2020.03.17. 06:47
A hazai átlagnál jobb gumikkal autózunk megyénkben
Országosan, a helyi rendőrkapitányságok bevonásával, több mint ezer autón ellenőrizték a téliabroncsok meglétét, a megfelelő, előírt profilmélységet és a gumik életkorát az elmúlt hónapokban. Az öt évnél idősebb abroncsok aránya hazai átlagban 33 százalékos, megyénkben az autók felén fut csereérett gumi. Közben a szakemberek szerint lassan itt az ideje a téligumikat leváltani.
Fotó: LP6DMK2
Az idén országos méretűvé nőtt figyelemfelkeltő akciót levezénylő Téligumi Kommandót a Használtautó.hu, valamint a Nonstopgumi.hu csapata hívta életre az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság bevonásával. A szemlék során több mint 1250 autón ellenőrizték a téliabroncsok meglétét, a megfelelő, előírt profilmélységet és a gumik életkorát, ugyanis az enyhébb tél ellenére már 7 Celsius-fok alatt komoly különbséget jelenthet a felhelyezett téligumi és annak állapota.
Mint kiderült, a Dél-Alföld régióban a legtöbb téligumit nálunk találták, ezután Bács-Kiskun, majd Csongrád következik. A téli gumiabroncs használatát a téli hónapokra kötelezően előíró országok jellemzően 4 milliméterben határozzák meg a minimális profilmélységet.
A Téligumi Kommandó ellenőrzései szerint a hazai autók 5,2 milliméteres átlagos profilmélységű abroncsokon futottak, viszont tapasztaltak durvább szélsőségeket is, ráadásul éppen a régiónkban. Az országosan is legalacsonyabb, 3,5 milliméteres átlagos profilmélységet Csongrád megyében látták, ami azt jelenti, hogy ott az autók zöme már bőven cseréreérett abroncsokkal fut, Bács-Kiskunban már 4 millimétert mértek, és kifejezetten jó volt a helyzet Békés megyében, ahol az országos átlagot meghaladó 5,3 milliméteres átlagos profilmélységet tapasztaltak a szakemberek az ellenőrzések során.
– Biztató azonban, hogy az öt évnél idősebb abroncsok aránya országos átlagban „mindössze” 33 százalékos. Ezzel együtt igaz, hogy már a 4-5 éves téligumik is okozhatnak meglepetéseket, ugyanis ennyi idő után újkori képességeiknek rendszerint már csak szerény részét tudják teljesíteni, természetesen kopástól és használattól függően. A legtöbb öt évnél idősebb abroncsot egyébként Bács-Kiskun megyében, a legkevesebbet pedig Hajdú-Bihar megyében találtuk – tette hozzá Katona Mátyás, a Használtautó.hu szakértője.
A felmérésből kiderült: előbbiben tíz autóból nyolc, korban még megfelelő gumival közlekedett, míg utóbbinál mindössze kettő. Csongrádban sem sokkal jobb a helyzet, mindössze tízből három autós használt öt évnél fiatalabb gumit. Megyénkben viszont a járművek felén volt fiatalabb abroncs.
Az egyik békéscsabai gumiszerviz ügyvezetője elmondta, tapasztalata szerint a téli- és nyáriabroncsok cseréje már megyénkben is elterjedt, egyre többen váltják le az évszakok változásával azokat. Pekárik Pál hozzátette, az autósok többsége időben kezdi meg a gumicserét, és nem hagyják azt az utolsó pillanatra.
Az árakról Aradszki György beszélt, aki már évtizedek óta dolgozik a szakmában. A békéscsabai mester szerint megyénkben nagyságrendileg 7-10 ezer forint körüli összegből lehet elvégeztetni egy komplett gumicserét, ha pedig mind a négy darabot újra cserélnénk, akkor körülbelül hatvanezer forinttól kezdődnek az árak, ami természetesen nagyban függ az abroncsok minőségétől és méretétől is.
Ha elöregedett, cserélni kell
Hazánkban nem kötelező a téligumi használata, a jelenleg hatályos magyar törvények szerint a taxisofőrökön kívül senki sem kötelezhető az évszaknak megfelelő abroncs használatára. Előírás szerint azonban 1,6 milliméteres profilmélységnél már le kell cserélni a gumikat. A szakemberek szerint a biztonságos közlekedéshez a télit négy, a nyárit három milliméteres profilmélységig ajánlott használni. Az abroncsok életkora is fontos, ezt is érdemes figyelni, ugyanis idővel elvesztik előnyös tulajdonságaikat, kevésbé tapadnak az utakon; a gyártás időpontja a gumi oldalfalán látható. Az úgynevezett DOT azonosító után látható négy számjegy a gyártás hetét és évét jelzi. Ha például az látható rajta, hogy 1518, az azt jelenti, hogy a 2018-as év 15. hetében gyártották.