2020.12.28. 06:58
Helyreállították a legendás pilóta nyughelyét
Gyakorlatilag befejeződött Dobos István legendás repülőpilóta sírjának felújítása Gyulán. A református újtemetőben található nyughely süllyedését daruval szüntették meg.
A Városbarát-tagok, képviselők, szimpatizánsok által finanszírozott munka során az első lépések egyikeként a fejrészt hozták helyre, ezt követően a süllyedést szüntették meg – mondta el Durkó Károly, a Gyulai Városbarátok Köre elnöke. A síremléket először olajemelőkkel próbálta helyretenni Csőke Péter és csapata. A hat tonna, vagyis hatezer kiló súlyú sír megmozdításához darus kocsit béreltek, ami több felfogatási ponton keresztül körülbelül
25 centiméterrel meg tudta emelni a síremléket.
Az így keletkezett üregbe gránitszelvényt tettek, majd beöntötték híg betonnal. A következő lépésben Dobos István találmányának szimbolikáját, az állítható légcsavart is eredeti állapotában helyreállították a síremléken.
A Városbarátok kiemelten kezelik Dobos István életútjának megőrzését az utókor számára. Dobos István asztalosinas volt Gyulán, és ki is tanulta a hivatást, de mindig is a repülés érdekelte. Már egészen fiatalon készített repülőgépeket, de szülei ezeket a törekvéseit nem nagyon értették, éppen ezért egy alkalommal fogta magát és egyetlen fillér nélkül, gyalog indult el Budapestre. Ott a békéscsabai Kvasz András és a szarvasi Székely Mihály személyében a repülésben ugyancsak jártas barátokat szerzett.
Dobos István 1914-ig járta az országot, mint egy cirkusz, felléptek a repülőbemutatóikkal.
A világháborúban a mai Montenegró területén sok csatában, több mint száz bevetésen vett részt.
Dobos volt az első pilóta, aki egy felszállással megtette a Kijevig vezető utat. Perbe fogták, ami egy évig tartott, végül bebizonyosodott, hogy nem volt vörös katona, mégis eltiltották több évre a repüléstől.
Visszatért Gyulára, ahol asztalosként tevékenykedett, majd újra Pestre ment. 1930-tól Wenckheim József magángépének pilótája lett, és számos fiatalt tanított. Találmányát, az állítható légcsavart hazájának szánta, külföldre soha nem adta el. Karrierje éppen akkor ért volna révbe, amikor 1937-ben lezuhant repülőgépével és meghalt.