2021.05.05. 11:29
Szünet nélkül hömpölyög a kerékpáros tömeg a csabai sétálóutcán
Másfélszeresére növekedett az elmúlt időben a kerékpárutak hossza a megyeszékhelyen. Emellett a vidéki Magyarország kerékpáros főutcájának nevezték a békéscsabai Andrássy utat a szaktárca közleményében. A közútkezelő tavaly egy sétálóutcai mérőponton három nap alatt több mint 13 ezer biciklist számolt. A hírportálunknak nyilatkozó bringások elmondták, sűrűn megfordulnak az Andrássy úton, gyakran pattannak nyeregbe, és szerintük megfelelően kiépített Békéscsabán a kerékpárút-hálózat.
20210504 Békéscsaba Kerékpárút az Andrássy utcában fotó Bencsik Ádám Békés Megyei Hírlap
Fotó: Bencsik_Adam
Ahogy arról korábban beszámoltunk, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. tavaly júliustól októberig végzett kézi forgalomszámlálást 106 helyszínen, köztük a békéscsabai sétálóutcán. Egy-egy nyári hétköznapon és hétvégén, majd egy őszi hétköznapon napi 15 órában, reggel 6-tól este 9-ig, óránkénti lebontásban rögzítették az elhaladó kerékpárosok számát.
Az egyes mérőpontokat vizsgálva a vidéki Magyarország kerékpáros főutcájának a békéscsabai Andrássy út tűnik, ahol három nap alatt 13 ezer 459 biciklistát számoltak meg. A sétálóutca megelőzte a szegedi Oskola utcát és a debreceni Kossuth teret.
Bár nem volt piaci nap, ráadásul nem is a reggeli vagy délutáni, munkába vagy hazafelé indulós órákban jártunk, kedden délelőtt is szünet nélkül hömpölygött a biciklis tömeg az Andrássy úton. A tapasztalat szerint a kerékpárosok többsége betartja a szabályokat, és a sárga csíkok között teker. Előfordul, hogy szükség van a csengőre, és hogy az értetlenkedők felé lendül a kar. A járókelők meg szedik a lábukat, ha átmennek a sétálóutca egyik oldaláról a másikra – nehogy elüssék őket, főleg, ha nem bringás, hanem kismotoros robog a bicikliúton.
Videó: Gál Csaba
Győri Nikolett a kerékpárját tolta a Jókai színház előtt, miközben kislánya, Anna szaladgált körülötte. Elmondta, valóban forgalmas az Andrássy út, ahol szerinte sokan fittyet hánynak a szabályokra.
Úgy véli, a probléma megoldását nagyban segítené, ha a mostaninál is egyértelműbben jeleznék, hol közlekedhetnek a biciklisek és hol a gyalogosok, mert sok járókelő keresztezi rendszeresen a kerékpárutat. Ő elég sokat biciklizik, főleg akkor, ha kedvező az időjárás.
Naponta nagyjából 15 kilométert teker Beliczay Rudolf. Egy cégnél ügyintézőként dolgozik, sokszor megfordul a víz- és gázszolgáltató ügyfélszolgálatain, a földhivatalban, az ügyvédeknél, és ezeket a helyeket biciklivel keresi fel. Az Andrássy út mellett rendszeresen megfordul a Gyulai úti és a Lencsési úti kerékpárúton, és szerinte jól kiépített a bicikliút-hálózat a városban. Szeret biciklizni, ha pedig esik az eső, esernyőt tart maga fölé és lassabban halad.
Az egyik Andrássy úti bolt előtt tette le kétkerekűjét Mester Józsefné, aki meglehetősen sűrűn, heti két-három alkalommal biztosan megfordul a sétálóutcán. Másfelé is rendszeresen teker, Gyula, Békés, Telekgerendás irányába, és szerinte megfelelőek a bicikliutak a megyeszékhelyen. Bízik abban, hogy a Dobozi úti szakaszt is minél hamarabb korszerűsítik. Tavasztól őszig a biciklit részesíti előnyben, télen inkább gyalogol, ha pedig cipekedni kell, akkor autóba ül.
A boltok és az ügyek intézése miatt szinte naponta megfordul az Andrássy úton Sinka Ferencné, aki napi nyolc-tíz kilométert teker, mivel a Lencsési lakótelep végén lakik. Ám nemcsak ekkor, hanem szabadidejében is rendszeresen pattan nyeregbe, például a futófolyosón keresztül célba veszi Pósteleket, ezért örül, hogy nemrég azt a szakaszt is felújították. Évtizedeket húzott le a kereskedelemben, sokat állt, úgy véli, kell a mozgás ahhoz, hogy még sokáig fitten tartsa magát.
