2021.03.25. 13:55
Itt az idő a télifutókat nyárigumira cserélni
Hamarosan ismét itt a nyári abroncsok ideje. Az előrejelzések szerint rövidesen beköszönt a jó idő, a hajnali fagyoknak is vége, így aztán érdemes lecseréltetni a téli abroncsokat nyárira. A szervizekben még nincs roham, egy komplett gumicsere pedig nagyságrendileg tízezer forint között alakul.
20210323 Békéscsaba Nyári gumicsere elkezdődött a Pekárik gumiszervizben. Fotó: Imre György IGY Békés Megyei Hírlap
Fotó: Imre György
Az időjárástól függően akár már március végén érdemes gumiabroncsot váltani a szakemberek szerint. Az előrejelzések alapján pedig érkezik a jó idő, állítólag igazi tavasz lesz a következő napoktól, az időjósok szerint akár 15 fokig is melegedhet az idő. Egyes vélekedések szerint, ha a hőmérséklet tartósan 7 fok felett van, érdemes a téli abroncsokat lecserélni.
A Magyar Gumiabroncs Szövetség (HTA) szerint
az abroncscsere az egyik, ha nem a legfontosabb része az autónk nyári felkészítésének,
a téli abroncs ugyanis nem alkalmas a nyári közlekedésre. Zajosabb nyáron, illetve a téli futófelület kialakítása rosszabb irányíthatóságot és fékezhetőséget eredményez a nyári időjárási körülmények között. Tanácsuk szerint vásárláskor érdemes kikérni a gumiabroncs-szervizes munkatárs véleményét, figyelembe venni az autó típusát, az autógyártó cég méretre vonatkozó ajánlását, a közlekedési szokásokat és azt, hogy milyen körülmények között, mennyit autózik a tulajdonos a nyári időszakban.
– A nyári abroncs-szettből – és persze a téliből is – minden kerékre azonos típusú és mintázatú gumit javasolt felhelyezni. Ha komoly mértékben elkopott vagy sérült valamelyik abroncs, a vele azonos tengelyen forgó másik abroncsot is ki kell cserélni. Ami végképp tilos:
ne kombináljuk a téli abroncsot a nyárival. A legjobb megoldás az, ha mind a négy abroncsot egyszerre cseréljük le.
Annak érdekében, hogy nagyjából egyszerre kopjanak „csereérettre”, 7-10 ezer kilométerenként érdemes új pozíciót választani az egyes abroncsoknak – erre pedig kiváló alkalom a szezonális csere – tanácsolja a szövetség.
A békéscsabai Pekárik Gumiszerviz Kft. ügyvezetője, Pekárik Pál tapasztalata szerint április első hetében kezdődik a szezon, és ez véleménye szerint most sem lesz másképp, úgy fogalmazott, még nem kell cserélni, de áprilistól már érdemesebb inkább a nyári abroncsokkal közlekedni. Elmondása alapján egy komplett gumicserét jelenleg nagyságrendileg tízezer forintért végeznek el, ami az előző esztendőhöz képest nem változott. A gumiabroncsok árai viszont növekedtek a tavalyi évhez képest: körülbelül 5-10 százalékkal kell többet fizetni egy-egy abroncsért. Ez azt jelenti, hogy minőségtől és a mérettől függően egy átlagautós nagyságrendileg 80 és 100 ezer forint közötti összegért cserélheti le a futóit újakra.
Akár az ötéves gumi is lehet új
Az abroncs gyártásának időpontját a rajta lévő DOT szám utolsó 4 karaktere árulja el. A gumiipari szakemberek egyetértenek abban, hogy az abroncsok élettartama 10 év, és a Magyar Gumiabroncs Szövetség szerint nagyon lényeges, hogy az előírt körülmények között tárolt, és még fel nem szerelt gumiabroncsok 5 éven keresztül teljes mértékben megőrzik azokat a tulajdonságaikat, amelyek a gyártás időpontjában is fennálltak. Vagyis, egy nem használt 5 éves gumiabroncs felszerelése és értékesítése semminemű műszaki veszéllyel nem jár. – Lényeges azonban megkülönböztetni az új és a frissen gyártott kategóriát. Utóbbival azokat az abroncsokat jelölik, amelyeknél a gyártástól számítva legfeljebb 3 év telt el. A maximum három éve gyártott abroncs a „frissen gyártott”, míg a 3-5 éve gyártottnál használható az „új” megnevezés. Egy jó állapotú, 6 éves abroncs is értékesíthető, azzal a megjegyzéssel, hogy még 4 évig javasoljuk használni – részletezte a HTA.