2021.04.20. 19:46
Jogosítványcsere online – Spórolhat is, aki a virtuális térben intézi
Ha valaki rendelkezik ügyfélkapu-regisztrációval, mostantól automatikusan kaphatja meg új jogosítványát egy online nyilatkozat kitöltése után – ráadásul nem kell érte fizetni.
Az új eljárás a korábbiaknál egyszerűbb és gyorsabb, emellett a korábbi négyezer forint helyett ingyen kaphatjuk meg a jogosítványunkat a Magyarország.hu-n, vagyis az ügyfélkapun keresztül.
Új funkcióval bővült ugyanis a Személyreszabott Ügyintézési Felület (SZÜF): az okmányokkal kapcsolatos menüben, a vezetői engedélyre kattintva tölthetjük ki a nyilatkozatot arról, hogy a Belügyminisztériumot felhatalmazzuk: további külön kérelem nélkül készítse el szükség esetén új jogosítványunkat. Ha az új okmányt azért szeretnénk kérni, mert házasságkötés után megváltozott a vezetéknevünk, szintén csak az online hozzájárulásunkra van szükség, az anyakönyvvezető továbbítja frissített adatainkat az illetékeseknek.
Ha valaki mégsem szeretne élni a pár kattintásból álló lehetőséggel, továbbra is fordulhat valamely kormányablak munkatársaihoz. Az internetes ügyintézéssel szemben azonban itt továbbra is négyezer forintba kerül a kártya kiállítása. Van kivétel: az öregségi nyugdíjkorhatárt elérők esetében, ha az alkalmasságot egy évre vagy annál rövidebb időre állapították meg, az illeték ezerötszáz forint.
Ha valaki az ügyfélkapuját szeretné használni, akkor a jogosítványa lejárati ideje előtt kell kitöltenie az online nyilatkozatot. Ezután csak meg kell várnia, hogy a hosszabbításhoz kötelező orvosi alkalmassági igazolást feltöltsék a rendszerbe.
Ha az egészségügyi dokumentumok felkerülnek, a vezetői okmányt legyártják, nyolc napon belül pedig kézbesíthetik arra a címre, amit az ügyfél a nyilatkozatában megadott.
Az automatikus megújítás egyik feltétele, hogy az állami rendszerben legyen egy három évnél nem régebbi igazolványkép. Amennyiben ilyen nincs, a hiány kiküszöbölésére nemsokára egy új szolgáltatás lesz elérhető, ahol videochat lehetőségét alakítják majd ki.
A Magyarország.hu tájékoztatójából az is kiderül, hogy ha az eljárás során megadjuk e-mail-címünket és telefonszámunkat, akkor további kényelmi szolgáltatásokhoz férhetünk hozzá: értesítéseket kaphatunk az eljárással kapcsolatban. Értesítés érkezik például arról, ha valamely adat (fénykép, aláírás) hiányzik – vagy a vezetői okmány kézbesítése megkezdődött: az átadás helyeként megjelölt kormány- ablakba (ez is lehetséges) vagy a megadott belföldi címre.
Ha valaki még nem regisztrált, akkor mindenképpen személyesen kell felkeresnie egy kormányablakot, ott végzik el majd a nyilvántartásba vételt, valamint a saját ügyfélkapuhoz való ideiglenes jelszót is ott adják ki.