimális helyük és idejük maradt a kifizetett termékeket elcsomagolni.
– Úgy érzem, stresszelik a vásárlókat az üzletek. Szinte a legtöbb, nagy forgalmú élelmiszerboltban a kasszánál nincs lehetőség kényelmesen elpakolni a megvásárolt termékeket, mert a következő vásárló dolgai már az én „nyakamon” landolnak. A kosarat le kell tenni a pénztár előtt, így abba sem tudom hirtelen visszatenni a dolgokat. Ha pedig a pénztáros megvárná, amíg a vásárló elcsomagolja az árut, akkor szinte meglincselik a többiek. Régebben volt erre kialakított hely a kasszáknál, amit megszüntettek, így mára az egyébként is rohanós világban, a túlzsúfolt, sorbanállós bevásárlás még stresszesebb – panaszkodott az egyik áruházlánc kasszájánál egy férfi, aki a felesége által összeírt listával indult útnak Békéscsabán.
A megye 7 településén 20 élelmiszerüzletet üzemeltető Élésker Kft. ügyvezetője hírportálunknak elmondta, az általuk működtetett egységekben nagyfokú eltérések vannak.
– Nem mondom, hogy nem érkezett már panasz hozzánk ehhez kapcsolódóan, de azt is figyelembe kell venni, hogy ahány vásárló, annyiféle szokás. Mindenkinek más a tempója, és az sem mindegy, hogy kosárba vagy bevásárlókocsiba gyűjti össze a termékeket. Az esetek többségében már egy meglévő épületben történt a boltok kialakítása. A 20 üzletre nem tudunk egyforma szabályt felállítani. Mindig keressük az optimumot, és azt is próbáljuk figyelembe venni, hogy adott üzletben mik a vásárlói szokások. Ebből eredően akad olyan boltunk, ahol viszonylag rövid a rakodófelület, és van, ahol egészen kényelmes, két részre osztott, azaz, két vásárló pakolását szolgáló hely van a pénztáraknál – fogalmazott Tyetyák Magdolna.
Hozzátette, mint minden kereskedelmi cégnek, nekik sem alapvető céljuk, hogy a vásárlókat bosszantsák, fontos számukra a vevőik elégedettsége, és mindent megtesznek azért, hogy minél magasabb szinten tudják a hozzájuk betérőket kiszolgálni. Arra vonatkozóan, hogy nagyobb vevőszám esetén mikor kell újabb pénztárat megnyitni, amellyel mérsékelhető lenne a probléma, az Élésker Kft. üzleteiben nincs belső szabályzat.
Az egyik nemzetközi áruházlánc legforgalmasabb megyeszékhelyi üzletében mintegy 3000 vásárló fordul meg naponta. Maczelka Márk, a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. kommunikációs vezetőjétől megtudtuk, naponként és napszakonként változik, hogy hány pénztáros dolgozik. A létszámot a vásárlói igényekhez igazítják.
– Természetesen egy ekkora hálózatnál elkerülhetetlen, hogy vásárlói panasz érkezzen e miatt. Több üzletünkben is van nagy méretű pakolórész, nem feltétlenül elválasztóval, de a méretéből adódóan több vásárlás is elkülöníthető rajtuk. A kialakítás során a legfontosabb szempontok az adott helyszín igényei: a vásárlószám, az alapterület, valamint az átlagos kosárhasználat. A tavalyi évtől pedig önkiszolgáló kasszák is segítik a vásárlást.
Mindent a magasabb profitért?
A multik bevonulásával egy teljesen más szemlélet kezdődött a kereskedelemben, amelynek célja a forgalom, ezzel együtt a profit növelése. Az egyik ilyen cégnél egykor alkalmazásban állt pénztáros elárulta, ezeken a helyeken a kasszásoknak meghatározott darabszámú vonalkódot kell lehúzniuk adott idő alatt, azért rohannak annyira. A gép számolja, hány másodperc telik el két pittyenés között, melyre vonatkozóan szigorú elvárások vannak, percenként mintegy harminc árut kell lehúzniuk.