2020.01.05. 19:47
Veszelynél zebrával enyhítik a veszélyt
Várhatóan idén tavasszal adják át a jelzőlámpával szabályozott gyalogos-átkelőhelyet a Békéscsaba és Gyula között található Veszelynél – tájékoztatta hírportálukat megkeresésünkre a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kommunikációs osztálya. A fejlesztéssel a 44-es számú főúton áthaladó, szabálytalan gyalogosközlekedést szeretnénk megakadályozni.
Zebra Bkscsaba s Gyula kztt
Fotó: Imre György
A beruházás megvalósítása után a gyalogosok átkelését nyomógombos jelzőlámpával szabályozott gyalogos-átkelőhely fogja irányítani. A fejlesztést – időjárás függvényében – várhatóan 2020 tavaszán adhatják át. Az előzményekkel kapcsolatban korábban megírtuk, hogy 2017-ben, a csárda biztonságos megközelítése érdekében épített balra kanyarodó sáv kialakításakor gyalogos védőszigetet is létesítettek a 44-es főúton. Ezt már akkor úgy építették ki, hogy az később a kijelölt gyalogos-átkelőhely része lesz.
Az érintett területen 2018 áprilisában egy, a közvéleményt hosszabb ideig foglalkoztató tragikus baleset történt, amiben két idős nő vesztette életét. Egy férfi akkor egy tehergépkocsival Gyula felől Békéscsaba irányába tartott. Az érintett a külső forgalmi sávban 54 kilométer/órával közlekedett. Itt keresztezte az úttestet egy 75 és egy 86 éves nő, akik eközben 20 kilogrammos csomagokat cipeltek.
A gyalogosok áthaladására az úttesten akkor sem volt még jelzőlámpa kihelyezve, kijelölt gyalogos-átkelőhelyet, terelőszigetet nem alakítottak ki. A baleset helyszínétől mintegy 50 méterre pedig gyalogos-felüljáró ível át az úttest fölött 45-45 lépcsőfokkal.
A férfi nem kellő figyelemmel haladt, így nem vette észre az idős nőket, és elütötte őket. A két asszony a baleset következtében olyan súlyos sérüléseket szenvedett, hogy egyikük a helyszínen, másikuk a kórházban elhunyt. A Békéscsabai Járásbíróság a vezetőt tavaly januárban – háromévnyi próbaidőre felfüggesztve – két év szabadságvesztésre ítélte.
Mint ismert, Veszelynél, az érintett területen két buszmegálló helyezkedik el az út két oldalán, ahol a Békéscsaba és a Gyula felől érkezők, illetve az oda indulók szállhatnak le vagy fel. Innen körülbelül 50-100 lépésre egy felüljáró helyezkedik el, ami elvileg arra hivatott, hogy azon a gyalogosok a szakasz egyik oldaláról átjussanak a másik oldalra. Ezt azonban a legtöbben nem használják, hanem a két megálló között, az úttestet keresztezve kelnek át.
Az említett tragikus kimenetelű balesetet követően történt némi változás ezen a téren, többen mentek fel a felüljáróra, később azonban visszaállt a régi szokásrend. A felüljáró „megmászása” egyébként nem számít könnyű testedzésnek, hiszen – különösen az idősebbek, de a nagyobb csomagokat cipelők számára is – kifejezetten meredeknek számít, így sokan inkább a veszélyesebb, szabálytalan megoldás mellett döntenek.
Egyeztetés előzi meg a létesítést
A Magyar Közútnál kérdésünkre hangsúlyozták: általánosságban elmondható, hogy kijelölt gyalogos-átkelőhely létesítését szinte minden esetben az érintett önkormányzat kezdeményezi a területileg illetékes kormányhivatal műszaki engedélyezési és fogyasztóvédelmi főosztály közlekedési osztályánál.
A kezdeményezőnek egy kérelemmel az említett szervezethez kell fordulnia, amely további érintettek, az illetékes rendőrkapitányság, az önkormányzat és a társaság bevonásával helyszíni szemlét tart. Ezen az egyeztetésen döntik el, hogy az adott helyszínen – valamennyi ide vonatkozó jogszabályi és útügyi műszaki előírási feltételt kielégítő módon – lehetséges-e a gyalogos-átkelőhely kialakítása, és ha igen, milyen feltételek teljesítése mellett. Amennyiben a kijelölt gyalogosátkelő létesítésének a feltételi adottak, műszaki tervdokumentációt kell készíteni, mely alapján a szükséges engedélyek beszerzése után a létesítmény megvalósítható.