2019.08.08. 15:25
A termelők szerint az olcsó dinnyének híg a leve
A Magyar Dinnyetermelők Egyesülete szerint nem a termelők érdeke az, hogy a Lidl 99 forintos kilogrammonkénti áron kínálja a dinnyét.
20190722_Tengelic Száraz Jánosné és családaj több éve foglalkozik dinnyetermesztéssel. Dinnye szedés Tengelic határában. Foto:Mártonfai Dénes/MD Tolnai Népújság
Fotó: Mártonfai Dénes
A nagy dinnyetermő körzetek közül jelenleg a békési térségben a vége felé tart a betakarítás. A piaci helyzet jelenleg nem indokolja a felelőtlen áruházi akciókat a Magyar Dinnyetermelők Egyesülete szerint. Határozottan cáfolják, hogy a termelők érdeke az akciózás.
Az áruházlánc azzal indokolta az akciós árat, hogy minden dinnyebeszállító partnerük azt kérte, a földeken felhalmozódott dinnyefelesleg értékesítésében nyújtson támogatást, melyhez az akciós és az exporttevékenységet egyaránt támogató átadási áraikat ajánlották fel. A Lidl Magyarország ez alapján csökkentette a görögdinnye kilogrammonkénti árát 99 forintra, melynek köszönhetően a vállalt beszállító partnerei nagyobb mennyiségben tudtak dinnyét értékesíteni más Lidl-országok részére is – fogalmaztak. Hozzátették: a Lidl Magyarország és a Nemzeti Agrárkamara célja közös abban, hogy kiváló minőségű, megfelelő mennyiségű magyar görögdinnye kerüljön hosszútávon a hazai és külföldi áruházakba, így a vásárlók asztalára. Ennek feltétele a korrekt, a fejlődést biztosító megállapodások megkötése a termelőkkel és kereskedőkkel egyaránt, mert ez szolgálja a vásárlók érdekét is.
Az egyesület határozott álláspontja ugyanakor az, hogy jelen akciózáshoz csupán felvásárlói érdekek fűződnek, mely nem fedi le sem a termelői véleményeket, sem az ágazat pillanatnyi helyzetét. Úgy vélik, hogy nem tisztességes egy ilyen szintű árletörő akciót szervezni, ugyanis ezzel nehéz anyagi helyzetbe hozza a Lidl a termelőket. Ez az egész ország dinnyepiacát és a jövőbeni termelést veszélyezteti, mellyel a termelőket és a fogyasztókat is megkárosítja.
Az egyesület véleménye megegyezik a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara sajtóközleményében kiadottal, miszerint az áruházlánc gyakorlatilag marketingeszköznek használja ezt a minőséginek hirdetett dinnyét, hogy becsalogassa a vásárlókat. A kamara tapasztalatai szerint továbbá egy ilyen lépés a többi kiskereskedelmi láncot is árcsökkentésre készteti. Úgy vélik, közép- és hosszú távon akkor alakulhat jól a piac a fogyasztók, a dinnyetermelők és a forgalmazók számára, ha folyamatosan jó minőségű és elegendő mennyiségű dinnye kerül a boltokba, a piacokra, és a termelés javítására hatalmas összegeket beruházó gazdáknak hosszú távon meg is térül a ráfordításuk.
A Magyar Dinnyetermelők Egyesülete fontosnak tartja a szakmai együttműködést, ezért felajánlja a Lidl Magyarországnak, hogy közreműködő szerepet vállal a magyar termelők és a multinacionális cég közötti esetleges tárgyalásoknál.
Borítókép illusztráció: MW archív.