2019.10.25. 12:24
Somogyi-Tóth Dániel boldogan tér vissza Békéscsabára
Somogyi-Tóth Dániellel is találkozhat az, aki részt vesz a Filharmónia Magyarország évadjának nyitókoncertjén.
Somogyi-Tóth Dániel
A karmester nemcsak vezényli a Kodály Filharmonikusok Debrecen koncertjét október 28-án, hétfőn a Csabagyöngye Kulturális Központban, hanem zongorán is közreműködik. A Filharmónia előadásán Beethoven 9. szimfóniája és Bachtól a Brandenburgi verseny csendül fel a Kodály Kórus Debrecen közreműködésével. Somogyi-Tóth Dániel elmondta, mindig boldogan tér vissza Békéscsabára.
− Igazán sokoldalú emberként ismerhetjük Önt. Karmester, orgonaművész, főzeneigazgató, kulturális menedzser, több sikeres vállalkozás alapítója. Melyik szerep áll a legközelebb a szívéhez?
− Mindegyik terület ugyanolyan fontos a számomra. Ha ezek közül bármelyiket el kellene engednem, talán egyik területen sem lehetnék eredményes. A szívemhez legközelebb a zene áll, viszont a közeli barátaim mind a repülés területéről valók.
− Mi volt az a momentum az életében, mely hatására a klasszikus zene világa mellett kötelezte el magát?
− Tizenötéves koromban tudomásul vettem, hogy zenészként még lehet közöm a repüléshez, de ha pilótaként dolgoznék, ez fordítva biztosan nem működne. Nem mondom, hogy ez egyszerű – főleg úgy, hogy a zenei pályám is több területen zajlik, mind feladatkörök, mind műfajok tekintetében.
− Fiatal kora ellenére már most meglehetősen eredményes karriert tudhat maga mögött. Munkája során miből merítkezik, mi segíti a céljai elérésében?
− Ha a közönségtől vagy a kollégáimtól jó visszajelzéseket kapok, az rengeteg erőt ad. Emellett, ha azt látom, hogy társadalmi haszna van annak, amit elképzeltem, az szintén arra ösztönöz, hogy még többet dolgozzak: azt gondolom, hogy ez önmagában nem meglepő, ezzel mindenki így van. Nekem annyiban van szerencsém, hogy két szenvedélyemet, a zenét, és a repülést egymásban ki tudom pihenni. El sem tudom képzelni, hogy máshogy legyen.
− Ha egy dolgot kellene kiemelnie a karrierjéből, amire a legbüszkébb, akkor mi lenne az?
− A közönség reakciója a munkáimra. Mindig az objektív szempontok számítanak: Debrecenben az eddigi nyolc év alatt közel megtízszereztük a koncertre járó bérletesek számát, jelentős társadalmi szerepe lett a komolyzenei programoknak. A ferihegyi repülőmúzeum, amelynek a fejlesztése szintén hozzám kötődik, a tavalyi hetvenezres látogatószámával már Európa legnépszerűbb repülőtéri látogatóközpontjai közé tartozik. Azt is mondhatom, hogy a legbüszkébb azokra a csapatokra vagyok, amelyek ebben mellettem álltak és állnak.
− Októberben a Kodály Filharmonikusok és a Kodály Kórus Debrecen nyitja meg a Filharmónia 2019/20-as évadát Békéscsabán. Mit érdemes tudni a koncert programjáról?
− A két legnagyobb zeneszerző, Bach és Beethoven csúcsműveit adjuk elő: az 5. Brandenburgi versenyt és a 9. szimfóniát. A concertot kiváló kollégáimmal, Alexáné Kardos Ildikóval és Köcsky Balázzsal játsszuk, Debrecenben csembalón játszottam, most viszont – kicsit azzal az ürüggyel, hogy egyik helyszínen sincs csembaló – zongorán. Régi tervem ez. A régi legendás előadók Bersteintől Glenn Gouldig és Ferencsikig mind így játszották, kíváncsi leszek a fogadtatására, rögzítjük filmen is. A 9. szimfóniát pedig már vezényeltem Békéscsabán immár 10 éve, ahol a pályámat kezdtem. Szép emlék, nagyon várom ezt a két hangversenyt.
