2019.10.26. 11:30
Van, amikor bizonyítási kísérlet ad választ
Időről időre előfordul, hogy azért zár le a rendőrség egy adott útszakaszt, helyszínt, hogy rekonstruáljanak egy korábban történt közlekedési balesetet. Tóth László rendőr alezredes, a Békéscsabai Rendőrkapitányság közlekedésrendészeti osztályvezetője elmondta, az úgynevezett bizonyítási kísérleteket annak érdekében végzik, hogy megtudják, a balesetben résztvevőknek az adott körülmények között mikor mit kellett volna észlelniük, kinek a mulasztása miatt következett be a szerencsétlenség.
Budapest, 2019. szeptember 14. tkzsben sszeroncsoldott szemlygpkocsi 2019. szeptember 14-n az M5-s autplya Budapestrl kivezet, soroksri szakaszn, a 15. kilomterszelvnyben, ahol hrom aut rohant egymsba. A balesetben egy n meghalt. MTI/Mihdk Zoltn
Fotó: Mihádák Zoltán
– A KRESZ szerint mindenki köteles úgy közlekedni, hogy önmaga, illetve közlekedő partnerei biztonságát és a vagyonbiztonságot ne veszélyeztesse. Tehát az úttestre, a közlekedésre kell figyelni. Például ha egy személygépkocsi rossz látási viszonyok között elüt egy kerékpárost, akkor megvizsgáljuk, hogy a jármű vezetőjének honnan, milyen távolságból, az ütközés előtt mennyi idővel kellett észlelnie, látnia a kerékpárost. Arra keressük a választ, hogy akkor, amikor észlelnie kellett volna, miért nem észlelte, mi vonta el a figyelmét a vezetéstől, miért nem az utat nézte. Azt is tisztázni kell, hogy amikor észlelte, hogyan reagált, időben cselekedett-e annak érdekében, hogy a baleset elkerülje. A szabálysértési, illetve büntetőjogi felelősség megállapítása szempontjából minden apró részletnek döntő jelentősége van – részletezte Tóth László.
Megtudtuk, a bizonyítási kísérlet során a rendőrség szakemberei ugyanolyan körülményeket próbálnak teremteni, mint amilyenek közt a baleset történt. A kísérletet ugyanazon a helyszínen tartják, és ha például gépjárművek ütköztek, akkor azonos típusú, felszereltségű járműveket, ha lehetőség van rá, ugyanazokat a gépkocsikat használják. A helyszínt centiméter pontosságra ugyanúgy állítják be, ahogy a baleset után a rendőrök találták. Ügyelni kell az időjárásra, a fényviszonyokra, ezért előfordult már, hogy a baleset után egy évet is várni kellett a bizonyítási kísérlettel.
Tóth László elmondta, Békéscsabán és a megyeszékhelyhez tartozó településeken évente általában tíznél kevesebb esetben szükséges bizonyítási kísérletet tartani. De volt olyan év, amikor havonta, viszont olyan is, amikor csak negyedévente került sor erre.