2019.02.10. 20:01
Mélyülnek a kátyúk, jönnek a felújítások
Az idei tél bővelkedett csapadékban, éjjel fagyott, nappal pedig olvadt. Ez pedig nem tett jót az utaknak, így aztán egyre több helyen találkozni kátyúkkal, úthibákkal. A szakemberek szerint az utak javítása folyamatos, de komolyabb munkálatokra csak a jó idő beállta után lehet számítani.
Fotó: MTI
A téli időszakban a csapadék a burkolatba bejutva a fagyási-olvadási ciklusok hatására szétfeszítheti az aszfaltot, emiatt alakulnak ki burkolathibák. Ilyen jelenségek leginkább csapadékos időjárás esetén fordulnak elő, főleg akkor, ha nagy hőmérséklet-különbségek alakulnak ki rövid időn belül, amire az elmúlt napokban, hetekben többször is volt példa – közölte lapunkkal a Magyar Közút Nonprofit Zrt.
A társaság elmondása alapján a téli időszakban is folyamatosan végzik a burkolatjavítási munkákat. Erre azonban csak akkor van lehetőségük, ha száraz az időjárás, és a hőmérséklet nulla fok feletti. Télen alapvetően speciális kátyúzó anyagot használnak, egyes kiemelt útszakaszokon pedig korlátozottan végeznek tartósabb, melegaszfaltos javításokat. A lokális javítási munkáknál a forgalmasabb útszakaszokon található hibák javítása élvez elsőbbséget.
A hatékonyabb burkolatjavítási munkák elvégzésére tavasztól őszig van lehetőség, és a teljes körű felújítások is ebben az időszakban valósulhatnak meg. Békésben, mivel az idei január szinte folyamatosan csapadékos volt, így a keletkezett burkolathibákat csak a hónap utolsó napjaiban és most, februárban tudták elkezdeni. Mérnökségenként két-két brigád, azaz összesen megyei szinten nyolc csapat végez ilyen munkát. Az idén eddig mintegy 300 tonna aszfaltot dolgoztak be a kátyúzási munkák során, tavaly pedig mintegy 13 ezer tonna aszfaltot használtak fel a megyében, és ebben az évben is hasonló mennyiséggel terveznek a társaságnál.
Kiemelték: tavaly az utóbbi évek legnagyobb útfelújítási programjait indították el, melynek során csaknem ötven kilométernyi útfelújítás valósult meg a megyében. A felújítások pedig a társaság közlése szerint folytatódnak. Mint megtudtuk, jelenleg ezek előkészítése zajlik, a szakemberek a tervezési, közbeszerzési eljárásokat folytatják le, megyei szinten pedig mintegy harminc kilométernyi útszakasz érintett.
A Magyar Közlönyben tavaly decemberben megjelent kormányhatározat szerint a Magyar falu program keretében országosan 50-50 milliárd forint értékben indít a kormány útfelújítási programot 2019-ben és 2020-ban. A közlöny adatai mutatják, hogy Békés megyében hat szakaszon összesen.
22 kilométeren újulnak meg utak a programban. A Mezőberény és Szarvas közötti útszakaszt Hunyánál és Örménykútnál egyaránt 3-3 kilométeren, a Körösszakált Zsadánnyal összekötő szakaszt mintegy 2,2 kilométeren, a Kevermes–Medgyesegyháza–Orosháza közötti szakaszt 6,7 kilométeren újítják fel. A tervek szerint megújul még az újszalontai bekötőút 4,7 kilométeres része, valamint a pusztaottlakai bekötőút is, 2,5 kilométeren.
A sérült felni javítható
Kertész János, a Kertész Autó Kft. ügyvezetője idén még nem találkozott kátyú miatti meghibásodással, de tapasztalata szerint az elkövetkező időszakban várható, hogy megugrik az ilyen járművek száma. Általában gumi-, illetve futóműsérülések miatt keresik az ügyfelek, de gyakori a felnisérülés is. A szakember elmondta, rosszabb utak esetén nagyobb igénybevételnek vannak kitéve a futóművek, ezért jobban kopnak a különböző alkatrészek is. A kárértékről szólva úgy fogalmazott, az nagyban függ az autó típusától, de nem ritka a 80–100 ezer forintos javítási költség sem. Egyes alufelniknél pedig akár a több százezer forintot is elérheti a kár. A felnik sérüléseit, amennyiben orvosolható a hiba, úgynevezett görgőzéssel javítják – fogalmazott a békéscsabai autószerelő mester. Kertész János arra is felhívta figyelmet, hogy rosszabb utakon óvatosan vezessünk, és mérsékeljük a járművünk sebességét is.