2019.08.16. 17:14
Új autók Békésben: Ferrarit is vásároltak
Egyre több új autót értékesítenek hazánkban. Az idei év első féléves adatai alapján országosan közel tízszázalékos a növekedés az előző év azonos időszakához képest.
Az év első felében több mint ezer új személyautót adtak át megyénkben – derült ki a Datahouse Kft. adataiból. Az 1234 jármű több mint 35 százalékát – 466 darabot – a megyeszékhelyen helyezték forgalomba új tulajdonosaik. Ezt követte Gyula 121 autóval, majd Orosháza, ahol 97 új személygépjárművet regisztráltak. Húsznál több autót adtak át településenként Békésen, Szarvason, Gyomaendrődön és Mezőberényben. A legtöbb autót a nagyközségek közül Nagyszénáson regisztrálták, összesen 16 darabot, a községeknél pedig Szabadkígyóson helyezték forgalomba a legtöbb kocsit: ez év júliusáig kereken tíz darabot rögzített az adatszolgáltató.
Az új autót választók kedvenc márkája a Suzuki, ebből 196 járművet vásároltak a megyében, a Dacia áll a második helyen 138 darabbal, a képzeletbeli dobogó harmadik fokára pedig az Opel került 108 autóval. Erről a helyről egyébként nem sokkal csúszott le a Ford, ebből a márkából mindössze hét autóval kevesebbet értékesítettek, mint Opelből. Népszerű volt még a Toyota, a Renault, a Kia, a Nissan, a Škoda és a BMW. Ezekből, márkánként több mint ötvenet rögzítettek a megyében. Érdekesség, hogy az év első felében olyan luxusautókból is forgalomba helyeztek kettőt Békésben, mint a Ferrari vagy az Infiniti, mely utóbbi a japán Nissan luxusautókat gyártó vállalata. De mint az adatokból kiderült, több új Minivel, Smarttal, Lexusszal és Jeeppel is találkozhatunk a megyei utakon, ezekből ugyanis szintén vásároltak néhányat a békésiek.
Keresik a tisztán elektromosat is
A személyautók esetében az első félévi értékesítési számok nagyon közel vannak időarányosan a növekedési várakozásainkhoz, így az év végére várt értékesítési volumen reálisnak, sőt inkább túlteljesíthetőnek látszik – tájékoztatott a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE). Hozzátették, a tisztán elektromos gépkocsik forgalomba helyezése kis mennyiség mellett növekszik, a felvevőpiac egyelőre korlátozott és alatta van az év eleji várakozásoknak. A plug-in hibrid autók pedig visszaszorulóban vannak a hibridekkel és a tisztán elektromosokkal szemben. A nagycsaládosok autóvásárlási támogatásáról az MGE megjegyezte: nagyon sikeresen indult, július végéig mintegy hétezer igénylés érkezett.
A többségnek idősebb járműve van
Az MGE szerint továbbra is kiemelten kell foglalkozni a hazánkba beáramló használt autók korösszetételével és azzal, hogy a Nyugat-Európában levetett és szubvencióval cserélt korszerűtlen dízel és benzines autók ne árasszák el hazánkat. Az MGE sürgeti a használt autók importjának mederbe terelését annak érdekében, hogy a fejlettebb országokban „levetett” régebbi, nagyobb károsanyag-kibocsátású autók ne, vagy ne ilyen mértékben nálunk kerüljenek forgalomba. A statisztikai adatok alapján a magyar autók átlagéletkora jelenleg 14–15 év. Szakértők szerint az öregebb autóknak nemcsak a károsanyag-kibocsátásuk nagyobb, de a törésteszteken is gyengébben teljesítenek.