Javítás

2022.03.01. 11:28

Több ezer tonna keverék került a Békés megyei utakba

Több mint 3800 tonna különböző anyagot, különböző keveréket használtak fel a Magyar Közút Nonprofit. Zrt. mérnökségi dolgozói tavaly a Békés megyei közutak javítására. A cég munkatársai a lehetőségek függvényében folyamatosan dolgoznak az utakon.

Papp Gábor

Az elmúlt időszak télies időjárásnak hatására százezernyi kátyú lepte el a hazai közutakat

Fotó: Pesti Tamás / FMH

Átmeneti javításra, téli kátyúzásra 720 tonna, hideg keverékkel történő javításra 693 tonna, speciális kötőanyagú keverékkel történő javításra 710 tonna, meleg keverékkel történő javításra 1355 tonna, szórásos technológiával történő javításra 310 tonna, újrahasznosított anyagból készült javításra 44 tonna anyagot használtak fel a Magyar Közút munkatársai tavaly Békés megyei útjain – tájékoztatta megkeresésünkre hírportálunkat Pécsi Norbert Sándor, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kommunikációs osztályvezetője. A céget annak apropóján kerestük meg, hogy a közelmúltban a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ) közleményében figyelmeztetett arra, hogy az elmúlt időszak télies időjárásának hatására százezernyi kátyú lepte el a hazai közutakat.

Az FBAMSZ kiemelte, a kátyúkárok nagy része defekt, az ilyen esetek egy részében a felnit is javítani kell. Emellett gyakran előfordul, hogy a futómű is sérül, sőt, szélsőséges esetben személyi sérülés is bekövetkezhet. Kátyúbiztosítás híján ilyen esetekben kártérítés az érintett útszakasz kezelőjétől kérhető. Ez lakott területen belül az illetékes önkormányzat, kivéve Budapest fő- és tömegközlekedési útvonalait, ahol a Budapest Közút Zrt. az útkezelő. A lakott területen kívüli utak egységesen a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kezelésében állnak.

Az illetékes útkezelők legtöbbször a nem megfelelően dokumentált kártérítési igényeket utasítják el, de esélytelenül próbálkoznak azok is, akik úthibára figyelmeztető jelzőtáblával ellátott útszakaszon szenvednek ilyen balesetet. Hozzátették, kátyúbiztosítással a tapasztalatok szerint jóval kedvezőbb a sikeres kárrendezések aránya. További előny, hogy egyes módozatok a figyelmeztető táblával jelölt útszakaszokra is fedezetet nyújtanak, az autósoknak nem kell kideríteniük az útkezelő kilétét, mert közvetlenül a biztosítójuk felé jelentik a kárt, más biztosításokkal szemben pedig a térítést sem összegszerű, sem százalékos önrész nem terheli. A kátyúbiztosítások már évi 2-3 ezer forintért elérhetők, jellemzően kgfb vagy casco mellé kötik kiegészítő biztosításként, de egyes biztosítóknál önállóan is elérhetők.

A Magyar Közútnál kérdésünkre kifejtették, 2021-ben összesen 37 úthibára hivatkozó kárigényt nyújtottak be társaságunkhoz.

– A közlekedőknek érdemes tudniuk, hogy a téli hónapokban alapvetően ideiglenes jelleggel, hidegaszfalttal tudnak dolgozni, mivel a melegaszfalt-keverő telepek zárva tartanak – fogalmaztak válaszokban. – A hidegaszfalt úgynevezett utántömörödő anyag, amely az utakon közlekedő járművek bedolgozó hatásának köszönhetően tömörödik be a burkolatba. A melegaszfaltos technológia jóval tartósabb, melyet azonban csak tavasztól-őszig tudunk alkalmazni, mivel a melegaszfaltot egy meghatározott hőmérsékleten kell tartani, ahhoz, hogy bedolgozható legyen, ez pedig a téli időszakban nehezen kivitelezhető, még melegítő konténerekkel együtt is. 

Dolgozóik az időjárási lehetőségekhez mérten folyamatosan dolgoznak a burkolathibák javításán, amennyiben egy forgalomra veszélyes kátyút nem tudnak egyből javítani, ideiglenesen táblázással jelzik az úthibát a közlekedőknek.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a beol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában