2022.10.19. 17:59
A sajtkészítés tudományába is beleásták magukat a kétsopronyi diákok
Nemzeti kincsünk a föld! című tematika keretében ismertet meg helyi, környékbeli kincseket földrajzóráin Prekop János, a község iskolájának földrajz, rajz médiaszakos tanára. A település és közvetlen környezete gazdasági, kulturális és természeti értékeinek feltárását tűzte ki feladatul.
Prekop János minősített sajtbíróként végzett, és irányításával az egyik tanítási órán három nemzet sajtjait elemezhették az iskola tanulói
– Felderítettük a diákokkal Kétsoprony fontosabb értékeit, melyeket a gyermekek szüleiktől, nagyszüleiktől örököltek – hangsúlyozta Prekop János. – Fókuszban volt eddig a növénytermesztés, állattenyésztés, de a gyógynövényekre, a mezei gombákra és a méhészetre is kiterjedt az ismeretátadás és az ismeretszerzés. A környéken a szarvasmarha, baromfi, juh és kecske tenyésztése a jellemző. A tehéntej egyik fontos tartósítási eljárása a sajtkészítés, ezt a faluban is gyakorolják.
És hogy miként készül a sajt, hogyan készül más nemzetek sajtja? Ebbe a témába is beleásták magukat a diákok Prekop Jánossal, projektmunkák, beszámolók, előadások születtek. Ennek a programnak a fináléja a valós érzékszervi elemzés volt a sajtról. Prekop János minősített sajtbíróként végzett, és irányításával az egyik tanítási órán három nemzet sajtjait elemezhették az iskola tanulói. Úgy, ahogyan a nemzetközi bírák is eljárnak ilyen bírálatokon. A vizsgálati szempontok: a sajt állaga, külseje, színezete, metszete, lyukazottsága, illata, íze.
– Magyar, francia, holland termékek kerültek az asztalokra, alma, kifli és víz segített az ízek semlegesítésében – ecsetelte Prekop János. – A sajtokon kívül gyógynövények, mezei gombák, mézek színesítették a tanítási órát. A gombák bevizsgálása fontos, csak ezek után fogyaszthatók!
Prekop János kitért arra, a programot a folytatásban a Körösök-völgye halkultúrájának bemutatása is kíséri. Halászat, haltelepítés, a vizek védelme és gasztronómia a megismerhető tananyag. Az egyhónapos program befejezéseként plakátokat készítenek a rajzórákon a diákok környékünk gazdasági életéről, saját meglátásaik alapján.