2022.03.19. 06:35
Rajtolhat az új biciklis rendszer Békéscsabán
Eldőlt a városi közgyűlés ülésén, hogy miként építik ki a fővárosi BuBira hajazó, CsaBi közösségi kerékpáros rendszert Békéscsabán. A többség az applikációs megoldással szemben a dokkoló állomásokat tartalmazó szisztéma mellett tette le a voksát. Egyelőre három megállót alakítanak ki, egyet-egyet a belvárosban, a Lencsési-lakótelepen és Jaminában.
A fővárosi Bubira hajazó, CsaBi közösségi kerékpáros rendszert építenek ki /IIllusztráció: MW/
A közösségi kerékpáros rendszert az úgynevezett LIFE projekt keretében építik ki, amely a levegő minőségének javítását a biciklizés, mint környezetbarát közlekedési mód népszerűsítését célozza. A városfejlesztési nonprofit kft. ügyvezetője, dr. Sódar Anita a városi közgyűlés ülésén elmondta, megnézték, miként működik a rendszer Debrecenben és Esztergomban, és a tapasztalatok alapján két verziót vázolt, amely alapján kiépíthető a szisztéma. Az egyik változat az applikációs rendszer. Ennek lényege, hogy az állomások parkolóhelyekként szolgálnak, és totemoszlopokon teszik közzé a szükséges információkat, hogy miként bérelhetők a kerékpárok.
A parkolóhelyek mellett kijelölnek parkoló zónákat, ahol használat után letehetők, illetve ahonnan bérelhetők a bringák. A rendszer alapja egy okostelefonos applikáció. Az előnye az, ami egyben a hátránya is: a zónán belül bárhonnan bérelhetők és bárhova letehetők a kerékpárok. A másik verzióban a rendszer helyhez rögzített dokkoló állomásokból – információt szolgáltató totemoszlopokból, amelyek fizetésre is használhatók –, illetve ezekhez tartozó bringákból áll. Ennek az előnye egyben a hátránya is: a kerékpárt csak egy állomásról lehet kikölcsönözni, és használatot követően szintén egy állomásra kell visszavinni, hiszen ekkor ér véget a bérlés. Ennél a változatnál nem szükséges, hogy az érdeklődő rendelkezzen okostelefonnal és applikációval.
A közgyűlésen elhangzott: mindkét változat esetében elektromos rásegítéses kerékpárokat szereznek be, amelyek egyebek mellett vandálbiztosak, biztonságosak, erősek és időjárásállók. A városi közgyűlés ülésén a többség az applikációssal szemben a helyhez kötött dokkoló állomásokból álló rendszer mellett döntött. Kérdésre válaszolva, hogy egy ilyen rendszert miként lehet üzemeltetni, dr. Sódar Anita jelezte: a tapasztalatok alapján nem lehet rentábilisan működtetni. Az ügyvezető hangsúlyozta ugyanakkor: ki lehet dolgozni egy olyan üzleti tervet, hogy a működtetés ne jelentsen pluszköltséget a városnak. Szeretnék, hogy az ötéves fenntartási időszak költségeit a projektben rendelkezésre álló pénzből fedezhessék. A javítás és az üzemeltetés 2 millióba kerülhet, előzetesen 2 milliós bevétellel számolnak, illetve a kerékpárok akár reklámfelületként is szolgálhatnak, ebből 500 ezer forintot remélnek.
Három helyszínt jelöltek ki
Korábban úgy volt, hogy öt állomást építenek ki a közösségi kerékpáros rendszer számára. A biciklik a vasútállomáson; a Lencsési-lakótelepen, a Pietro étteremnél; Jaminában a Madách utcai általános iskolánál; a Gyulai úton, a városi sportcsarnoknál; illetve a Csaba Center környékén, a Petőfi utcában kaptak volna helyet. Ezt módosították most úgy Szarvas Péter polgármester javaslatára, hogy legyen egy-egy állomás a belvárosban, a Lencsési-lakótelepen és Jaminában. A polgármester hangsúlyozta: olyan helyeket érdemes keresni, amiket pásztáznak a telepített térfigyelő kamerák.