− Hajdú Bihar megyében a „Játsszunk Bachot!” című programmal a Kodály Filharmonikusok több koncertet is ad a Filharmónia ifjúsági bérletének részeként. Mesélne a hangverseny koncepciójáról?
− A Filharmónia Magyarország hajdú-bihari ifjúsági bérletsorozatainak évtizedek óta alapvető közreműködői az együtteseink. Idén a zenekarunk egyik csellistája ötletén és koncepcióján alapuló „Játsszunk Bachot!” interaktív koncertet visszük a kicsiknek, amin inkább a barokk és Bach világi zenéjével ismerkedünk meg, könnyedebb formában: elkalandozunk egy igazi barokk bálba, s megnézzünk, mit viseltek, hogyan ismerkedtek és hogyan táncoltak a vendégek.
− A megszokott hangversenytermi koncertek és közönség után teljesen más világ, amikor az iskolás korosztályt vezetik be a klasszikus zene világába. Mit gondol a fiatalok és a komolyzene kapcsolatáról?
− Emlékszem, hogy 25 éve, amikor a Bartók konzit kezdtem, ugyanúgy téma volt, hogy miért csak az idősebb korosztály jár hangversenyre, és nem gondolom, hogy a mai Magyarországon kevesebb koncert lenne, épp ellenkezőleg: Budapesten és az ország számos pontján igazán intenzív zenei élet zajlik. Debrecenben a nagy esti koncerteken is egyre több fiatalt látunk, aminek nagyon örülünk, de különben szerintem általában minden zenekar komolyan veszi ezt a missziót – ezügyben én optimista vagyok.
− A Filharmónia Magyarország nyári OrgonaPont sorozatában több alkalommal adott már koncertet, mint orgonaművész és hallhatta Önt a közönség az elsőként megrendezett Orgonák éjszakája eseményen is. Mi teszi különlegessé ezt a hangszert, miben rejlik az egyedisége?
− Egy jó orgona több szempontból lenyűgöző: mint hangszer, mint építészeti és mint műszaki alkotás egyaránt magával ragadja az embert. Mindig várom a nyarat, mert számomra az az orgona szezonja. Remek projektnek tartom az OrgonaPont sorozatot és magam is azon vagyok, hogy minél több izgalmas helyszínt bevonjunk a sorozatba.
− Hogyan viszonyul a közönség manapság a hangszerek királynőjéhez? Milyen az orgonakoncertek fogadtatása?
− Én sokszor azt tapasztalom, hogy olyan feltöltődést képes adni egy orgonahangverseny, főleg szakrális térben, amire kevés zenei műfaj képes. Én, ha csak lehet, ragaszkodom a hajóban elhelyezett kivetítőhöz (2000-ben az első orgonista voltam Magyarországon, aki alkalmazta), és mivel általában kotta nélkül játszom, számomra ez a garancia a közönséggel való kapcsolatra.
− Mik a tervei a jövőre nézve?
− Debrecenben jelentős fejlesztések állnak előttünk. Ha minden a tervek szerint alakul, a következő években lehetünk majd tanúi egy új hangversenyterem létrehozásának úgy, hogy ezzel közel egy időben egy új kamara-teátrum létesül, és a Csokonai Színház főépületének teljes rekonstrukciója is elkészül. Ha ez így lesz, a város kulturális történelmének legjelentősebb időszakai közé tartozhatnak majd azok az évek, amelyeknek az alapjait leraktuk az elmúlt időszakban, és ez Debrecen zenei életét is más dimenzióba helyezheti majd. Nem ehhez a fórumhoz tartozik, de szeretném, ha Budapesten létrehoznánk a világ legjobb repülőmúzeumát egy jelentős beruházás keretében. A zongora és az orgona pedig jó lenne, ha intenzívebben lenne jelen az életemben.