Folyamatosan építik és korszerűsítik a bicikliutakat Békéscsabán, most is városszerte zajlanak munkálatok. Hanó Miklós alpolgármester kiemelte, az elmúlt évek beruházásainak eredményeként másfélszeresére növelték a kerékpárforgalmi létesítmények hosszát, Opauszki Zoltán tanácsnok pedig arról beszélt, hogy hazánk egyik leginkább kerékpáros városa Békéscsaba.
Hanó Miklós alpolgármester kifejtette: a Terület- és Településfejlesztési Operatív Program (TOP) fejlesztései közül hétben szerepeltek kerékpárforgalmi létesítmények. Hat megvalósult, egy pedig folyamatban van, ennek részeként többek között utat építenek az Építők útjánál, és összekötik a Kétegyházi utat a Lencsési lakóteleppel, pontosabban a Csányi utcával.
A hét projektre összesen 4,9 milliárd forint támogatást kapott Békéscsaba. Ezek azonban komplex, összetett fejlesztések voltak. Tehát nemcsak bicikliutakat építettek, hanem rendbe tettek területeket, vízelvezető csatornákat építettek, fejlesztették a közvilágítást, utakat is felújítottak.
Sorolta, hogy a beruházások a város minden szegletét érintették: a Bánát, a Tessedik, a Vozárik, a Szemere, az Arany János, az Erkel, a Bethlen, a Révai utcákat; a Gyulai utat és a Körte sort; a Magyar utcát, a Lencsési utat, a Corvin utcát, a Dózsa György utat; a Pataky László és a Franklin utcákat; a Szarvasi utat, az Ipari utat, a Tevan Andor, a Szabolcs, a Szerdahelyi, a Kazinczy és az Illésházi utcákat; a Berényi utat, a Baross utcát és a Szeberényi teret.
Békéscsabán a TOP-os projektek kezdetéig 57,68 kilométer kerékpárforgalmi létesítmény valósult meg, és a hét projekt révén további 23,28 kilométer jött és jön létre. Azaz a TOP-os beruházások révén az addigi hálózat hossza csaknem másfélszeresére növekszik.
Hangsúlyozta: egyrészt azért fontosak ezek a projektek, mert biztonságosabbá válik a biciklis közlekedés, hiszen a csomópontokban zebrákat, kerékpáros átvezetéseket szintén kialakítottak. Másrészt a város gazdasági területei könnyebben megközelíthetőkké válnak, ami segíti a vállalkozásokat és a munkavállalókat egyaránt. Harmadrészt többen pattanhatnak nyeregbe, és így mérsékelhetik a levegő szennyezettségét és a zajterhelést.
Hanó Miklós alpolgármester elmondta: a Modern Városok Program részeként is zajlik olyan infrastruktúra-fejlesztés, amellyel segítik a vállalkozásokat és a dolgozóikat. Korszerűsítik Gerla és Mezőmegyer felé a bicikliutakat, valamint kerékpárutat építenek az állami iparterület felé.
Opauszki Zoltán, a város környezetvédelemért és turisztikáért felelős tanácsnoka ismertette a projekt részleteit. Elmondta: újra elindultak a munkálatok a Dobozi úton, a kanyartól a Gém utcáig. A Berényi úti kerékpárút korszerűsítése a Széna utca és a mezőmegyeri aluljáró között szinte teljesen véget ért.
Emellett három szakasz előkészítése zajlik, amelyek a 44-es és 47-es közötti állami iparterület megközelítését célozzák, ezeket 2022 végéig kell megépíteni. Egyrészt lesz egy szakasz a Berényi úttól a Mokry utcán keresztül a vasúttal párhuzamosan az iparterületig, másrészt a mezőmegyeri aluljárótól szintén a vasúttal párhuzamosan az iparterületig. Harmadrészt 700 méteren bicikliút épül a volt delta vágánynyomvonalán a Szarvasi úttól a Mokry utcáig.
Pihenőhelyeket is kialakítanak
Opauszki Zoltán hangsúlyozta, a Wenckheim turista- és kerékpárút kialakítását célzó, Modern Városok Program keretében megvalósuló projekt során is számos helyen újítanak fel, építenek bicikliutat, több helyen a végükhöz közelednek a munkálatok.
A beruházás érinti például a Bartók Béla utat, a Temető sort, a Kétegyházi utat, a Kígyósi utat, a Kerekegyházi utat, az Élővíz-csatorna mentén a Körte sor és Vesze között, Gerlát és Pósteleket, illetve összekötik Gerlát és Pósteleket. Elmondta: a biciklisek érdekében pihenőhelyeket egyaránt kialakítanak, Gerlán, Pósteleken és a Munkácsy Emlékháznál, a bányatavaknál madárles, a pósteleki volt autósmozinál pumpapálya épül.
Több szakasz esetében kiegészítő forrást igényelt az önkormányzat: ilyen például a Ligeti sor, illetve a bányatavaktól a szabadkígyósi kastélyig vezető rész.